Uskrevne regler rundt cab-kjøring

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Uskrevne regler rundt cab-kjøring

Post by Sevenord »

Er ny i gamet så noen tips (soleklare som lure) ønskes :D

For eksempel når jeg stopper utfor den lokale butikken for å kjøpe noe småstasj, tar folk sjansen på å levne bilen åpen?? Eller setter dere på taket igjen?

Forholdsvis enkelt å gjøre faenskap som å ta av håndbrekket, etc, ødelegge etc etc. Jeg vet ikke hvilke erfaringer folk har gjort seg opp rundt dette?
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

Hei :) jeg lar cab,en ligge nede, men da er jeg aldri langt unna.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Kommer helt ann på hvor jeg er, hvor lenge jeg skal bli borte fra bilen og om jeg har noe liggende. Går aldri fra bilen åpen i Oslo sentrum f.eks. Men er jeg ute i Lillestrøm og mindre steder er det aldri noe problem, men låser alltid hanskerom og midtkonsoll.

Men en må bare vurdere det der og da. Er du i tvil så setter du bare på taket. Tar heldigvis ikke så lang tid å få det av igjen :D
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg cabber mest muligt, og ville vert stress å ta av og på, tar med meg kun nøklene, men nå bor eg på en avsides plass da, er eg i oslo osv, så napper eg opp taket, men hjemme osv, så står kjerra som oftest uten tak om det er sol, tørker bilen opp kjappere da, for det regner jo også av og til, og er det ikke for gale så er taket nede,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Techtor
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 331
Joined: 08 Oct 2003, 02:00
Location: Bøler, Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Techtor »

store kjøpesentere ol. tar jeg på duken men småstopper jeg innom butikker og gatekjøkken så lar jeg den være nede. Det skal også sies at jeg som regel bruker rattlåsen/slagvåpenet hvis jeg ikke har full oversikt over bilen..
Medlemnr. 619      
`93 Sort Miata 
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by Husbyaune »

Jeg er aldri langt unna. Fikk montert DEFA-alarm med bevegelighetssensor og er litt tryggere, men føler ikke jeg kan la bilen stå for lenge alene uansett. kommer selvsagt ann på hvor det er den står
90' MX-5 - 1,6l
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

I tvilstilfeller (og hvis man har bakrute med glidelås kombinert med "dårlig" tid) så tar jeg opp taket men lar bakruta ligge. Det er jo glidelåsen som tar tid mtp. tak opp/ned prosessen. Og på varme dager blir det ikke så varmt i bilen heller.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

Jeg lar take være av.. Vognkorte ligger i bagasjeromet. Så det er ingenting interessant og stjele inni bilen. I tillegg så slår jeg på alarmen. Og dørene er ulåste. Så viss noen åpner ei dør så går alarmen.
Blå miata :):)
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Sant som du sier Hauk, selve opp/ned med taket går jo på noen få-få sekunder.

Skulle inn en snartur på Rimi i går, da sto bilen parkert i en liten helling. Turte ikke annet enn å ta på taket, bare tanken på å komme ut 3 sec etter at en jævelkid hadde tatt bilen ut av gir/tatt av håndbrekket. Katastrofe. Paranoid, kanskje.. Men som dere sier, se ann situasjonene litt :)

Torehoien: Lurt mht vognkortet. Skal følge deg på den. Ellers har jeg selvsagt ingenting av verdi liggende i bilen. Selv spilleren er verdiløs pr idag.
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by Husbyaune »

Jeg heiser alltid vinduene helt opp. blir litt midre fristende å stikke hånda inn i bilen.
Noen som har blitt utsatt for noe mens bilen har vært åpen og utenfor synsvidde?
90' MX-5 - 1,6l
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg tror stikkordet er :

- La aldri noe av verdi ligge synlig i bilen !

Jeg har aldri hatt noen som helst problemer med tyveri eller hærverk.
På sommerdager pakerer jeg ofte med kalesjen nede.
I to år har bilen min stått parkert i gata på Grünerløkka uten problemer.

