90 eller 115 hester

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Merlot95 wrote:ja, vi trodde jo det var en kjempe deal!! men kit´et passet faktisk ikke...(var egentlig til en 1.8l..) vi ble lurt, men snille mekanikeren vår bygde om!! Og nå går det så det suser ja!! :D
Teller fram og tilbake om jeg skal skremme opp de 90 hestene jeg har, eller bytte bli for å montere turbo, eller helst presse, i den.
Det gunstigste ( økonomisk / tilgang på deler ) er å kjøpe "ny". Argumentet for å beholde den jeg har, er at jeg veit godt hva jeg har.

Veit du ca. effekt på blien nå? Og hvor mye jobb er det å bygge om kit`et? Jeg har nesten ti tusen tommel-totter og er relativt utålmodig, så detta må nok settes bort er jeg redd.
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Er 90hk like lang som 1.8? altså med 1.8 topp?
Passer med andre ord en 116 manifold på en 90hk?
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
HansBRG98
Status: Offline

Re: 90 eller 115 hester

Post by HansBRG98 »

Vidar wrote:Grunnen til at 90 Hk tok over var at det var mere gunstig mht avgifter.
knute wrote:Siden jeg ikke ble eier av en brg 91 mod. :( er tiden kommet for
og se på andre alternativer.Og da ser jeg det er flust av 90 hestere
på markedet.men er disse merkbart daffere en 115 hestern,det er
vel en grunn til att 90 hestern tok over.
Hilsen Knut.
Mener staten endret avgiftene i 1996, stemmer det? Hørt at MX-5 hos norsk forhandler ble halvert eller.no?? Noen som vet mer??
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Lurer på, Hva er forskjellen på 90 og 116 hk motoren, denne 90 er 1,6 liter og ser lik ut som 1,6 116hk, hvorfor ikkje bare kjøpe kit til 116 og hive på 90hk..... Er sikkert bare andre stempler i 90 eller enklere bare motorstyringen, Er det noen som kjenner til disse forskjellige motorene, eg bruker som sagt en blokk fra mx-3 med litt lavere komprisjon enn min originale 116..Mazda bruker de samme delene om hverandre, 1,8 doch fra 323 er lik miata 1,8 bare annet toppdeksel og bunnpanne.. 1,6 mx-5 er jo opprinnelig en 323 gtx motor...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Med fare for at jeg har drømt igjen, så mener jeg å huske at kam`en er vassere på 1,6 116hk. Mener å ha lest om en kar i Tyskland som har bytta kam på en 90hk. IKKE sikker.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Er jo bare til å kjøpe noen kvassere kammer då, så blir de kanskje like
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Mazdafreaks wrote:Er jo bare til å kjøpe noen kvassere kammer då, så blir de kanskje like
Veit ikke om det er SÅ enkelt. Prøver å huske hvor jeg har lest det. Noen her husker sikkert bedre...
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
gaustabl
500 RPM
500 RPM
Posts: 66
Joined: 26 Oct 2004, 02:00
Location: Rjukan
Status: Offline

Post by gaustabl »

Hei..Har ikke hatt noen problemer med utstyr fra USA til min "norske" 90 hester. Har montert både supercharger, bremseskiver, clutch, link ecu, intercooler, grenrør, sportskat m.m. Eneste problemet jeg har opplevd er mitt nye ratt, hvor momo airbagen ikke passet.

Pass bare på å bestille moter relaterte deler til 90-93 modell fra use. Alt nyerer i usa er til 1.8.

Løp å kjøp....kompressor er gøy.

mvh Lars
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Takk endelig en annen som har prøvd, :lol: Kan man da si at motorene er like,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

gaustabl wrote:Hei..Har ikke hatt noen problemer med utstyr fra USA til min "norske" 90 hester. Har montert både supercharger, bremseskiver, clutch, link ecu, intercooler, grenrør, sportskat m.m. Eneste problemet jeg har opplevd er mitt nye ratt, hvor momo airbagen ikke passet.

Pass bare på å bestille moter relaterte deler til 90-93 modell fra use. Alt nyerer i usa er til 1.8.

Løp å kjøp....kompressor er gøy.

mvh Lars
Miata med automat fra de åra var vel 90hk som standard, sikkert mange som yankeer som syntes det ble smått :wink:
Mulig en av grunnene til at ettermarkedet er så stort til 1.6 :mrgreen:
Post Reply