Montering av hovedstrømbryter..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Montering av hovedstrømbryter..

Post by mussa »

Har tenkt på dette en stund, og tankene rundt det har ikke blitt mindre i disse biltyveridager..

Hvor ville dere puttet denne bryteren? I diverse "classic" biler benyttes disse ved å bryte jord fra batteriet har jeg sett, men dette er jo gjerne biler uten ECU`r+++ Litt kjedelig å "måtte" koble om stereoen ved å koble en direkte kabel på minuspolen på batteriet eller noe for å beholde oppsettet på radioen?? Har dette noe å si på ECU eller andre elektroniske komponenter i bilen?

Alt i alt, hvor ville dere montert en sånn? Man får jo mange forskjellige typer fra "motorsport" rød nøkkel til fjernstyrte med fjernkontroller..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by Tonny_B »

Jeg hadde en slik en på min Mr2 Turbo da jeg slet litt med mitt elektroniske speedometer. (Feil i ecu)
Men da jeg koblet av strømmen , resatte jeg ecu (og speedoen virka i noen timer) - men om den resettes på mazda, og hvilke konsekvenser det har , vet jeg ikke.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by siemens »

Jeg hadde en bryter inni manta,n som kutta strømmen til coilen for x år siden. Må kunne få til noe på mx,n også??
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by mussa »

Hehe.. Fatter`n hadde en sånn rød sexy hovedstrømbryter i "grombilen" vi hadde seint på 80-tallet, en Opel Kadett GSI.. Staslige greier.. :lol:
Tenker i mitt stille sinn at det hadde vært praktisk med en sånn bryter for å forhindre, eller i det minste utsette et tyveri..

Kobler jeg den på eks. jording så vil jo ECU kobles ut og inn for hver gang, aner ikke om det kan være skadelig i det lange løp?
Er et alternativ å koble den til en vital del, som eks. coilpakka (Har ikke satt meg inn i ledningsnettet deromkring enda) som du sier Siemens! :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ikke lurt å koble strømmen fra ECU-en til stadighet.
ECU-en lagrer feilkoder og har en "selv-lærings" funksjon.
Hvis du kobler vekk batteriet så nullstilles ECU-en hver gang.

Dumt hvis du lagrer preset på radio også :roll:

Hvis du vil unngå at bilen din blir stjålet så gjør som meg, kjøp låsestang til rattet.
Det gjør bilen veldig lite spennende for bandittene :wink:
(alternativt kan du koble bort strømmen til tenninga)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by midget77 »

Hvis man beholder en ledning som er sikret med for eksempel 10 ampere, og bryter kontakten på den store, tykke ledningen, vi den tynne lede strøm til alt i de normale situasjonene hvor ikke det er tyveriforsøk. Hvis noen prøver å starte bilen uten å kople inn bryteren ryker 10 amp. sikringen og alt er dødt.

Bre en tanke jeg har hatt, men ikke satt ut i livet.

Denne bryter mot jord. "Polhullet" og polen er for tynne til plusspolen på batteriet og pluss-polskoen. Minuspolen siden på miatabatteriet er så klønete å komme til at denne aldri ville blitt koplet ut av meg.

Image
(http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... pol-80511/)

Man kunne lett sette en tynn ledning med sikring på ved siden av denne. Alt vil ligge trygt i bagasjerommet så ingen kan kople det på igjen. (I alle fall for oss som ikke har fjernåpning av bagasjerommet)
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

midget77 wrote:Hvis man beholder en ledning som er sikret med for eksempel 10 ampere, og bryter kontakten på den store, tykke ledningen, vi den tynne lede strøm til alt i de normale situasjonene hvor ikke det er tyveriforsøk. Hvis noen prøver å starte bilen uten å kople inn bryteren ryker 10 amp. sikringen og alt er dødt.
Det der vil funke.
(så da gjelder det å huske å ikke glemme .... :wink: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re:

Post by siemens »

Rudolf wrote:Ikke lurt å koble strømmen fra ECU-en til stadighet.
ECU-en lagrer feilkoder og har en "selv-lærings" funksjon.
Hvis du kobler vekk batteriet så nullstilles ECU-en hver gang.