Men, som sagt: ingenting ligger løst inne i bilen.
(Bruk baggasjerommet eller midtkonsoll/hanskerom)

Jeg har en teori om at bilen vekker litt for mye oppsikt til at folk tør å klå på den 8)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Jeg setter opp toppen i alle fall hver natt. Hvis det er sikker sol tar jeg bare fronten av radioen og legger den i bagasjerommet når jeg parkerer på dagtid. Jeg har aldri hatt noen negativ opplevelse med at taket har vært av, bortsett fra at bilen ofte er full av kattehår og annet støv. Men litt duskregn fikk jeg inn i bilen en gang (!)

Som en av de andre her skrev ruller jeg oftest opp vinduene, og låser. Det er ganske synlig hvis noen begynner å plukke inn i bilen for å få opp dørene.

Bilen min sto med ulåste dører natt til fredag. Den står på gårdsplassen, utenfor inngangsdøra mi. Fredag morgen kom jeg ut og la merke til at førerdøra sto på gløtt. Da jeg så inn i bilen så jeg at begge hanskeromma var åpnet, og tyven hadde tatt alt av verdi, dvs en eske pastiller, en blåtann-handsfree og en mappe med hjemmebrente cd-plater. Min hevn overfor tyven er at musikken bare er jazz, opera og ca 1969-musikk.

Heldigvis er ikke interiøret skadet på noen måte. De tok ikke en gang den nye cd-spilleren jeg monterte forrige helg. (Og som jeg var misfornøyd med og byttet på lørdag. Jeg fikk pengene igjen. Takk Claes Olsson.)

Bilen står alltid ulåst på gårdsplassen, for de tingene som er inne i coupeen er mye mindre verd enn egenandelen på forsikringa. En liten kniv får en inn i bilen på et øyeblikk. (og jeg får 4000 i egenandel + bonustap) Jeg tror ikke at noen tør å gjøre det på en parkeringsplass i dagslys, men om natta tør de sikkert alt.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Mx-Jan
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 191
Joined: 26 Nov 2006, 01:00
Medlemsnummer: 697
Location: Blærum
Status: Offline

Post by Mx-Jan »

Rudolf wrote:Jeg tror stikkordet er :

- La aldri noe av verdi ligge synlig i bilen !

Jeg har aldri hatt noen som helst problemer med tyveri eller hærverk.
På sommerdager pakerer jeg ofte med kalesjen nede.
I to år har bilen min stått parkert i gata på Grünerløkka uten problemer.

Men, som sagt: ingenting ligger løst inne i bilen.
(Bruk baggasjerommet eller midtkonsoll/hanskerom)

Jeg har en teori om at bilen vekker litt for mye oppsikt til at folk tør å klå på den 8)

Erik
Den teorien gjelder nok bare din bil. Sånn så min bil ut etter en natt ute, i tillegg hadde de skrevet takk i skjermen :shock:

Image

Image
93 Miata Special Edition. Brilliant Black/Tan. Garage vary.Torsen. Nb Dash/Dør.Carputer.Koni.Energy
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Mx-Jan wrote: Den teorien gjelder nok bare din bil. Sånn så min bil ut etter en natt ute, i tillegg hadde de skrevet takk i skjermen :shock:
Grøss :shock:

Det er jo mitt mareritt, men (bank i bordet) aldri noe tull !

Men fortell:
Hva var de ute etter ?
For de gjorde det ikke bare for å skjære hull ?

Er det Bærumsrampen som herjer ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Mx-Jan
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 191
Joined: 26 Nov 2006, 01:00
Medlemsnummer: 697
Location: Blærum
Status: Offline

Post by Mx-Jan »

Var nok Bærumsrampen det ja, hadde glemt å ta av fronten på stereoen så var vel derfor det gikk sånn. Fronten var borte men stereoen sto igjen :roll:
Har fått lagt ut et lite minefelt der nå så håper de kommer tilbake for resten av anlegget :)
93 Miata Special Edition. Brilliant Black/Tan. Garage vary.Torsen. Nb Dash/Dør.Carputer.Koni.Energy
Post Reply