bytte av motor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

buggis2k
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 18 May 2009, 12:18
Location: Horten
Status: Offline

bytte av motor

Post by buggis2k »

Heisann.
Jeg har en 90 shortnose motor som begynner å ta kvelden. 1.6L

Passer en 1.8L NA motor inn? og er det lovlig. Må selvfølgelig bytte bremser osv, men passer den? Og ville jeg fått det godkjent hvis jeg byttet bremser og lignende?

Takk for svar.
Buggis
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Med små modifikasjoner passer 1.8L inn..
FM selger ett kit med alt du trenger for å sette inn en 1.8L miata/mx5 motor
Skal du bruke en motor i fra 323, trenger du bunnpanne+++ (husker ikke den komplette lista)

Nei, det er ikke lovlig. Men det kan bli lovlig. Hvis du søker om å få bilen godkjent med 1.8L motor, sikker lettere om du også never at du skal sette på bremser fra 1.8L også.
Og får du positivt svar på søknaden, og får det stempla i vognkortet. Er det lovlig.
En slik søknad skal være mulig å få igjennom, etter som 1.8L karosseri og 1.6L karosseri er lik.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Bare vær obs på at de kan nekte å stemple det på grunn av vektøkning på bilen.
Den eneste jeg kjenner til som har byttet motor, gjorde det på en BMW 318 iS Coupe. Han satte inn en 2.0 motor i den, og modifiserte bilen tilsvarende motorstørrelsen. (Er liten effektøkning, siden 1.8 iS allerede har 140 hk)
De nektet å godkjenne det på grunn av vektøkningen på bilen.

På den annen side, hvem f*** ser forskjell på en 1.6 og en 1.8 når du skal ha EU-kontroll. Trenger man egentlig å få det stemplet?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Tror det er svært, ytterst få, som ser det..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Vil vel se det på coilpakken og gasspjeldet at det kan være noe hjemmemekk.

Men sansynligheten at noen vil se det, er liten.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Kremgutt wrote: På den annen side, hvem f*** ser forskjell på en 1.6 og en 1.8 når du skal ha EU-kontroll. Trenger man egentlig å få det stemplet?
Det var det mannen fra Vegvesenet antydet til meg på telefonen (om ikke ordrett), etter at han først hadde forklart at jeg måtte ha papirer fra importør på at chassis og understell er like (noe som er tilfelle for norske NA 1.6 og 1.8 i 95-97 modell (90 hester'n)...
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Jeg hadde aldri tatt det videre med noen myndighet ivertfall. Hadde byttet og kjørt rundt med god samvittighet.
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Kremgutt wrote:Bare vær obs på at de kan nekte å stemple det på grunn av vektøkning på bilen.
Den eneste jeg kjenner til som har byttet motor, gjorde det på en BMW 318 iS Coupe. Han satte inn en 2.0 motor i den, og modifiserte bilen tilsvarende motorstørrelsen. (Er liten effektøkning, siden 1.8 iS allerede har 140 hk)
De nektet å godkjenne det på grunn av vektøkningen på bilen.

På den annen side, hvem f*** ser forskjell på en 1.6 og en 1.8 når du skal ha EU-kontroll. Trenger man egentlig å få det stemplet?
Litt mer forskjell på rekke 4 og rekke 6 motor også da,, :lol: her er det snakk om en forskjell på 22mm og motorene er egentlig basert på det samme, de fleste deler er like,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Jeg hadde byttet til 1.8 og fått det godkjent i vognkortet.

Husk at om man kommer i en ulykke hvor bilen blir kontrollert, så kan det ha rimelig mye å si om bilen brått ikke er godkjent lenger.
Forsikringsselskapene gjør det de kan for å få pengene sine tilbake.
Man vil ikke ha million regresskrav...

Dette er også eneste grunn til at jeg ikke monterer turbo eller kompressor på min.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Enig - men tar den sjansen når det kommer til 1.6 vs 1.8.
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

er vel en brøkdel av mx5 eierne her som faktisk ser forskjell på 1.8 og 1.6 motorn om de ser kjapt nedi:P ihvertfall når den eventuellt innbytta 1.8 motorn bruker alle 1.6 bitene utenpå, samme luftmengde måler saken osv..

men det BØR være mulig å godkjenne dette byttet, vektforskjellen er minimal, og bilen har kommet med begge motorene fra mazda, med ca kun forskjell på bremser.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Mye som burde være mulig, men når det kommer til trangsynet vi har her til lands, så er det rart dem lar oss få ha biler overhodet.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Ja, jeg ville sjekket med Overmakta først om jeg var deg. Hva som må gjøres for å få det godkjent.
I hvert fall ikke sett ny motor i bilen og send den til dem, for da tar de skiltene dine om de ikke er fornøyd :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Hva med diffen da?

Dårlig den "lille" 1.6 diffen en 1.8 motor over tid da?


Man må vel kanskje bytte clutch og flywheel og kanskje?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
venague
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 02 Apr 2009, 11:34
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by venague »

det er neppe noe problem å få det godkjent. Det viktigste er at du oppgraderer til 1.8 bremser samtidig, da de er nøye på at du dokumenterer at bremsene dine tåler effekten.
Det er et relativt vanlig fenomen i honda-miljøet å sette 160 eller 190hk motorer inn i civicer som hadde 75 hester i utgangspunktet og det er ikke noe problem å få det godkjent dersom det gjøres riktig.

Vær oppmerksom på effektavgift. Dersom bilen har vært under 10 år i landet må du punge ut.
2010 Impreza Traktor
1991 MX-5
Post Reply