Toppakning

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Toppakning

Post by mojo-91 »

Ved bytte av toppakning, er det vel greit å bytte alle pakninger baut rundt, eller?
Jeg ser mx5-parts har et originalt Mazda sett, og et aftermarket. Noen som har erfaring med dette settet? Jeg tenker at det kanskje er dumt å spare på kvaliteten når det gjelder toppakning. Eller er en slik aftermarket pakning god nok for en standard motor? :roll:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Toppakning

Post by mojo-91 »

Jeg driver og demonterer motoren da jeg må skifte toppakning. Jeg driver og plukker av de støvdekslene som dekker regreima.
Så slo det meg, er det egentlig noen vits å skru av viftereimhjulet nede ved veiva? (så sant jeg ikke tenker bytte regreima?) Hvis jeg sveiver systemet slik at kamakslenes E står på E og I, på I, og deretter ikke rører noe mer på veiva, er det vel bare å markere nøye og vippe regreima av kamakslene?

Eller er dette høl i hue, med tanke på at det er så stor jobb jeg har lagt ut på uansett, så jeg kan like godt gjøre alt fra bånn av, bytte regreima og time på nytt...)
Kjenner det er litt skummelt dette her....
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
lochraceness
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2011, 21:00
Medlemsnummer: 1023
Location: Jessheim/Nord-Kisa
Status: Offline

Re: Toppakning

Post by lochraceness »

Jeg har akkurat gjort dette og driver og monterer sammen igjen nå. Hvis du ikke skal bytte reima eller vannpumpa trenger du vel strengt tatt ikke å ta av reimhjulet til regreima i hvertfall. Mulig du må av med reimhjulet til AC (hvis du har det) for å få av tilstrekkelig med deksler til å få av og på toppen. Dette vil jeg tro du ser ganske greit når du kommer i gang.

Om du skal bytte reima eller ikke, kommer jo bl.a. an på hvor langt reima har gått? Hvis den ikke har gått langt og i tillegg ser bra ut er det vel neppe noen stor grunn til å bytte hvis du ikke skal oppgradere til motorsport reim. Vil uansett anbefale å ta en titt på reimhjulene med det samme du er i gang (de skal ikke ha en 'tørr' lagerlyd når du dreier dem), ser fort om de er i orden eller ikke.


I tillegg lønner det seg å plane topplokket når du først har det av; dette gjøres av noen som har utstyr til dette. Jeg har av og til brukt Røn-Rek bilextra på Jessheim med godt resultat. Koster typisk kr. 500.

Til slutt vil jeg få legge til at dette ikke er særlig skummelt; hvis du gjør noe feil betyr det bare litt mer skruing, denne motoren klarer seg godt uansett (det er en non-interference motor som tåler at reima er noen hakk feil på reimhjulene eller ryker).

Dette klarer du, det er bare et spørsmål om tid! Lykke til!


Mvh Lochraceness
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Toppakning

Post by mojo-91 »

Takk for fantastisk svar, Lochraceness.

Etter at jeg leste svaret ditt, løp jeg rett ut i gata og begynte å skru :D

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=165
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Toppakning

Post by mojo-91 »

Hva er det som er lurt å bruke av kjemikalier når man skal rense opp i denne gørra her?
Vil brake cleaner fungere?
tannbørste, og svamp ?

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Toppakning

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Hva er det som er lurt å bruke av kjemikalier når man skal rense opp i denne gørra her?
Vil brake cleaner fungere?
tannbørste, og svamp ?
Synes ikke det var så mye gørr jeg :wink:
Jeg vil anbefale Brake Cleaner, tannbørste og svamp.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
lochraceness
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2011, 21:00
Medlemsnummer: 1023
Location: Jessheim/Nord-Kisa
Status: Offline

Re: Toppakning

Post by lochraceness »

Enig med sistnevnte taler.

Bare pass på at du får gjort anleggsflatene 100% rene, så er det vesentlig større sjanse for at toppakningen holder tett og holder tett lenge.

Om det ligger litt sot og 'ikke-harde' elementer på stemplene gir neppe noen særlig negativ effekt... om ikke annet kan det gi *litt* høyre kompresjon (for mye sot er ikke å anbefale da det muligens kan gi økt tendens til uønsket fortenning, er ikke helt sikker). Synes uansett ikke det var mye sot på stemplene på motoren din.


Mvh Lochraceness
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Toppakning

Post by mojo-91 »

Høres bra ut :)
Når det er sagt, så holdt jo motoren meget sunn kompresjon, før toppakningen sprakk.
Da blir det shinings med brakecleaner, tannbørste og svamp :D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Høres bra ut :)
Når det er sagt, så holdt jo motoren meget sunn kompresjon, før toppakningen sprakk.
Da blir det shinings med brakecleaner, tannbørste og svamp :D
Er du sikker på at toppakningen er gåen ?
Det kan være flere årsaker til dårlig kompresjon.
Stempelringer, ventiltetninger, brente ventiler osv ...
Siden du ikke leverer fra deg blokka, så bør du få sjekket stempelringer (diesel-testen) før du skrur sammen igjen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by mojo-91 »

Rudolf wrote:
mojo-91 wrote:Høres bra ut :)
Når det er sagt, så holdt jo motoren meget sunn kompresjon, før toppakningen sprakk.
Da blir det shinings med brakecleaner, tannbørste og svamp :D
Er du sikker på at toppakningen er gåen ?
Det kan være flere årsaker til dårlig kompresjon.
Stempelringer, ventiltetninger, brente ventiler osv ...
Siden du ikke leverer fra deg blokka, så bør du få sjekket stempelringer (diesel-testen) før du skrur sammen igjen.

Erik
Jeg skal sjekke stempel tetningene med diesel, ja :)

Teknikeren på Motor-Teknikk, mente toppakningen min var urovekkende svart mellom sylinder 3/4.
Det var også på disse to sylindre at kompresjonen var redusert. Det faktum at motoren brente av store mengder kjølevann etter havariet tyder vel og på at kjølevann har funnet veien inn i sylindrene, via toppakningen. Jeg holder fortsatt en knapp på toppakningen, hvis det da ikke er noen andre måter kjølevann kan finne veien inn i sylindrene, da...

Men det blir full overhaling av toppen, så dette blir spennende
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Toppakning

Post by mojo-91 »

Som sagt, bestillte jeg pakningsett fra mx5parts (Head Gasket Set, Aftermarket, MX5 Mk1 1.6
[ADM56241])

Fikk en telefon fra Motor-Teknikk i stad. De sa at de ventil tetningene som fulgte med i dette settet, ikke passet skikkelig til ventilene. De satt for løst og ville ikke montere dem.
de må derfor bestille nye tetninger, hvilket tar 2 uker.

Så da var det spikern i kista for resten av denne mx5-sommern :evil:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply