oljeforbruk

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
whiteland
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 18 Aug 2009, 07:03
Location: Buvika
Status: Offline

oljeforbruk

Post by whiteland »

Motoren min drikker olje etter overhaling!!
Alt av pakninger er skiftet i toppen og topp pakning, Jeg har tatt komp.test (akkurat 11,0bar på alle sylindrene). Bilen brukte ikke noe betydelig mye olje før jeg skiftet pakninger! Jeg er helt sikker på at jeg har montert ventiltetterne riktig (2ringer på eksos og blank på innsug) og topp pakningen riktig.
Det er ingen lekkasje på turboen og jeg kjører veivutluftningen rett til en catchtank ikke inn til innsuget.

Jeg er tom for ideer, har noen her inne vært ut for noe av det samme eller har noen ideer hva dette kan være??
-94 mazda miata 1.8 Turbo
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: oljeforbruk

Post by Miatapowers »

Litt is i magen er mitt forslag.. kanskje det må gå seg til.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: oljeforbruk

Post by Laiton »

Høres ut som en god ide, det er ofte plasser som tar tid å fylle helt opp og som derfor tømmer litt og litt av tanken. Hvis det fortsetter en stund er det grunn til bekymring...
Elise, MX-5 93
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: oljeforbruk

Post by arildh »

Sjekk de vanlige tingene, o-ring cas, pakningen på veiva. Oljesøl under kassa kan tyde på dårlig oring bak svinghjulet mot veiva. Gjenbruk av pakning på bunnpluggen kan lekke. Dårlig jobb rundt bunnpanna om denne har vært av.
Blir det olje på bakken om den idler 15 min ? Lett å sjekke i snøen.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
whiteland
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 18 Aug 2009, 07:03
Location: Buvika
Status: Offline

Re: oljeforbruk

Post by whiteland »

Det er ingen utvendig lekkasje, motoren er helt ren og tør utvendig.
Skal gi bilen en sjangse før jeg skrur den ifra hverandre igjen, men synes den brukte veldig mye olje det lille kvartere den sto å gikk på tomgang. Var ikke målbart på peilepinnen, men veldig mye oljerøyk og bilen surna etter ca 15min på tomgang. Så jeg tok av tennpluggen for å rengjøre disse, det var da jeg så at det lå ganske mye olje ned i sylinderen.
Skal ta den med ut på en kjøre til i neste uke! Får håpe dette hjelper. Er jo ikke så lenge til de lange sommer dagene kommer!!! :D
-94 mazda miata 1.8 Turbo
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: oljeforbruk

Post by Agility »

Var det noe feil med motoren siden du bytta alle pakninger ?!?
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: oljeforbruk

Post by Hayaku »

Var det oljerester i en sylinder eller samtlige?
Hvis samtlige - 110% sikker på at turboen ikke sikler? Om du ikke allerede har gjort det kan det være lurt å sjekke om det har havnet rester i intercooleren
whiteland
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 18 Aug 2009, 07:03
Location: Buvika
Status: Offline

Re: oljeforbruk

Post by whiteland »

Ja er 110% sikker på at turboen ikke sikler og det er like mye olje i alle sylindrene. Jeg var ut med motoren for å skifte råder og stempel og en liten overhaling pga at den har gått 200 000km og bilen er jo snart 20år gammel. (Best å være på den trygge siden)
Fikk kjørt bilen på tomgang med noen gass pådrag i ca30min i dag å nesten alt av oljerøyk var borte når jeg avsluttet og det var ikke noe olje å lokalisere nede i sylindrene. Nå skal det sies at første gang jeg satte sammens motoren hadde de klart å gi meg feil valveseals til bilen, alle tette ringene var til innsuget. Så det ligge trolig igjen mye olje i eksosen. Og det er jo mange nye deler som må gå seg til.
Så til uka skal jeg få lagt inn riktig program til bilen å få teste den.
-94 mazda miata 1.8 Turbo
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: oljeforbruk

Post by Miatapowers »

Vil nok tro det er bare litt søl når du bygde opp motoren igjen,for du brukte vel litt olje til å få ting til å skli bedre på plass.. vanligvis så levere dem bare en type tettningringer til disse bilene på mazda, i mazda sine kataloger så er det samme delenr på både innsug og eksos.. Du får ut å kjøre litt.. så tenker eg det blir bra.. Eg bruker for det meste viton tetningsringer til ventilene, dem sies å tette bedre, og tåler mer varme og er mykere, pluss dem koster en brøkdel av mazda sine originale..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply