Kjent coilpack-problem?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Kjent coilpack-problem?

Post by Gabzh »

Kom på en ting nå.. Når jeg hadde besøk her for å prøvebytte coilpack, så prøvde vi ut tre forskjellige. En rar ting vi la merke til var at alle tre hadde enten korrosjon (eller mest korrosjon) i port nummer fire. Han som besøkte hadde også ødelagt pluggkabel på den enden som gikk inn i denne porten. Er dette et kjent problem? Hva kommer det av?
User avatar
DES
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2008, 01:20
Medlemsnummer: 1297
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Kjent coilpack-problem?

Post by DES »

Siden ingen andre svarte: etter det jeg har klart å finne på nett er tennspolene på NA kjent for å være skjøre, og spesielt følsomme for a) overoppheting og b) å stå med strøm på når motoren ikke går (f.eks. hvis du ikke skrur av tenningen etter å ha kvelt motoren).

Jeg la ned ganske mye arbeid i å rengjøre de nye spolene og kommer til å legge ut bilder når jeg er helt ferdig (det gjenstår å bore hull i braketten da den som fulgte med spolene var ødelagt og den originale ikke passer). Jeg har kjørt en del med dem og nye tennkabler, bilen går som et skudd og har mye jevnere tomgang.
2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro «Frantz» – 1993 Mazda Miata 1,6 C «Zoom-Zoom» – 2014 VW e-Golf «Tardis» – 2009 Jaguar X-Type 2,2D «Drittbil»2003 Audi A4 1,8T S line quattro «Prinz Eugen»1992 Audi 100 2,8E quattro «Tirpitz»1986 Peugeot 309 GT «Leo»
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Kjent coilpack-problem?

Post by obi-one »

Kan legge til at såvidt jeg har lest er det viktig å la pluggene sitte i pluggledningene og ha jordkontakt eller koble ut tenningen helt når man kjører kompresjonstesting, siden coilpackene ikke er glade i å kjøres uten noen krets å jobbe mot.
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ssion+test
User avatar
DES
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2008, 01:20
Medlemsnummer: 1297
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Kjent coilpack-problem?

Post by DES »

obi-one wrote:Kan legge til at såvidt jeg har lest er det viktig å la pluggene sitte i pluggledningene og ha jordkontakt eller koble ut tenningen helt når man kjører kompresjonstesting
(min utheving)

Det enkleste er å koble ut tennspolene. På B6-motoren som Gabzh og jeg har er det bare én lett tilgjengelig plugg. Det er kanskje litt verre på B4, hvor pluggene sitter mellom spolene og torpedoveggen?
2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro «Frantz» – 1993 Mazda Miata 1,6 C «Zoom-Zoom» – 2014 VW e-Golf «Tardis» – 2009 Jaguar X-Type 2,2D «Drittbil»2003 Audi A4 1,8T S line quattro «Prinz Eugen»1992 Audi 100 2,8E quattro «Tirpitz»1986 Peugeot 309 GT «Leo»
Post Reply