TYVERI - BILEN ER FUNNET I GOD BEHOLD

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Rudolf wrote:
TJ wrote:"Den ble stjålet midt på dagen på Møllenberg som er et traffikert område med mye forgjengere.
Tipper den var ulåst med nøklene i tenninga ?? "

Sorry Erik du tar feil der. Vi kan ta den praten neste gang vi treffes.
Vi må skifte lås, men ellers er alt i orden. Eneste de tok var den siste AC/DC cd'n min (kipt men den lar seg erstatte)
Det er jo strålende at bilen er (nesten) uskadd :)

Mitt poeng er at mange av oss investerer i alarm, startsperre og andre finurlige innretninger.
Men av og til så undres jeg over hvor lett biler blir stjålet.
Derfor lurte jeg på hvordan bilen ble sjålet.

erik
Ser selv dette på den lokale shell i odda, flere så stikker innom å leie film osv, spiser pølse og hva annet man kan finne på, men så lar de kjerra stå på tomgang, er ett par episoder eg vet om, der narkomane fryser og stikker av med kjerra,, :lol: eg går ikke en meter før nøklene mine ligger i lomma eg,, Men tror eg må invistere i alarm eg også, ser det har vert noen episoder i det siste med mx5, den ene så ble ribbet osv,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Skjønner godt at du spør, Erik.

Jobbet for Ford Norge, en rekke år, og husker hvor imponert jeg ble over når Ford Mondeo kom med alarm, startsperre osv.
Kunne også kun startes med nøkkel i nærheten, fikk vi fortalt på introduksjonmøtene.

Så begynte de første prøvene av drevne biltyver å komme inn.
45 sekunder :!:
Det er kortere tid enn det tar deg å gå bort til en betalingsterminal for parkering, betale og komme deg tilbake.

Derfor er det eneste som fungerer er en strømkuttbryter ala de som de fleste rallybiler osv. er utstyrt med.
En skjult slik hjelper godt.

Som jeg alltid bruker å si:
Det et menneske klarer å låse, klarer garantert et annet menneske å åpne, det beror bare på tid.
Sånn er det, og sånn har det alltid vært.
Husk den "Gordiske knute", tok noen århundrer før den ble "løst" også.

Det beror bare på tid.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Sånn strømbryternøkkel hadde muttern og fattern på den gamle Opel Kadett GSI`n vi hadde for mange år siden, satt lurt til nede i motorrommet, litt kronglete, men effektivt!!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Problemet er vel å finne en måte å gjøre det lettvint å bruke samtidig som den ikke blir stjålet lett. Jeg kan selv f.eks. reprogrammere pcmen til å ikke gå over 350 rpm og dermed ikke starte, men det tar 2 minutt før og etter, så det er jo ikke sånt man ville brukt daglig akkurat.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Etter å ha bodd på Dælenenga i 3 år fant jeg ut at dette er det eneste som hjelper:
Image

Utrolig enkelt, raskt og veldig sikkert.
De fleste tar neste bil i stedet for å bråke og banne for å få av denne.
Den er også veldig synlig så til og med de sløveste narkisene får med seg denne før de begynner å herpe seg inn i bilen.

Testvinner, fås på torshovbi til 299,-
http://www.dinside.no/motor/bil/diverse ... 22601.html
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

For de som vil ha enkel startsperre på bilen så monterte jeg for noen år siden bryter til bensin pumpa og koblet denne til orginalbryteren for tåkelys :). Aldrig noen som tekte på å bruke denne brytern og den var veldig lett å bruke for meg som viste om den. Perfekt :D.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Banzaibaggen wrote:For de som vil ha enkel startsperre på bilen så monterte jeg for noen år siden bryter til bensin pumpa og koblet denne til orginalbryteren for tåkelys :). Aldrig noen som tekte på å bruke denne brytern og den var veldig lett å bruke for meg som viste om den. Perfekt :D.
Ja det enkle er ofte det beste, har selv mulighet for startsperre på min link ecu, men har enda ikke satt meg inn i dette, :roll: kanskje det er på tide nå..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Min tyverisikring er for tiden er å sette bilen inn i garasje, for å så sette subaruen rett foran garasjedøra, på "egen" tomt + det er folk hjemme her 98% hele tiden.. Garasjen er forøvrig bygd inn i huset, og huset er alarmert.. Ikke garasjen dog, men alle Hafslundmerkene virker nok noe avskremmende..
Kan jo nesten virke litt småpsykotisk her, men folk er jaggu meg frekke for tia..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Geir_Bossum
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 62
Joined: 16 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 4
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Geir_Bossum »

Godt å høre TJ.
TJ wrote:Eneste de tok var den siste AC/DC cd'n min (kipt men den lar seg erstatte)
Men forsikringen dekker ikke den. Med mindre den var fastlåst i bilen.
Av egen erfaring; kjeltringene knuste ruta og rappet verktøykasse og nye, dyre solbriller. Førte opp dette på skjemaet til forsikringen. Svaret var at kun fastmonterte saker ble dekket. De kunne ikke svar på hvordan jeg skulle skru brillene fast i bilen....
2008 MX-5 Roadster Coupe, rød, 2.0l. Medlem nr 4 / 1999.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Geir_Bossum wrote:Godt å høre TJ.
TJ wrote:Eneste de tok var den siste AC/DC cd'n min (kipt men den lar seg erstatte)
Men forsikringen dekker ikke den. Med mindre den var fastlåst i bilen.
Av egen erfaring; kjeltringene knuste ruta og rappet verktøykasse og nye, dyre solbriller. Førte opp dette på skjemaet til forsikringen. Svaret var at kun fastmonterte saker ble dekket. De kunne ikke svar på hvordan jeg skulle skru brillene fast i bilen....
Men du har fått deg nye ser jeg :lol:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
PetterHG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 160
Joined: 14 Aug 2005, 02:00
Medlemsnummer: 513
Location: Oslo
Status: Offline

Post by PetterHG »

Man får ønske biltyvene alt vondt, og håpe at ikke noen av oss møter dem mens de prøver seg. Da blir det vel buret på oss.

For mange år siden så jeg et kjekt produkt i en svensk bilrekvisita katalog. Det var AntiTyv-kuddan. En rød myk fin pute til å legge i setet når du gikk fra bilen. Det fine med denne puten var at den hadde en ring med 3 cm lange pigger inne i seg... (Luksus utgaven hadde pigger med mothaker!). Som du sikkert forstår vil en slik pute føre til at man selv husker å fjerne den før man setter seg i bilen.... Et fortreffelig produkt!

Leste nå i en bilavis om en Ferrari eier som hadde nektet å godta forsikringsselskapet sin utbetaling på 5 mil for bilen. Han mente den ville dukke opp igjen. Etter 6 år fikk han rett. Bilen var uskadet og hadde gått mellom en del eiere.

Selv har jeg stolt på alarm og ingen synlige gjenstander liggende.

Godt at du fikk bilen hel tilbake!

PH 8-)
Petter HG
Medlem: 513
Oslo
'98-NB (Nytt 2008: Skreddersydde skinn seter! Flott jobb, Tor340!!)
"... bare en død fisk følger strømmen..."
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Litt OT !
Jeg ser at de som IKKE er medlem i styret, har styremedlem i sin signatur og omvendt.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Biltyver er det verste jeg vet...Det beste tipset for å hindre tyveri må være å bo litt usentralt uten mange naboer, da får bilen som regel stå ifred. Med unntak av Audi S, BMW M, Evo, WRX og Cosworth, de finner kriminelle uansett. Et annet tips er å skjule regnr på bilrelaterte treff, når det er så lett å finne eier. Samt ikke ha venner/bekjente med svin på skogen, ofte er disse gode kilder for tyver...
Ble selv frastjålet en Toyota for 5 år siden, men fant den igjen etter 20t etter å ha kjørt rundt og lett hele dagen. Clutchen var nedslitt, og 25l med bensin var brukt opp. Regning fra bomringen i oslo også...
I bilen hadde de glemt igjen en mc-hjelm, motorsag og diverse vognkort.
Bilen ble seff tatt da den sto på en fellesparkering over natta da jeg var på en fest 50m unna. Så etter det har jeg aldri parkert bilen i risikoområder over natta, tar heller bussen da.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Martin-san
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 135
Joined: 31 Oct 2007, 08:41
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Martin-san »

Usentale områder, tenker du på Nesodden da? :P Der skjer det sjelden noe :P
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, Sølv med svart softtop og egentlig samme som den rød :D
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, rød med svart tak
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Hva i h... har skjedd med avataren din Kjakan :?:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Post Reply