Opel Speedster

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Hvilken bil syns du er penest ?

Mazda MX-5 Mazdaspeed
32
48%
Honda S2000
20
30%
BMW Z3
0
No votes
BMW Z4
5
7%
Porsche Boxter
4
6%
Lotus Elise
6
9%
 
Total votes: 67

User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

Er det noen som har noen synspunkter på Bmw Z4 ?

Syns det ser veldig bra ut, men lurer på kjøregenskaper og den slags..
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
gorefeast
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 110
Joined: 16 Feb 2007, 01:00
Location: sandnes
Status: Offline

Post by gorefeast »

Holder med Bixen. RX-8 8) kanon god kritikk. kjører som en sportsbil, men plass til 4 :)
Godt utstyrt, og masse snacks som kan kjøpes til den :wink:
Den SKAL kjøpes senere:)
Ellers så savner jeg sykt nissan 200sx s14a'en som jeg solgte tidligere i år :cry:
Rett og slett konge bil å kjøre :) Både til cruising, og morro kjøring :P
Og der finnes det masse ettermarkeds deler og få tak i, for de som ønker noe heftigere 8)
Tysker brakker, er jeg ingen fan av, så der har jeg ingen anbefalinger :P :lol:
Last edited by gorefeast on 04 Jun 2007, 23:39, edited 1 time in total.
10"anniversary nr 7021
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

BMW interessen min dalte da han Bangle kom inn i bildet. Blir ikke fortrolig med hverken 5 serien eller z-4. Den nye 3 serien er på rett spor. Men for all del; sikkert kjempebil med en V6'er i.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

TT synes jeg er for stygg rett og slett. Litt for mye boble og for lite 911 men noe midt i mellom :P Tviler på at det er det helt store kjøreegenskapene heller, bare sittet på med en da, broderen sin. Men såklart, alt etter hva man er ute etter.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Da er ønskelista redusert etter gode innspill fra kvalifiserte synsere:

- Audi TT (180 hk eller 225 hk m/u Q), 99-00' (henger fortsatt med :) )
- Ford Focus ST170 eller RS215 03'
- Mazda RX-8 04'
- Porsche Boxter 2,5/204 hk 97'
- Mazdaspeed 04'

Så et spørsmål som sikkert noen her kan svare på? Hvor langt ned kan man komme i pris på en ferdig importert Maxdaspeed Mx? Den som ligger på Finn til 289k er jo ikke kjørt inn en gang og selges av forhandler som sikkert tar 20-30 k i fortjeneste.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

På Ebay får man dem til 80000, og hos forhandlere alt fra 100k til 130k ser det ut for. Så lenge man får importert den på volum og ikke co2 utslipp så får man dem ferdig importert inkl. frakt for ca. 230-240, det er med litt å gå på, og inkludert noen der borte som ser på bilen og henter og frakter. Så jeg tror man skal kunne få noen eksemplarer gjennom importør til 260-270 uten at det er en dårlig bil også. http://www.orlandomotor.no solgte en som begynte på 279k, men han tar importjobber også. Jeg har som sagt kikka mye på dette og forska på det, og om det ikke blir i år blir det neste år eller aldri :) Det er liksom det eller klemme ei presse på denne jeg har, men uten mekke kunnskaper er jo det slit. Men det er klart, det er jo ikke gratis :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

BAE wrote:Da er ønskelista redusert etter gode innspill fra kvalifiserte synsere:

- Audi TT (180 hk eller 225 hk m/u Q), 99-00' (henger fortsatt med :) )
- Ford Focus ST170 eller RS215 03'
- Mazda RX-8 04'
- Porsche Boxter 2,5/204 hk 97'
- Mazdaspeed 04'

Så et spørsmål som sikkert noen her kan svare på? Hvor langt ned kan man komme i pris på en ferdig importert Maxdaspeed Mx? Den som ligger på Finn til 289k er jo ikke kjørt inn en gang og selges av forhandler som sikkert tar 20-30 k i fortjeneste.
Nå synest eg ikkje at du skal velge drømmebilen, etter hva andre mener. er din drømmebil og ikkje andres.. :lol: ingen kan forandre min mening om hva som er den råeste bilen, det er vel rx7 gen 3 med 99 styling, vil ha denne, men fornuften sier nei, blir for dyr i drift, derfor har eg mx5 som er lillesøstera, men det holder for meg..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Liker de i Titanium Grey. Denne er fin:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2004-MIA ... dZViewItem

Med Big Enchilada pakka til FM har du en robust bil med godkjen turbo og 240 ponnier på bakhjula. Det skulle holde for meg :D
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

BAE wrote:Liker de i Titanium Grey. Denne er fin:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2004-MIA ... dZViewItem

Med Big Enchilada pakka til FM har du en robust bil med godkjen turbo og 240 ponnier på bakhjula. Det skulle holde for meg :D
Pen sak det der ja. Med 240 hester på hjula så tipper jeg mye blir parkert, ser de sier på forumet at det holder følge med veldig mye og forsvinner i speila når veien blir kurva :)

StianOppistov: Vi driver vel ikke akkurat å tvinger fyren, lista hans er jo av biler HAN liker allerede :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Føler ikke noe press nei. Var nettopp på jakt etter litt synsing fra likesinnede. Tror jeg har klart å få håndlagde Lotus biler ut av "systemet" med hjelp fra innspillene jeg har fått. Et stort pluss med å kjøpe Mx-5 er nettopp dette forumet.

Hvis jeg klarer å få en fin Mazda speed til litt over 200k tror jeg det er det mest aktuelle nå.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ikkje det at dere tvinger han nei, men mitt forslag er å reise å teste de bilene man ønsker, sjekk autodb og ta en tlf, er mangen av mine drømmebiler som ble langt ifra drømmebil når eg testet de.. :lol: Koster så lite å teste de, man må jo prøvekjøre før man handler en så dyr bil.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
trondhb
0 RPM
0 RPM
Posts: 49
Joined: 28 Nov 2003, 01:00
Status: Offline

Post by trondhb »

Jeg har kjørt en Lotus Elise S2 som "hverdagsbil" i 8 måneder i året i ca. 2 år nå så jeg slenger meg på med noen kommentarer ang. Speedster/Elise...

Selvsagt er ikke dette like "raffinerte" biler som f.eks. MX-5. Tross alt er det snakk om en håndlaget sportsbil som produseres i veldig få eksemplarer (noen tusen i året av Elise) sammenlignet med MX-5 som vel er verdens mest solgte roadster. Ingen kjøper en slik bil p.g.a. byggekvaliteten, enkelte detaljer som avslører at den er håndlaget er snarere litt av sjarmen og bevis på at dette ikke er snakk om masseproduksjon. Sammenlignet med MX-5, MR-2 o.l. som lages for å dekke et størst mulig marked er dette en rendyrket og rå sportsbil uten kompromisser på noe som helst. Hard fjæring, lite lydisolering f.eks.

Når det gjelder Speedster så kan den jo tross alt serves hos ihvertfall en del av Opel-verkstedene, nærmeste merkeverksted for min del er i Trelleborg i Skåne :wink: Når det er sagt så er dette veldig enkle biler teknisk sett og det er rett og slett begrenset hva som kan gå galt. Delekostnadene er det heller ikke spesielt ille, ihvertfall ikke når det gjelder Elise der motoren f.eks. er Rover. Den er forøvrig helt grei med unntak av topp-pakningen som er en velkjent svakhet. Jeg har kjørt ca. 25.000 km med min Elise og er veldig fornøyd med driftssikkerheten. Regner med Speedster ikke er noe dårligere slik sett.

Sammenlignet med en MX-5 er også takmekanismen en del mer innviklet og tidkrevende. Taket må pakkes sammen for hånd og legges i bagasjerommet i stedet for å klappe det sammen fra førersetet (?) Når det er sagt går det rimelig kjapt med litt trening, vil tippe at det tar litt under minuttet på hver operasjon. Men det blir ikke alltid å ta av taket for å kjøre noen kilometer på butikken for å si det sånn.

Som hverdagsbil er vel egentlig Speedster/Elise noe av det mest ufornuftige du kan kjøpe. Sammenlignet med en mer "normal" roadster er det vanskelig å komme seg inn og ut, innviklet og ta av og på taket, lite bagasjeplass, mye støy/vindsus og lite komfort. Men for min del veies dette (ihvertfall foreløpig...) opp med fantastiske kjøreegenskaper (gocart-følelse), et mye sprekere design som snur hoder overalt og vissheten om at du kjører rundt i en rendyrket sportsbil fra en velrenommert sportsbilprodusent.

Forøvrig har prisen ihvertfall på Elise mer eller mindre stått i ro de siste årene. Kjøpte min for rett over 300.000 for 2 år siden og regner med jeg skulle fått igjen det samme om jeg skulle solgt den nå. I Tyskland er prisene faktisk høyere nå enn for 2 år siden. Så forutsatt man overholder servicer og forøvrig behandler bilen bra er dette en god investering sammenlignet med det meste annet på fire hjul man kan kjøpe.

Ellers er jeg litt overrasket over at ingen har nevnt Honda S2000 i denne diskusjonen. Skulle jeg hatt en annen sportsbil til ca. 300.000 kr hadde den vært veldig aktuell for min del ihvertfall. Glimrende driftssikkerhet og en fantastisk motor, ble vel kåret til verdens beste i sin klasse for en stund siden.
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

S2000 må vel inn på lista, ja. Innbilte meg at denne lå høyere i pris. Liker også fargen på den som ligger på Finn
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... os=3&tot=3

Kan det bli for mye turtallsbørse?? Rødmerking starter vel på nærmere 9 i denne. Lest en del tester av S2000. Bør helst ned i 2. gir når du skal kjøre forbi på landevei.

Er i tvil om jeg skulle gå for en 04' Mazdaspeed som jeg lenka inn lenger opp til 230-40 k eller om jeg skulle lagt inn enda 60-70 for å få en S2000.
Jeg tror vel morrobil grensa mi går på 250 K. Bil er ikke verdens beste investering (kanskje med unntak av Elisen da :wink: )

Forøvrig lanserer en ny kandidat til 250 K lista: Gammel 911
En Porsche entusiast på jobben var ikke i tvil om hva han ville brukt slike penger på. Denne matcher gjerne Mazdaspeeden på langsidene ihvertfall:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... s=2&tot=65
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
StianF
Status: Offline

Post by StianF »

gammal porsche er vel strengt tatt forbeholdt folk med selvmordstanker? med tanke på motorplasseringa.. men går nok bra på langsidene.
Er sikkert minst like morro på landeveien
Selv om jeg digger cab noe j****g.. selv når sommer-regnet kommer

si i fra om du bytter bil da.. jeg kan ikke være treigere ihvertfall (på reve) ;)

i mine øyne er det Lotus superseven som gjelder og ariel atom for dem med mye cash.
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Skal si fra ja, men ikke bli forundra om jeg sitter her med samme avatar om et år. Klarte ikke å bytte den i en Cooper S Hartge selv om kona var gira. Nå gleder jeg meg til å få de nye, lette felgene :D
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
Post Reply