Ytelsesøkninger som blir eu-godkjent
Moderator: Styremedlemmer
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Ytelsesøkninger som blir eu-godkjent
Hva kan jeg gjøre med MX5'n for at den går bedre, uten at den blir en real bråkebøtte som ikke blir godkjent på eu-tester?
Jeg vil gjerne at bilen går litt friskere, men jeg vil ikke at bilen bråker som en typisk rånebil. Hvilke muligheter har jeg? Innleggsfilter fra k&n og et eksosanlegg som ikke er høylytt og som blir godkjent? Finnes det sistnevnte i det hele tatt?
Jeg vil gjerne at bilen går litt friskere, men jeg vil ikke at bilen bråker som en typisk rånebil. Hvilke muligheter har jeg? Innleggsfilter fra k&n og et eksosanlegg som ikke er høylytt og som blir godkjent? Finnes det sistnevnte i det hele tatt?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
eksosen min gikk rett gjennom EU'en den.. IL motorsport dual tip, og OBX 4-2-1 grenrør. Om det går noe bedre veit jeg sannelig ikke (skulle likt å fått målt effekten på'n), men den høres sintere, uten at lydvolumet er skjemmende
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Det er flere her på forumet som har montert kaldluftsinntak. For min del har jeg et anlegg fra Jackson Racing (JR-CAI) og merket tydelig forbedring i pådraget rundt 3-5000 omdreininger. Tøff lyd og (ikke harry )
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3033
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Er nok ikke helt det du er ute etter:
Men den letteste og billigste måten å "trimme" biler på å fjerne vekt.
Bruker enkle tall:
Bil A, 1000 kg med 116 hk = 116 hk per tonn.
Bil B, 900 kg med 116 hk = 129 hk per tonn.
Dvs man må trimme bil A opp 13 hk for å ha samme "performance" som bil B med 116 hk.
13 reelle hk med NA-trim er ikke så enkelt som man tror - og heller ikke noe man får over hele registeret, noe man gjør med vektreduksjon. Lettere bil sitter bedre på veien, bruker mindre fuel, sliter mindre på understell og bremser etc etc. Bare positivt.
Nå skal det vel godt gjøres å skrelle av 100 kg på en NA, men f.eks istedefor å sette på konfilter som gir 1-2 hk på en god dag er det bedre å pælme reservehjulet.
etc etc.
Men den letteste og billigste måten å "trimme" biler på å fjerne vekt.
Bruker enkle tall:
Bil A, 1000 kg med 116 hk = 116 hk per tonn.
Bil B, 900 kg med 116 hk = 129 hk per tonn.
Dvs man må trimme bil A opp 13 hk for å ha samme "performance" som bil B med 116 hk.
13 reelle hk med NA-trim er ikke så enkelt som man tror - og heller ikke noe man får over hele registeret, noe man gjør med vektreduksjon. Lettere bil sitter bedre på veien, bruker mindre fuel, sliter mindre på understell og bremser etc etc. Bare positivt.
Nå skal det vel godt gjøres å skrelle av 100 kg på en NA, men f.eks istedefor å sette på konfilter som gir 1-2 hk på en god dag er det bedre å pælme reservehjulet.
etc etc.
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Haha...
Veldig bra Hauk. Det der er jo jaggu så sant. Ikke det at jeg angrer på CAI'en min men det setter ting virkelig i perspektiv.
Så tenning/CAI og sportseksosen min har sikkert bare kompensert for stagene jeg har montert...
Hmm... vektsparing... Beste er vel å slanke meg litt...
Reservehjulet er ute allerede men hvor kan man ellers spare vekt uten å ta komforten helt....?
Veldig bra Hauk. Det der er jo jaggu så sant. Ikke det at jeg angrer på CAI'en min men det setter ting virkelig i perspektiv.
Så tenning/CAI og sportseksosen min har sikkert bare kompensert for stagene jeg har montert...
Hmm... vektsparing... Beste er vel å slanke meg litt...
Reservehjulet er ute allerede men hvor kan man ellers spare vekt uten å ta komforten helt....?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3033
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Tja... på lista mi ligger det lettvektsstoler av noe slag, og ved neste korsveg når eksosen må byttes skal jeg søke aktivt etter det letteste jeg finner. Det fallt meg ikke inn sist. Faktisk endel kg å hente der.uggla wrote:Reservehjulet er ute allerede men hvor kan man ellers spare vekt uten å ta komforten helt....?
Ellers har jeg sikkert lagt på meg oppunder 10 kg de 2 siste åra. Snakker fort om etpar hk rett i dass! Bokstavelig talt.
Meningen er vel ikke å bli hysterisk rundt dette, og det blir jo en cost/gain vurdering. Men verdt å legge på minnet.
Edit: Angrer heller ikke på JR CAIen min. Lyden alene var verdt pengene.
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Felger er kanskje den mest effektive vektbesparelsen. Var det ikke:
Når jeg da skal bruke BBS felgene som veier rundt 4 kg mot de to hundre kilo tunge drittfelgene mine jeg har nå så vil bilen min veie et par tonn mindre.
Har innleggsfilter noe å hjelpe på?
Jackson Racing Cold Air Intake, blir det godkjent? Utslipp og sånt...
Code: Select all
Hvor mange kg lettere bilen din føles = vektdifferanse i felg * 40
Har innleggsfilter noe å hjelpe på?
Jackson Racing Cold Air Intake, blir det godkjent? Utslipp og sånt...
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Med min flaks så går ikke det gjennomSweetMX5 wrote:hvorfor ikke montere et turbokit? er ikke alle som blir drept på eu med det... er bare å finne et sted som er litt mer tuning vennlig
Det + det at det alltid er noe galt og du må skru er litt av det som får meg til å styre unna, selv om turbo er bare noe jeg absolutt må ha fordi det er helt fantastisk.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Jepp han mister bare jobben om han blitt tatt for det, og firmaet mister retten til eu, så mest sansynlig gjør at firmaet må legges ned til de får søke om ny rett, så man bør ikke legge ut info om slikt, Er akkurat slikt så gjør at eg ikke vil trimme for mye, vil ha alt lovligt, avgassene mine er bedre enn originalt de,, ellers så vil ikke jr coil air intake ha noe å si på eu, avgassene skal vera riktige om lmm ikke blir feil, er noen så må inn å justere den pga den havner i en annen vinkel. men er baggateller..Hauk wrote:Steffen setter sikkert pris på at du skryter om det på et åpent forum... eller?SweetMX5 wrote:bli kompis med en mekaniker som kan ta eu for deg hehe . det jeg gjorde (takk steffen)
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- 7200 RPM
- Posts: 1280
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Den gikk jeg for. Tok av 10kg fra april til juni. Akkurat lagom før vi reiste til Nürburgringuggla wrote:Hmm... vektsparing... Beste er vel å slanke meg litt...
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red