Fattigmanns-Dyno?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Fattigmanns-Dyno?

Post by BaktusBror »

Hei

Har lyst til å skremme opp min "sløve" nyanskaffede 90 HK noen hester.

Men for å få målt endringer, trenger man jo en Dyno, og det har jeg ikke tilgang på.

Ettter å ha rusket opp i hukommelsen fra skoler jeg gikk på for lenge siden, mener jeg det bør være mulig å måle "moment-kurve" ved hjelp av en PC som logger turtall over tid.

Har søkt på nettet etter noe sånt, dette må jo finnes, tenkte jeg...men har ikke funnet noe enda.

Er det noen som vet om en slik løsning eksisterer?

Hvis ikke må jeg lage meg min egen, kanskje det er noen andre her som er interessert i et sånt prosjekt? Litt lodding, elektronikk og software sånn på seinvinteren?.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det enkleste er å kjøpe en G-Tech:
http://www.gtechprostore.com/cgi-bin/sh ... key=020240

Den er basert på et akselerometer og turtall og vekt på bil.
Det krever at den monteres helt vannrett og at vekta på bilen er helt nøyaktig.
Jeg hadde den forrige versjonen og det stemte veldig bra på min Mini 1.3 :) Nedslående resultat da men...

Ellers er det lignende muligheter i Dataloglab. Den bruker gear ratio tid, turtall og vekt. Det krever dog Link ECU osv.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Takk for tipset!

G-Tech er jo så billig at jeg ikke gidder å lage noe selv!
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Kjekk sak.

Hvor kobler man den til. Hjernen til bilen?
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Såvidt jeg har forstått så er det ikke no behov for å koble til hjernen. Tar visst turtall og strøm fra cigarettutaket. Plott inn vekt og litt annet sikkert, så er du good to go ;)
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Har bestilt hos TStuning, de har "RR" modellen med PC-kobling til kr. 2995.-

Kjempefint konsept, dette virker jo også på min kamerat's gamle Triumph TR6..

Den kan flyttes mellom opptil 4 biler (den husker 4 biler) så mange kan jo spleise...

Dette blir artig!
alr
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 133
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandvika
Status: Offline

Post by alr »

Holder det ikke med stoppeklokke og speedometer da? :)
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Jo selvsagt, hvis 0-100 det er det man optimaliserer for.

Hvis jeg vil prøve å kontrollere motorkarakteristikken må jeg se hvor sterk motoren er ved de forskjellige turtall.

Det er mer interessant for meg hvordan skyvet blir på lave turtall, hvor stort turtallsområde jeg har med god effekt osv.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

mx5 er veldig lett på akurat det der baktusbror.. de har lite bunndrag og moment og blir bedre jo høyere rpm du har :P full gass er tingen
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

RotaryPower wrote:Såvidt jeg har forstått så er det ikke no behov for å koble til hjernen. Tar visst turtall og strøm fra cigarettutaket. Plott inn vekt og litt annet sikkert, så er du good to go ;)
Er du sikker på dette? Hvordan i all verden skal den kunne lese av turtall via cigarettutaket...???
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

indahla wrote:
RotaryPower wrote:Såvidt jeg har forstått så er det ikke no behov for å koble til hjernen. Tar visst turtall og strøm fra cigarettutaket. Plott inn vekt og litt annet sikkert, så er du good to go ;)
Er du sikker på dette? Hvordan i all verden skal den kunne lese av turtall via cigarettutaket...???
Brummspenning..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Tenningsignalet gir en slags støy i hele det elektriske systemet i en bil. Derfor man noen ganger opplever at man får støy på cd/radio anlegg som følger turtall på bilen. Lett å plukke opp hvis man vet hva man skal se etter. Men det kreves sikkert en slags kalibrering for å finne nøyaktig turtall.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

HF-mx5T wrote:mx5 er veldig lett på akurat det der baktusbror.. de har lite bunndrag og moment og blir bedre jo høyere rpm du har :P full gass er tingen
Så du mener at det er bare "pipe dreams" å gå for noe annet enn turtall på denne bilen?

Jaja, vi får se hva jeg finner ut, jeg har lest en masse tips her på forumet, og jeg har tenkt å teste dem etter hvert, med målinger som evt bekrefter/avkrefter virkningen.

De enkle rådene med filter, fortenning osv blir vel det første, bare for å få feelingen med instrumentet og bilen. Etterhvert kanskje kammer, ECU, dyser, presse / turbo osv. Jeg planlegger å ha mye moro med bilen min!

Men det kommer ikke til å skje noe før snøen går og veiene blir tørre.

Riktig ordspill her blir vel "Stay tuned" :wink:
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Nå kan jeg bekrefte at det virker, fikk endelig "GTech Pro RR" i hus.
Veldig liten og kompakt boks, men jeg er imponert over hvor mye den kan. Riktig et leketøy for far...

Den må "kalibreres" mot turtelleren (veldig enkelt) og vekt, så jeg kjørte på Biltilsynets vekt med full tank og edru sjåfør, og la inn resultatet.

Så er det bare å sette den i "drag-strip mode" og bånne 2.-giret og hey presto! får jeg ut kW og Nm kurver, 0-100km/t tid, 0-200m tid osv osv.
Det følger med SW til PC'en så jeg kan laste opp kurvene.

Litt surt å bli minnet på at jeg bare har 72 effektive hester :oops: men det skal jeg altså se om jeg kan gjøre noe med.
Annet (u)nyttig jeg har funnet ut er at bilen klarte 0.9 G sidelengs i svingen i avkjøringa til Sandefjord når jeg lå på sladde-grensen. :D Skal slippe ut litt luft av dekkene og prøve å komme nærmere 1G.

Det er også en "Roadracing mode" hvor man kan spille inn en lengre kjøring, f.eks. en runde på bane, og analysere g-krefter, turtall, gir og bremsepunkter osv osv. Denne har jeg ikke testet enda.

Ser ut til at GTech'en er ganske følsom på at man har en helt flat vei når man måler "Dyno-kurver". Skal kjøre noen validerings-tester og finne statistisk R&R analyser for å finne nøyaktighet og repeterbarhet på utstyret.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hva greier du 0-100 på da? Så litt stilig ut den dingsen, men er vel ikke så mye poeng med nokså original bil.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply