90 eller 115 hester
Moderator: Styremedlemmer
90 eller 115 hester
Siden jeg ikke ble eier av en brg 91 mod. er tiden kommet for
og se på andre alternativer.Og da ser jeg det er flust av 90 hestere
på markedet.men er disse merkbart daffere en 115 hestern,det er
vel en grunn til att 90 hestern tok over.
Hilsen Knut.
og se på andre alternativer.Og da ser jeg det er flust av 90 hestere
på markedet.men er disse merkbart daffere en 115 hestern,det er
vel en grunn til att 90 hestern tok over.
Hilsen Knut.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
ville ikke satset på 90 Hk'en.. kan være stress å finne trimming-stæsj til den f.eks.
er ikke sikkert du trenger de ekstra HK'ene men det tror jeg du gjør..
Tror den kom fordi 1,8 literen kom og da var det gjerne naturlig å lage litt større forskjell, 115 til 133 er liksom ikke så stort sprang..
(bare en tanke)
er ikke sikkert du trenger de ekstra HK'ene men det tror jeg du gjør..
Tror den kom fordi 1,8 literen kom og da var det gjerne naturlig å lage litt større forskjell, 115 til 133 er liksom ikke så stort sprang..
(bare en tanke)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Jeg går for 115hk og ville se etter en 93/94 modell.
115hk motoren skal visst være bygd for turbo, noen som har noe mer utfylllene om det?
Noen som kan gi svar på om forskjellen på 115hk motoren og 90hk motoren er merkbare?
En annen tanke er at dersom 115hk motoren går bedre, som den sannsynlig gjør, så vil den holde lenger før du vil føle lysten/behovet for turbokit Hvertfall i mine tanker, som øker motoreffekten fra 75hk i golfen min til 115hk i mx5/miatan.
115hk motoren skal visst være bygd for turbo, noen som har noe mer utfylllene om det?
Noen som kan gi svar på om forskjellen på 115hk motoren og 90hk motoren er merkbare?
En annen tanke er at dersom 115hk motoren går bedre, som den sannsynlig gjør, så vil den holde lenger før du vil føle lysten/behovet for turbokit Hvertfall i mine tanker, som øker motoreffekten fra 75hk i golfen min til 115hk i mx5/miatan.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: 90 eller 115 hester
Grunnen til at 90 Hk tok over var at det var mere gunstig mht avgifter.
knute wrote:Siden jeg ikke ble eier av en brg 91 mod. er tiden kommet for
og se på andre alternativer.Og da ser jeg det er flust av 90 hestere
på markedet.men er disse merkbart daffere en 115 hestern,det er
vel en grunn til att 90 hestern tok over.
Hilsen Knut.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
I en begrenset periode ble det solgt noen MX5 "le mans" som var levert med en 150 Hk turbomotor
Precious wrote:Jeg går for 115hk og ville se etter en 93/94 modell.
115hk motoren skal visst være bygd for turbo, noen som har noe mer utfylllene om det?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: 90 eller 115 hester
Jeg ville klart satset på 115 Hk eller en 1.8L..
Det er faktisk 25 Hk mere enn 90 hester, og jeg regner med at de hestene jobber også.
Et annet punkt er hvis du skal godkjenne bilen med turbo/komressor og den ikke har vært registrert i Norge i mer enn 10 år. Så må du betale for 25Hk som du hadde sluppet med en 116 Hk.
Det er faktisk 25 Hk mere enn 90 hester, og jeg regner med at de hestene jobber også.
Et annet punkt er hvis du skal godkjenne bilen med turbo/komressor og den ikke har vært registrert i Norge i mer enn 10 år. Så må du betale for 25Hk som du hadde sluppet med en 116 Hk.
knute wrote:Siden jeg ikke ble eier av en brg 91 mod. er tiden kommet for
og se på andre alternativer.Og da ser jeg det er flust av 90 hestere
på markedet.men er disse merkbart daffere en 115 hestern,det er
vel en grunn til att 90 hestern tok over.
Hilsen Knut.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Siden temaet 90hk er oppe: kjøpte ny 90 hk i 97, Black Special Edition. Som "nybakt" MX5 eier synes jeg bilen gikk bra (og det gjør den jo forsåvidt). Men da turen kom til litt oppgradering, gikk det ikke så bra.
Jeg sendte en mail til Bob Hall (Ask Bob, Miata net) som var med og skapte Miata'en - og fikk et langt og utfyllende svar. Historien er som følger: 1,6 gikk egentlig ut i 1993 - i 1994 kom 1,8l. De europeiske importørene protesterte, da 1,8l pga cyl.volum og hk (1839ccm/133hk) ble mye dyrere som følge av avgiftssystemet i Europa. Mazda kom da i all hast opp med en 90 hk for Europa. Åpner du panseret ser motoren 100% identisk ut, men har vesentlige interne forskjeller (alt ifølge Bob Hall). Siden mesteparten av trimdelene kommer fra USA, og motoren aldri er solgt der, kan man jo tenke seg resten...
Dersom ikke mest mulig effekt/trimming er viktig, er 90 hk et fornuftig kjøp, da de etterhvert er ganske prisgunstige. Du får en nyere bil enn om du kjøper 115 hk, og mange 96 - 97 modeller har mye utstyr. Til daglig merker du ikke stor forskjell, og jeg hadde heller aldri problemer med å henge med andre (115 hk) på tur, men motoren virker noe mer "anstrengt" på turtall. Jeg har i ettertid hatt flere 115 hk, og mener derfor å ha et godt sammenlikningsgrunnlag. Håper dette belyser saken litt.
