Opel Speedster

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply

Hvilken bil syns du er penest ?

Mazda MX-5 Mazdaspeed
32
48%
Honda S2000
20
30%
BMW Z3
0
No votes
BMW Z4
5
7%
Porsche Boxter
4
6%
Lotus Elise
6
9%
 
Total votes: 67

User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Opel Speedster

Post by BAE »

Driver og leker med tanken hva jeg skulle kjøpe hvis jeg skulle bytte ut Miata'en (ja, fy skam) med noe som er enda artigere, uten å betale en arm og en fot.

Har blitt fasinert av Opel Speedster. 2.2 l på 147 hk, 870 kg, 0-100 på 5.9 s, cab, midtmontert motor, bakhjulstrekk. Dette er ikke feil !?! Ser ut som Speedster ligger lavere i pris enn Lotus Elise. Det er gjerne Opel stjerna som plager noen. Ligger 4 stk på nettet nå mellom 250 og 300 kNOK.

Noen som har noen erfaringer med Speedster?
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Får jo noenlunde bra kritikk, og ser helt ok ut. Men synes ikke den virker like raffinert som en MX-5. Har bare prata med folk som har kjørt, ikke eid, så mer enn det vet jeg ikke. Men skulle jeg lagt ut nærmere 300k så hadde jeg definitivt gått for en Mazdaspeed MX-5 og FM intake kit selv. Når man også vet hvor lite vedlikehold det er på en MX-5 så taler det mer for det for meg.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Ikke så voldsomt, men jeg vurderte å handle en før jeg kjøpte MX-5en i fjor. Oppsummering for min del:

Positivt:
- MYE sportsbil for pengene.

Negativt:
- Dårlig kompentanse på verkstedene. F.eks få verksteder vet at den skal kun jekkes på 4 dedikerte punkter, ellers blir bilen rammeskjeiv.
- Vectramotor, som virker malplassert i den bilen. Bilen går kjapt, for all del (0-100 på 5,9?), men den er ikke noe spesielt turtallsvillig, og har en trasig "snerr". Ikke hørt/prøvd 2,0 Turbo.
- Virker bare som en 95% ferdigdesignet bil. Merkelige ting som "mangler". F.eks man kan risikere å få insekter på størrelse med humler inn i coupeen via luftdysene. Det blir det action av i 120 km/t på motorveien. (Fattigmannstrikset er nettingstrømper over luftinntakene).
- Endel mere tull og tøys med dem.
- Bla bla bla.

Så jeg endte opp med en Mazda i stedet. Litt tryggere, både for lappen og livet, litt mere praktisk men også litt kjedeligere. Men jeg er dritfornøyd.

75% av alle karosseri-skader på Speedstere i England er i bakenden. Komboen RWD og midtplassert motor er det ikke alle som behersker.
Hvis du ser på en så kan du jo ta en titt under bilen. Den er helt flat! Ikke ett eneste drivverk/understells-komponent vises. Hardcore og fasinerende. :P
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

spør du meg ville jeg ha lagt i litt mer penger og kjøpt en lotus elise.. meget morsomme biler.. elisen går meget bra med 143 hestern vertfall.. ;)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Lotusen er som regel eldre og koster mer. Dessuten er jo Speedsteren en Lotus utenom motoren. Rover-motoren i Elisen er vel ikke bare hæla-i-taket det heller. Da burde man heller gå for en nyere med Toyota-motoren.
Speedster med 2.0T tror jeg er grisemoro. 0-100 på 4,9sek, diffsperre og tar det meste i svingene. Har en test av bilen fra Drive, der de røyklegger plassen med en rød Turbo.
Har hørt at delene koster flesk og litt til hos Opel. Hørte en guffen historie om en bil som bulket fronten litt, og måtte kondemneres pga kostnader.
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Lotus Elise ser absolutt best ut! Litt lite utvalg i Norge. Ser ut som du kan få importert en med venstreratt fra Tyskland til rundt 250 k. Kommer greit ut i avgifts Norge med 122 ponnier og lav vekt.

Men jeg er enig, en frisk Mazdaspeed er ikke noe dårlig alt.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Siden jeg er i et forum med entusiaster kan jeg jo presentere lista jeg har over brukte, gromme lekebiler til med 170 og 325 k (ikke i prioritert rekkefølge):
- Audi TT (180 eller 225 m/u Q), 99-00 mod
- BMW 120i
- Ford Focus ST170, 03'
- Ford Focus RS215, 03' (har litt Ford i blodet :-)
- Honda Civit Type-R 02'
- Lotus Elise
- Mazda RX-8 04'
- Mini Cooper S (Hartge el Works) 02-03'
- Opel Speedster 01-03'
- Porsche Boxter 2,5/204 97'
- Mazdaspeed 04'

Tviler på at jeg greier å skille meg med Miata'en, men det er jo billig med litt Windows Shopping :D Prøvd forøvrig en Mini Cooper S Hartge, men ble såpass skuffa at den nesten er ute av lista.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg klarte å henge på en Speedster med påståtte 185hk på Rudskogen..

Det er den erfaringa jeg har med Speedster :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

har selv hatt en lotus elise, og en bekjent hadde Speedsteren , så eg har mange timer bak ratte på desse bilene. synes begge bilene blir for hardcord for landevegs kjøring, + null støy demping, null komfort ,var så tung brukt til vaneleg kjøring att bilen ble bare stående i garasja til slutt for min del. så vist du ikke kjører mye på bane vil eg ikke anbefale noen av desse bilene. men for all del utrulig rå biler!!.personelig byttet eg tilbake til mx5 nb med kompressor ypperlig både på landeveg og bane å ikke minst hverdags kjøring :D
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Takk for din erfaring! Blir gjerne tøft å selge inn enn Elise eller Speedster som "konebil" da. Hun klager litt allere over at hun ikke kommer seg ut av sportsstolen i Miataen.

Hva med Mazdaspeed MX-5 vs. RX-8 da? Ligger en 04' Mazdaspeed på Finn til 289' samtidig som du får et 04' RX-8 til 315'. Rx-8 har jo vunnet de fleste tester den har stillt opp. Eneste bekymring er Wankel mareritt om natta etter at motorgarantien har gått ut :(
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

BAE wrote:Takk for din erfaring! Blir gjerne tøft å selge inn enn Elise eller Speedster som "konebil" da. Hun klager litt allere over at hun ikke kommer seg ut av sportsstolen i Miataen
hoved grunnen til eg ikke likte å bruke elisen til dageleg var vansklighetene med å kome seg ut og inn av bilen. må til en helt spesiel teknikk, må åle seg inn og enda verre å kome seg ut :wink:
for min del vart de kone bilen så vart brukt i steden :D
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

BAE wrote:Siden jeg er i et forum med entusiaster kan jeg jo presentere lista jeg har over brukte, gromme lekebiler til med 170 og 325 k (ikke i prioritert rekkefølge):
- Audi TT (180 eller 225 m/u Q), 99-00 mod
- BMW 120i
- Ford Focus ST170, 03'
- Ford Focus RS215, 03' (har litt Ford i blodet :-)
- Honda Civit Type-R 02'
- Lotus Elise
- Mazda RX-8 04'
- Mini Cooper S (Hartge el Works) 02-03'
- Opel Speedster 01-03'
- Porsche Boxter 2,5/204 97'
- Mazdaspeed 04'

Tviler på at jeg greier å skille meg med Miata'en, men det er jo billig med litt Windows Shopping :D Prøvd forøvrig en Mini Cooper S Hartge, men ble såpass skuffa at den nesten er ute av lista.
Skulle jeg begynt "om igjen" så ville jeg vurdert Mazdaspeed eller Boxster. Både Mazda og Porsche lager generelt dritgode biler (har hatt 4 Mazda og 1 Porsche). RX-8en blir fort litt for stor for en moro-bil, blir den ikke? Har dog en kompis i USA som har en RX-8 HP, og har hatt den siden ny i 2004/5 uten problemer og er dritfornøyd, samt en kollega som handlet en RX-8 Standard i fjor - han også fornøyd.

Nå kommer endel synsing - og jeg aner noe bråk i gjære. :)

- Audi TT ser jeg på som en tak-kappa Golf, som har stått 30 sek for lenge i microen. Butt-ugly.
- BMW 1-serie. Har en kompis med en slik, med rett og slett elendig byggekvalitet. Riktignok en 116i (som er overraskende kvikk) men plast i interiør løsner, dørhåndtak som ikke tar i 50% av tilfellene etc.
- Ford Focus synes jeg heller ikke har utseende med seg, men den forrige er bedre enn den siste. Men dette er kjøremaskiner - så hvis du liker looken så kan det være noe.
- Civic 03 er aaaaltfor høy og ser ikke ut. Men denne også: en kjøremaskin.
- Lotus Elise er hardcore og barskt. Men rover-motorene er så som så. Litt skeptisk til kvaliteten - men er mulig på tynn is.
- Mini. Aldri tatt i. Men jeg liker dem litt. Samme gjør samboeren, og hun har hinta litt. Hva skuffa med denne? Blir jo hausa opp av ymse medier.
- Speedster; se forrige post.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Det er real synsing jeg er på jakt etter. I de store spørsmålene er det behov for litt meningsutveksling :)
- Enig med deg at 03 Civic ikke ser bra ut.
- Mer uenig når deg når deg gjelder TT'en . Jeg liker rett og slett designet. Det som bekymrer meg der er lett rompe og folk med quattro som har braka i autovernet når de går av gassen.
- Minien: Hadde høye forventninger og var sikker på jeg skulle forelske meg i den. Det jeg ikke likte var at jeg fikk følelsen av å sitte inne i en kasse eller aquarium (denne hadde panoramatak). Særlig når du er vant til å sitte lavt i Miataen. Det aller verste var all hard plasten i interøret som så skikkelig billig ut (dårlig børsta aluminium imitasjon) og som knirka. Når det står BMW i vognkortet hadde jeg forventet bedre. Det siste var at maskinen skuffa litt. Med kompressor trodde jeg det skulle være mer bånndrag i den, men den var ikke mye tess før du kom opp i 4-5000 rpm (som mx'en).

På den positive sida;
- styring var veldig bra og gikk langt uttapå Miataen min
- den gikk som ei kule (men jeg måtte sjekke speedometeret for å finne det ut)
- kona likte den og syntes den var lett å kjøre
- det mange kule detaljer innvendig som instrumenter og dører
- det er faktisk 2 plasser bak som det går an å sitte voksne folk i
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Jeg virker som en ihuga Mazda fan, men er nok originalt mest Porsche, da mest 911. Men man må jo være på det prisområdet man kan være innen. Og jeg er utrolig stor fan av RX-8 også. Det går noen helt vanvittig råe her i området.

Jeg vurderer selv en Mazdaspeed, da å importere en som passer meg. Da hadde det blitt intake og eksos fra Flyin Miata og 200 hest på bakhjula med en gang. Da parkeres mye, og den er samtidig fineste Miataen med all rette stylingen og bare velbalansert tuna av proffer. (har ikke kjørt den, men basert på feedback fra folk jeg stoler på).

RX-8 er dog stilig, og jeg liker wankel prinsippet og motoren, har bare sittet på, men liker denne bilen veldig. Alle som har peiling på wankel sier at det er bullshit denne meningen om at wankel motoren er et problem, og at det er noe som siger fra tullinger i Amerika som ikke vet hva de snakker om, og folk som har levert inn motoren til folk som ikke vet hva wankel er og gjør service feil.

Kjøper du en wankel her og tar service hos merkeverksted så kan de motoren, det er jo bare 4 bevegelige deler inni ellerno, vanskelig for å forstå hvorfor disse skulle være så trøblete :) Dog er det samme type kjøring som Miata med mye drag høyt oppe, nettopp dette er fordelen med mazdaspeeden, den drar fra første sekund, og enda mer me de små modene fra Flyin Miata. Og det kan man få til under 300k.

Min mening da :) Men ekte MX-5 eiere skuler jo på Mazdaspeeder, ihvertfall i USA virker det som. Litt av noen catfights de har på forumene :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Enig at Mazdaspeed Mx er en grombil, men det føles litt mye å legge i mellom 200k for å få en litt finere og sprekere Mx. Det jeg vel egentlig er på jakt etter en utrolig morsom, sprek gate/banebil med baksete som er grei å bruke om vinteren. Så jeg begynner vel å pense meg inn litt mot Rx-8 og Audi TT.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
Post Reply