Dumt hvis du lagrer preset på radio også :roll:

Hvis du vil unngå at bilen din blir stjålet så gjør som meg, kjøp låsestang til rattet.
Det gjør bilen veldig lite spennende for bandittene :wink:
(alternativt kan du koble bort strømmen til tenninga)

Erik
Hvordan stiller det seg for oss som vinterlagrer?? Jeg tar ut batteriet da jeg skal lagre, å setter det inn i gjenn da våren kommer. Vil det gi oss problemer etterhvert???
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by mussa »

Hadde jeg ikke hatt noen betenkligheter med det Siemens, opplag i flere måneder er en sak, en annen er når du nullstiller alt kanskje 3 ganger om dagen.. Hehe.. :) "ekstern rattlås" ja, det burde jo funke..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

siemens wrote:
Hvordan stiller det seg for oss som vinterlagrer?? Jeg tar ut batteriet da jeg skal lagre, å setter det inn i gjenn da våren kommer. Vil det gi oss problemer etterhvert???
Når du vinterlagrer så vil ECU-en nullstilles og evt. feilkoder fra høsten vil være borte når du henter bilen til våren (ganskje like greit ?)
Opplæringsfunksjonen gjør at bilen "kjører seg inn" på de første turene etter strømutfall.
Det har med hvor pent den går på tomgang etc.

Det vil være dårlig bensinøkonomi å ta strømmen til ECU for hvert stopp, men ingen skade vil skje den vil bare gå mindre optimalt.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by siemens »

Så bra :) greit med en guru på mx5 :) takk for svar
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by Dr_J »

Hjernen i NA er åttitallsteknologi og har ikke evnen til selv-læring. Derfor kan du godt kutte strømmen til hjernen uten å miste mer enn feilkodene.
Keith hos Flyin Miata er av samme oppfatning:
"However, the stock Miata ECU does not have a learning capability. So it's not going to do much except get rid of error codes.
Keith, Flyin' Miata"
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dr_J wrote:Hjernen i NA er åttitallsteknologi og har ikke evnen til selv-læring. Derfor kan du godt kutte strømmen til hjernen uten å miste mer enn feilkodene.
Keith hos Flyin Miata er av samme oppfatning:
"However, the stock Miata ECU does not have a learning capability. So it's not going to do much except get rid of error codes.
Keith, Flyin' Miata"
Da er det tydeligvis uenighet om dette.
ECU-en husker jo feilkoder, så hukommelse har den jo.
(man hadde funnet opp hukommelse på 80-tallet :wink: )

Når jeg justerte tomgang på Beverly etter skifte av bensindyser så brukte jeg en prosedyer som er beskrevet hos Fast Forward Superschargers (FFS).
I den prosedyren så står det bl.a. :"The ECU has what is called "adaptive strategies" which enables it to learn to a certain degree"
Prosedyren består av å justere gassspjeldet for riktig tomgang gjenntagende ganger intill frakobling av Idle Air Control (IAC) ikke påvirker turtallet.
Dette skal gjøres over flere timer/dager intill de korrekte justeringsverdiene er lagret i ECU.

Dette definerer jeg som lagring av "kjøre-parametere" og jeg vet av erfaring at tomgangen min endrer seg etter at jeg har nullstillt ECU-en.
Derfor vil jeg ikke anbefale en strømbryter som tar spenning fra ECU-en ved parkering.

For OBD-II (etter 1996) så har ECU-ene en mye større grad av "selvlæring".
Dette er grundig beskrevet i OBD-standarden.

Her har du et eksempel: http://engine-codes.com/p0170_mazda.html
Denne funksjonen beskrives som:
"With the Air/Fuel Mixture Ratio Self-Learning Control, the actual mixture ratio can be brought closely to the theoretical mixture ratio based on the mixture ratio feedback signal from the heated oxygen sensors 1. The Engine Control Module (ECM) calculates the necessary compensation to correct the offset between the actual and the theoretical ratios."
(Jeg har laget understrekingen)

OBD-kode 170 som er beskrevet ovenfor brukes bl.a. på Miata 1996 og 97 modellene.
Så jeg tror nok Keith tar feil denne gangen.

Erik
Last edited by Rudolf on 30 Jan 2012, 00:00, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by mussa »

Har grubla litt på dette nå og lurer på å ta strømmen på bensinpumpa.. Da kommer man ingen vei med bilen og ecu får beholde strømmen sin.. Dessuten er vel kablina i bilen så man slipper å dra metervis med ledning der vær og vind herjer?
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Montering av hovedstrømbryter..

Post by Banzaibaggen »

På en gammel golf gti jeg hadde koblet jeg strømmen til bensinpumpa om orginal brytern for ekstra lysa.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Post Reply