Jeg sendte en mail til Bob Hall (Ask Bob, Miata net) som var med og skapte Miata'en - og fikk et langt og utfyllende svar. Historien er som følger: 1,6 gikk egentlig ut i 1993 - i 1994 kom 1,8l. De europeiske importørene protesterte, da 1,8l pga cyl.volum og hk (1839ccm/133hk) ble mye dyrere som følge av avgiftssystemet i Europa. Mazda kom da i all hast opp med en 90 hk for Europa. Åpner du panseret ser motoren 100% identisk ut, men har vesentlige interne forskjeller (alt ifølge Bob Hall). Siden mesteparten av trimdelene kommer fra USA, og motoren aldri er solgt der, kan man jo tenke seg resten...
Dersom ikke mest mulig effekt/trimming er viktig, er 90 hk et fornuftig kjøp, da de etterhvert er ganske prisgunstige. Du får en nyere bil enn om du kjøper 115 hk, og mange 96 - 97 modeller har mye utstyr. Til daglig merker du ikke stor forskjell, og jeg hadde heller aldri problemer med å henge med andre (115 hk) på tur, men motoren virker noe mer "anstrengt" på turtall. Jeg har i ettertid hatt flere 115 hk, og mener derfor å ha et godt sammenlikningsgrunnlag. Håper dette belyser saken litt.
-
- 7200 RPM
- Posts: 1280
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Har selv en 90hk, og er godt fornøyd med den. Men, som Sebring skriver, virker den litt "anstrengt" på høyt turtall. Det bråker mer enn det går. Men, det går å kjøre fort og effektivt uten å tyne den på turtall!
Er målet å ha en artig bil for turer på landevegen, så funker 90hk greit!
Det er litt psykologisk også å vite at du mangler 25hk....
Selv har jeg lyst til å prøve meg litt på bane-treff, og vurderer å selge min for å kjøpe en jeg kan trimme.
Uansett angrer du neppe hvis du ender opp med en MX-5!!
ola
Er målet å ha en artig bil for turer på landevegen, så funker 90hk greit!
Det er litt psykologisk også å vite at du mangler 25hk....
Selv har jeg lyst til å prøve meg litt på bane-treff, og vurderer å selge min for å kjøpe en jeg kan trimme.
Uansett angrer du neppe hvis du ender opp med en MX-5!!
ola
Jeg har prøvd flere forskjellige motorvarianter:
1,6l 115hk - utrolig sprek motor
1,8l 130hk - litt sprekere enn 1,6l 115hk, men største forskjellen ligger i dreiemomentet
1,6l 90hk - mangler den "snerren" som de to over har
1,6l 110hk (fra '98) - Altfor kultivert motor. Trives ikke så godt på høye turtall. Igrunn ganske lik 1,6l 90hk..
1,8l 140hk har jeg ikke prøvd ennå..
..men jeg har prøvd Honda S2000 med 240hk og det er uansett den "sykeste" motoren
1,6l 115hk - utrolig sprek motor
1,8l 130hk - litt sprekere enn 1,6l 115hk, men største forskjellen ligger i dreiemomentet
1,6l 90hk - mangler den "snerren" som de to over har
1,6l 110hk (fra '98) - Altfor kultivert motor. Trives ikke så godt på høye turtall. Igrunn ganske lik 1,6l 90hk..
1,8l 140hk har jeg ikke prøvd ennå..
..men jeg har prøvd Honda S2000 med 240hk og det er uansett den "sykeste" motoren
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
Min `96 med 90 originale går som det suser!!! ...nå iallefall!
Medlem nr. 353 <br>X- 1.6l, 1995 Mica Merlot, beige int., HKS Turbo Kit, Effektanlegg med 2 "Laser" endestusser, div.kromdetaljer i interiør, el.vinduer, krom bagasjerack, Lexus lykter, IL Motorsport strut bar, Hard Dog Stainless steel M2
Merlot 95 - det var spennende. Jeg vet det har vært jobbet en del med turbo til 90 hk, bl.annet blant noen tyske tuning-firmaer, men var ikke klar over at HKS nå hadde turbo-kit til denne modellen. Det bør jo være glad-nyheter til en del eiere som ønsker litt mer enn 90 hk. HKS er jo også kjent som en seriøs kvalitetsprodusent av turbo-satser, så gratulerer - regner med at de 90 hk har fått følge av en del fler under panseret.......
ja, vi trodde jo det var en kjempe deal!! men kit´et passet faktisk ikke...(var egentlig til en 1.8l..) vi ble lurt, men snille mekanikeren vår bygde om!! Og nå går det så det suser ja!!
Medlem nr. 353 <br>X- 1.6l, 1995 Mica Merlot, beige int., HKS Turbo Kit, Effektanlegg med 2 "Laser" endestusser, div.kromdetaljer i interiør, el.vinduer, krom bagasjerack, Lexus lykter, IL Motorsport strut bar, Hard Dog Stainless steel M2
Du bekrefter vel da egentlig det mange tidligere har nevnt, at det er vanskeligere å få tak i turbo sett til 90 hesteren..Merlot95 wrote:ja, vi trodde jo det var en kjempe deal!! men kit´et passet faktisk ikke...(var egentlig til en 1.8l..) vi ble lurt, men snille mekanikeren vår bygde om!! Og nå går det så det suser ja!!
Litt ombygging er vel forøvrig bare en hyggelig utfordring. Jeg har bygget om et 1.8 liters Jackson Racing kompressor kit til min 1.6l 116 hester.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2