Enda et håndbrekkproblem...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
MX5Rookie
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 03 Nov 2010, 14:36
Medlemsnummer: 853
Location: Kongsberg
Status: Offline

Enda et håndbrekkproblem...

Post by MX5Rookie »

Håndbrekkjustering er jo en gjenganger i MX-5 forumer rundt omkring, men etter å ha lest utallige håndbrekkposter både i dette og andre forumer, blir jeg fortsatt ikke klok på mitt håndbrekkproblem og ber om litt hjelp.

Håndbrekket vil ikke ta selv om jeg har forsøkt alle de rådene jeg har funnet.

1. Bremsetempelet er justert med umbracoskruen (4 mm) på baksiden av caliperen. Jeg har justert til bremseklossene toucher skiva (som er festet med et par hjulmuttere) og justert 1/4-1/3 omdreining tilbake. Håndbrekkwiren er deretter justert slik at jeg må ta skikkelig i for å få brekket opp 6-7 knepp. Siden det ikke fungerte har jeg i tillegg forsøkt å fintune avstanden mellom skiver og klosser ved å stramme bittelitt til på umbracoen, kjøre & bremse, teste håndbrekk, osv til håndbrekket faktisk fungerte, men da var problemet at klossene lå så nær skiva at det røyk etter noen hundre meters kjøring.

Når stempelet så er finjustert tilbake igjen slik at skivene ikke går varme, tar håndbrekket litt mer på den ene siden. I den mest fintunede posisjonen henger bilen ikke på håndbrekket, selv i en ørliten helning.

2. Jeg tenkte at problemet var løst når jeg fant tipsene til MX5-Jon i denne tråden: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=17543, men selv med nypussede og nyspurte glidepinnener var problemet fortsatt det samme (glidepinnene var vel egentlig helt fine i utgangspunktet)

3. Håndbrekkwirene ser ut til å gli fint. De er demontert fra caliperen og jeg dradd i de med håndmakt og de virker helt fine. Når en medhjelper drar i håndbrekket, ser jeg også at begge wirene strammer til...og glir fint tilbake.

Andre opplysninger: Bremsekivene er jevnt slitt på begge sider, så det virker ikke som om stempelet går tregt inne i caliperen. I tillegg virker bremsene bra og ble godkjent på EU-kontroll. Caliperne ble skiftet for under to år siden, men har vært kjørt 2 vintre.

Da har jeg gått tom for ideer og tips og utfordrer herved de som kan mer enn meg her inne på forumet. Er det noe elementerært jeg har gjort feil eller glemt å sjekke, eller har jeg en vanskelig sak...:wink: ?
Norsk 1991 MX-5 1,6
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Enda et håndbrekkproblem...

Post by MX-Jon »

Har du sjekket at den armen som håndbrekkwiren er festet til går fritt og fint?
På min bil hadde den satt seg fast og måtte løsnes. Hvis den går tregt kan det kanskje medføre at håndbrekket ikke får så god effekt som det burde, samt at når du drar til skikkelig så blir det hengende litt så bremsene kan gå varme.

Jeg skjønte ikke helt hvordan man kunne demontere den for å pusse den skikkelig da jeg holdt på så alt jeg fikk gjort var å bruke rustløser for å løsne den og deretter litt varmebestandig fett som jeg prøvde å smøre den litt med. Etterpå fant jeg denne som kanskje hadde hjulpet meg, kanskje den kan hjelpe deg? http://www.miata.net/garage/ebrake/
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
MX5Rookie
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 03 Nov 2010, 14:36
Medlemsnummer: 853
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Enda et håndbrekkproblem...

Post by MX5Rookie »

Da har jeg funnet ut av det og her kommer løsningen til andre amatørere som skal prøve seg på håndbrekkjustering:

Det var ikke noe galt med armen som håndbrekkwiren er festet til ("compensator" kaller de den i Rods Enthusiast's Workshop Manual)

Jeg fant ut hva jeg hadde glemt i en annen tråd der vedkommende hadde studert bildene i linken til MX-Jon (http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=407662)

"Lance's excellent caliper teardown in the link above illustrates how the e-brake works. I glossed over it too quickly. The mechanical lever pushes on a pin when rotated, and the pin pushes on the piston, which locks the pads on the rotor. There is a set screw that determines how far the piston can retract. If the lever is partially rotated when you set this screw, you will have limited the range of that little pin. Ergo, if you don't release all the takeup in the handle adjustment screw before setting the calipers, you will not have full engagement with the e-brake."

Altså: Husk å løsne justeringsmutteren på håndbrekket inne i bilen, slik at kabelene er helt slakke før man justerer på bremsestempelet. Da gikk alt etter boka. Problem solved!
Norsk 1991 MX-5 1,6
Post Reply