Trenger hjelp.. skal kjøpe MX5 for første gang..

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Trenger hjelp.. skal kjøpe MX5 for første gang..

Post by Slurfi »

Heisann, er på utkikk etter en MX5, men har aldri eid en før, og vet ikke helt hva som er å anbefale. Men jeg titta litt på den her:
http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... 15&rub=202

Noen kommentarer til den, eller noen som vet om andre kandidater til en grei pris?
User avatar
Duppsko
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Duppsko »

Stilig farge, er ikke mange av dem vel? Montego Blue Mica er det vel med mindre den er omlakkert.. Men 1,9 liters motor? Stemmer det? Jeg ville iallefall ha tatt en nærmere kikk på denne bilen, den så veldig allright ut... Synes ikke prisen var så ille heller jeg, og han var jo villig til å diskutere prisen óg...
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

I amerika blir ofte 1,8 uttalt som 1,9 fordi at de runder 1840cm/3 til 1900, ikkje vet eg hvorfor men det er bare slik, de kaller også 323 gtr for 1900
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Jeg har snakka med ham selv, det virker til å være en bra bil, jeg har ikke vært å sett på den, fordi i ettertid har jeg bestemt meg for å kjøpe bil uten å låne antagelig. En meget god pris dersom standen faktisk er som han sier. Han er visst i hast med å få seg stasjonsvogn ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Takk for svarene, skal prøve å ringe i morgen for å høre.. så blir det forhåpentligvis "bare" å skaffe seg lån.. men et lite spørsmål til da, hvordan i alle dager får man med seg vinterdekkene? Regner med det ikke er plass til så veldig mange dekk i bagasjerommet.. og skal helt nord til Bodø..
chris
0 RPM
0 RPM
Posts: 10
Joined: 14 Dec 2003, 01:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by chris »

Hei,

Jeg har selv frakta 4 dekk over en kortere strekning på følgende måte:

1 stk dekk i bagasjerommet (reservehjulet må løsnes fra skruen)
2 stk dekk i passasjersetet med sikkerhetsbelte
1 stk dekk liggende delvis i hattehylla, delvis bak passasjersetet

Kjører du aleine har du ihvertfall normal sittestilling, og tilnærmet normal sikt.....

God tur til bodø
____________________
Christian
MX5, 91, Classic Red,Ny softtop, Dotz Imola 16",
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Jeg kjøpte bilen i drammen, og fikk dekkene sendt med Tollpost nordover til hammerfest. Kostet ca 1200 kr.
Etter jeg hadde fått dem fikk jeg vite at hvis en sender hvert dekk for seg (på felg) går det fint å sende med posten. Da ville det ha kostet mellom 4 og 6 hundre kroner å få sendt dem nordover.
Flere kompiser av meg som har gjort det på den måten når de har bestilt dekk og felger fra oslo området. Pakken må ikke overstige 20 kg. så derfor er det greit å sende ett å ett dekk.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Skal du bruke den året rundt, vil jeg anbefale denne. Den har forhjulsdrift.

http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... s=13&rub=2
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
NEY-00
0 RPM
0 RPM
Posts: 10
Joined: 31 May 2004, 02:00
Status: Offline

Re: Trenger hjelp.. skal kjøpe MX5 for første gang..

Post by NEY-00 »

Slurfi wrote:Heisann, er på utkikk etter en MX5, men har aldri eid en før, og vet ikke helt hva som er å anbefale. Men jeg titta litt på den her:
http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... 15&rub=202

Noen kommentarer til den, eller noen som vet om andre kandidater til en grei pris?
Bilen så fin ut, men hva med hardtopp !
Det er et must synes nå jeg .
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Har moderert meg litt prismessig.. hva med disse bilene da? Tror jeg har fått med meg de som er på markedet som jeg finner interresante (ønsker ikke hvit/gul/rød..) Noen her jeg burde ta en nærmere titt på, noen som kjenner til noen av disse bilene etc? (vet det er noen å velge mellom.. trenger innspill!)

http://www.autoborsen.no/ab2/search.wa? ... peOffset=0#

http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... 17&rub=202

http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... 18&rub=202

http://www.finn.no/finn/car/object?id=4 ... 19&rub=202

http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=437485

http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=444256
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Post by Henning_91BRG »

Hei! Har hatt min 1991 MX-5 BRG med beige skinn i tre år nå og har dermed noen innspill til de bilene du har funnet. Jeg regner ikke med at du eller andre skal ha samme smak som meg men jeg syntes ingen av bilene du hadde funnet var perfekte. Det var ett eller annet med alle. Jeg begynner med å kommentere den første linken også nedover:

Link 1: Denne var billig og det var positivt at den hadde 1.8L. Hvis jeg først skulle kjøpe meg en annen modell enn den jeg har nå ville jeg definitivt først prøvd å funnet den med det største motoralternativet. Det koster ikke så mye ekstra og hvorfor ikke når den fins.....At den er blå er absolutt ikke noe pluss syns jeg. Ikke hadde den noe fine felger heller syntes jeg. Jeg har 16" på min og mener at det bør være det ialfall på sommerfelgene. Dette er det mange som har.

Link 2: Denne var også billig og det var positivt at den har 1.8L. Den var gått ganske lite (20.000 mindre enn den i link 1 og kosta bare 5000,- mer før pruting). Fargen var sort som er en bra farge syns jeg. Enten sort eller BRG ville jeg ha gått for om jeg skulle valgt. Siden de fleste du har plukket ut var sorte virker det som om du skal ha det...Det negative med denne var at den hadde svart interiør. Jeg ville foretrukket beige. Den hadde dessuten ikke andre felger enn orginale og det virka ikke som det var gjort noe særlig for å stjesje opp bilen. Sånne småting koster og ikke se deg blind på prisen!

Link 3: Greit at den var sort. Siden det står at den selges snarest kan det være stort prutingsmonn på denne bilen, selv om den var annonsert til en grei pris. Ellers var det svært lite info på denne bilen.

Link 4: Nå er vi tilbake på 1.6L motor. Svart er bra farge. Denne bilen hadde også noe ekstrautstyr kan jeg se fra bildene. Vindstopper og fine lettmettalfelger teller positivt. At interiøret var sort likte jeg ikke og den var jo også noe dyr i forhold til de bilene du har i linkene over. Denne må det kunnes prutes noe på. Den er jo dyrere og har gått lengre. Hadde ikke gitt mer enn 90.000 for denne ialfall.

Link 5: På denne ser det ut som det er ok felger (muligens 16"). At det er montert sentrallås er bra. Dette er ekstrautstyr som må ettermonteres på en MX-5. At denne er sort og beige interiør teller positivt for min del (her er det riktige farger ifølge meg). Tåkelys er fint hvis de fungerer slik de skal...Må være koplet med rele så de slukker når du slår opp hovedlyktene. Den veltebøylen som sitter på denne syns jeg er stygg og denne kunne jeg klart meg foruten. Denne syns jeg ikke har noen grunn til å heve prisen. Skiltplassering er feil. Skiltet burde være plassert i haikjeften. Det virker som det er gjort noe for at denne skal få hevet utseende noe...men likevel ligger prisen noe høyt i forhold til de andre i markedet kanskje...Prut denne ned i 100.000 og du har en mer fornuftig pris...

Link 6: Dette mener jeg også er et sånn halveis på gang til å få en bra bil i forhold til sånn jeg liker MX-5`ene....Det er riktig farge og interiør. Bra skiltplassering. Det er positivt at det er kostet på denne noe for å få den noe bedre, men de påkostelsene koster ikke all verden, men er modifiseringer som er greie å ha. Jeg syns denne bilen ser best ut av de du har funnet, men jeg liker ikke felgene på denne. Få på den noen 16" vanlige aluminiumsfarga felger og bilen hadde vært fin. I tillegg så er jo denne bilen gamlere enn de bilene du har på linker over, og noenlunde samme kilometerstand. MEN mye dyrere. I forhold til de andre som er i markedet må prisen på denne mye lengre ned. Denne mener jeg i forhold til de andre bilene som eksisterer i markedet heller burde ha ligget rundt 85.000,-


Så det var mine kommentarer men smaken er som baken og jeg har poengtert at dette er mine synspunkter. Andre mener sikkert andre ting. Så siden det er noen ting som er bra på noen og andre ting som er bra på andre blir det vanskelig å si noen favoritt. Det kommer ann på prioritering. I tillegg må jo tilstanden til hver enkelt bil avgjørs. Den kan se bra ut på bildet men være en skranglekasse å kjøre.....Ikke lett å kjøpe bil, men det var ialfall mine synspunkt...du får deg en morsom og driftssikker bil uansett ialfall. Lykke til!!
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Nr 5 er det heftelse på, så denne ville jeg holdt meg unna utenom hvis du er desperat og ordner det med ham. (den er på mye mer enn prisen på bilen er)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Det er ikke noe problem å kjøpe en bil med heftelser.
Det er bare å kontakte kreditoren som har pant i bilen. Betale HELE kjøpssummen til KREDIOREN, IKKE til selgeren.
Sjekk først at beløpet er nok til å slette heftelsen, det vil kreditoren opplyse deg om.

En ting jeg ville ha sett etter, er om bilen er godkjent med lite skilt foran. Det er en modifisering som tar seg godt ut på bilen, og er umulig å få tak i lovlig så lenge det ikke er godkjent i fra før. Se etter LS i vognkortet..
biXen wrote:Nr 5 er det heftelse på, så denne ville jeg holdt meg unna utenom hvis du er desperat og ordner det med ham. (den er på mye mer enn prisen på bilen er)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Enig, men som sagt er heftelsen på 30% mer enn budene på bilen ligger på. Men det trenger ikke nødvendigvis være en stor sak om du er klar over det, litt surt om du ikke er :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Takk for langt svar, har tatt noe av det du skriver til etteretning, har vel funnet ut at de mest aktuelle er link 1, 2 og 6. Uansett må jeg vente til neste uke, skal ordne med lån og slikt mandag, så får vi se etter det hva jeg finner ut..
Post Reply