Engine Swap 1.6-1.8
Moderator: Styremedlemmer
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Engine Swap 1.6-1.8
Hmmm, sitter og leser litt, og det ser jammen ut som om vi som har 90-hesters norsk NA (-97) kan bytte til 1.8 motor lovlig og registrert i vognkortet UTEN AVGIFT !
Jeg har papirer fra Mazda på at bremser og understell for min 1996 90hk er de samme som på 1.8L fra samme år.
Tollvesenets avgiftskalkulator kommer ut med NULL å betale for økning av motorvolum og effekt, pga 100% bruksfradrag for biler som er over 10 år gamle..
Og jeg som begynte å bli nervøs siden jeg må på EU-kontroll. Tror det bare er å kjøre i vei og få oppdatert vognkortet, jeg
Jeg har papirer fra Mazda på at bremser og understell for min 1996 90hk er de samme som på 1.8L fra samme år.
Tollvesenets avgiftskalkulator kommer ut med NULL å betale for økning av motorvolum og effekt, pga 100% bruksfradrag for biler som er over 10 år gamle..
Og jeg som begynte å bli nervøs siden jeg må på EU-kontroll. Tror det bare er å kjøre i vei og få oppdatert vognkortet, jeg
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Høres lett ut dette gitt, så da kan eg smokke nedi mazdaspeed motor eg da, siden eg har mazdaspeed bremser.men neida, biltilsynet forlanger papirer på alle swap ifra mazda norge, noe man ikke får, så motor bytte i mazda er da noe man bare glemme å nevne til myndighetene. ingen myndigheter så ser forskjell på 1.6-1,8 uansett..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Ringte veivesenet, de sa at jeg måtte ha dokumentasjon på at bremser og understell var det samme på 1.6 og 1.8 modellene av bilen Det er det jeg har fått, hyggelig service fra Mazda! Men det blir nok vanskelig å få samme papirer fra Mazda Norge hvis det dreier seg om USA-biler osv.StianOppistov wrote: biltilsynet forlanger papirer på alle swap ifra mazda norge, noe man ikke får
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Det er nok ikke mange USA importerte 1997 modeller med 90 hk her i landet uansett.BaktusBror wrote: Men det blir nok vanskelig å få samme papirer fra Mazda Norge hvis det dreier seg om USA-biler osv.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Nei og alle 1,6 116hk kan montere 1,8 motoren om man følger 15prosent øknaden så er lov, 116 x 1.15 er 133 og 1,8 er vel 131. man kan faktisk trimme enda 2 hk til da,kodvaag wrote:Det er nok ikke mange USA importerte 1997 modeller med 90 hk her i landet uansett.BaktusBror wrote: Men det blir nok vanskelig å få samme papirer fra Mazda Norge hvis det dreier seg om USA-biler osv.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Må betale avgifter og snakke med biltilsynet da om du skal ha det i vognkortet, også ta en rulletest,, men skal ikke vera noe problem, men hva trim er det du vil bruke da, turbo og supercharger kan du glemme, det er ikke lov uten avgass tester og godkjenningspapirer,alt ekstra utstyr skal noteres i vognkort,, så må bli grenrør eksos osv.. stille tenning, porte topp osv..Froden wrote:Kan alle øke effekten fra fabrikkstandard med 15% uten å søke om noe?StianOppistov wrote: Nei og alle 1,6 116hk kan montere 1,8 motoren om man følger 15prosent øknaden så er lov, 116 x 1.15 er 133 og 1,8 er vel 131. man kan faktisk trimme enda 2 hk til da,
Visste ikke dette. Jeg kan mao øke effekten i min NB AE fra 140 til 161 uten søknader?
Medlemskontingenten i denne klubben er verdt det mangedobbelte
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Men når vi er inne på det.
Hva gjør man dersom man f.eks. turbokonventerer en NB 1,8. Den må jo inn på EU godkjenning fra tid til annen. Må man endre vognkort og slikt for at det ikke skal bli kluss, evt. demontere turbo og det hele før man leverer inn, eller er hva gjør man?
Jeg er jo lite tilhenger av at staten skal få mer penger av meg dersom jeg forbedrer motor. Staten har fått nok penger av meg allerede.
Hva gjør man dersom man f.eks. turbokonventerer en NB 1,8. Den må jo inn på EU godkjenning fra tid til annen. Må man endre vognkort og slikt for at det ikke skal bli kluss, evt. demontere turbo og det hele før man leverer inn, eller er hva gjør man?
Jeg er jo lite tilhenger av at staten skal få mer penger av meg dersom jeg forbedrer motor. Staten har fått nok penger av meg allerede.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Mange kompressor kit har jo bypass løsninger. slik at man kobler vekk kompressorer før man drar på EU kontroll.Terondo wrote:Men når vi er inne på det.
Hva gjør man dersom man f.eks. turbokonventerer en NB 1,8. Den må jo inn på EU godkjenning fra tid til annen. Må man endre vognkort og slikt for at det ikke skal bli kluss, evt. demontere turbo og det hele før man leverer inn, eller er hva gjør man?
Jeg er jo lite tilhenger av at staten skal få mer penger av meg dersom jeg forbedrer motor. Staten har fått nok penger av meg allerede.
Denne brukes jo "kun" på bane uansett
1999 10th Anniversary 3162/7500
Inglar har vel denne løsningen, og jeg vet han har fått den igjennom EU på denne måten. Men, hvis man skal følge lovens bokstav: er det lov å montere kompressor som kun "bruker på bane" ?caLitri wrote:Mange kompressor kit har jo bypass løsninger. slik at man kobler vekk kompressorer før man drar på EU kontroll.
Denne brukes jo "kun" på bane uansett
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Er ikkje lov. alt extra montert skal noteres i vognkort, og hvor mangen er det så kjøre med bypass full åpen.. men eu kontroller har ikke noe med dette å gjøre, så lenge resten er ok så har ikke de noe med slikt å gjøre. har diskutert slikt med flere så driver eu, men skjer det feks en ulykke så kan man få regress. uansett om bypass er åpen eller stengt..indahla wrote:Inglar har vel denne løsningen, og jeg vet han har fått den igjennom EU på denne måten. Men, hvis man skal følge lovens bokstav: er det lov å montere kompressor som kun "bruker på bane" ?caLitri wrote:Mange kompressor kit har jo bypass løsninger. slik at man kobler vekk kompressorer før man drar på EU kontroll.
Denne brukes jo "kun" på bane uansett
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline