Engine Swap 1.6-1.8

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Engine Swap 1.6-1.8

Post by BaktusBror »

Hmmm, sitter og leser litt, og det ser jammen ut som om vi som har 90-hesters norsk NA (-97) kan bytte til 1.8 motor lovlig og registrert i vognkortet UTEN AVGIFT !

Jeg har papirer fra Mazda på at bremser og understell for min 1996 90hk er de samme som på 1.8L fra samme år.

Tollvesenets avgiftskalkulator kommer ut med NULL å betale for økning av motorvolum og effekt, pga 100% bruksfradrag for biler som er over 10 år gamle..

Og jeg som begynte å bli nervøs siden jeg må på EU-kontroll. Tror det bare er å kjøre i vei og få oppdatert vognkortet, jeg :P
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by 2re »

Dette liker jeg.... :D
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Er vel også mulig å få godkjent 90-93 ved bytte til 94-97 bremser?
Øvrig er vel understell likt etter det jeg vet..

Edit: Kanskje uten å bytte bremser også da BBR-turboen ble levert med originale bremser! :P
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Høres lett ut dette gitt, så da kan eg smokke nedi mazdaspeed motor eg da, siden eg har mazdaspeed bremser.men neida, biltilsynet forlanger papirer på alle swap ifra mazda norge, noe man ikke får, så motor bytte i mazda er da noe man bare glemme å nevne til myndighetene. ingen myndigheter så ser forskjell på 1.6-1,8 uansett..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

StianOppistov wrote: biltilsynet forlanger papirer på alle swap ifra mazda norge, noe man ikke får
Ringte veivesenet, de sa at jeg måtte ha dokumentasjon på at bremser og understell var det samme på 1.6 og 1.8 modellene av bilen Det er det jeg har fått, hyggelig service fra Mazda! Men det blir nok vanskelig å få samme papirer fra Mazda Norge hvis det dreier seg om USA-biler osv.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

BaktusBror wrote: Men det blir nok vanskelig å få samme papirer fra Mazda Norge hvis det dreier seg om USA-biler osv.
Det er nok ikke mange USA importerte 1997 modeller med 90 hk her i landet uansett. :D
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

kodvaag wrote:
BaktusBror wrote: Men det blir nok vanskelig å få samme papirer fra Mazda Norge hvis det dreier seg om USA-biler osv.
Det er nok ikke mange USA importerte 1997 modeller med 90 hk her i landet uansett. :D
Nei og alle 1,6 116hk kan montere 1,8 motoren om man følger 15prosent øknaden så er lov, 116 x 1.15 er 133 og 1,8 er vel 131. man kan faktisk trimme enda 2 hk til da, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Froden wrote:
StianOppistov wrote: Nei og alle 1,6 116hk kan montere 1,8 motoren om man følger 15prosent øknaden så er lov, 116 x 1.15 er 133 og 1,8 er vel 131. man kan faktisk trimme enda 2 hk til da, :lol:
Kan alle øke effekten fra fabrikkstandard med 15% uten å søke om noe?
Visste ikke dette. Jeg kan mao øke effekten i min NB AE fra 140 til 161 uten søknader?
Medlemskontingenten i denne klubben er verdt det mangedobbelte :-)
Må betale avgifter og snakke med biltilsynet da om du skal ha det i vognkortet, også ta en rulletest,, men skal ikke vera noe problem, men hva trim er det du vil bruke da, turbo og supercharger kan du glemme, det er ikke lov uten avgass tester og godkjenningspapirer,alt ekstra utstyr skal noteres i vognkort,, :lol: så må bli grenrør eksos osv.. stille tenning, porte topp osv..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Men når vi er inne på det.

Hva gjør man dersom man f.eks. turbokonventerer en NB 1,8. Den må jo inn på EU godkjenning fra tid til annen. Må man endre vognkort og slikt for at det ikke skal bli kluss, evt. demontere turbo og det hele før man leverer inn, eller er hva gjør man?

Jeg er jo lite tilhenger av at staten skal få mer penger av meg dersom jeg forbedrer motor. Staten har fått nok penger av meg allerede.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Post by caLitri »

Terondo wrote:Men når vi er inne på det.

Hva gjør man dersom man f.eks. turbokonventerer en NB 1,8. Den må jo inn på EU godkjenning fra tid til annen. Må man endre vognkort og slikt for at det ikke skal bli kluss, evt. demontere turbo og det hele før man leverer inn, eller er hva gjør man?

Jeg er jo lite tilhenger av at staten skal få mer penger av meg dersom jeg forbedrer motor. Staten har fått nok penger av meg allerede.
Mange kompressor kit har jo bypass løsninger. slik at man kobler vekk kompressorer før man drar på EU kontroll.

Denne brukes jo "kun" på bane uansett :)
1999 10th Anniversary 3162/7500
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

caLitri wrote:Mange kompressor kit har jo bypass løsninger. slik at man kobler vekk kompressorer før man drar på EU kontroll.

Denne brukes jo "kun" på bane uansett :)
Inglar har vel denne løsningen, og jeg vet han har fått den igjennom EU på denne måten. Men, hvis man skal følge lovens bokstav: er det lov å montere kompressor som kun "bruker på bane" ?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

indahla wrote:
caLitri wrote:Mange kompressor kit har jo bypass løsninger. slik at man kobler vekk kompressorer før man drar på EU kontroll.

Denne brukes jo "kun" på bane uansett :)
Inglar har vel denne løsningen, og jeg vet han har fått den igjennom EU på denne måten. Men, hvis man skal følge lovens bokstav: er det lov å montere kompressor som kun "bruker på bane" ?
Er ikkje lov. alt extra montert skal noteres i vognkort, og hvor mangen er det så kjøre med bypass full åpen.. :roll: men eu kontroller har ikke noe med dette å gjøre, så lenge resten er ok så har ikke de noe med slikt å gjøre. har diskutert slikt med flere så driver eu, :lol: men skjer det feks en ulykke så kan man få regress. uansett om bypass er åpen eller stengt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Heter 'PKK" nå da..
PKK har forsåvidt mye med dette å gjøre, Oppistov.
Er ikke motor original, nada godkjent PKK.
Henvisning trafikkstasjon. En annen løsning er bare å ikke ta PKK.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

RotaryPower wrote:En annen løsning er bare å ikke ta PKK.
Veldig OT nå men: "Ikke ta PKK"...? Da blir det vel dårlig med skilter etterhvert...
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

For verkstedets del. De vil ikke ta PKK for deg. ;) Bedre forklart.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Post Reply