Hei, har to spørsmål til dere!
Jeg har slitt med dårlige bremser helt siden jeg fikk bilen for to-tre mnd. siden. Jeg trykker pedalen 60%, og da bremser den kun LITT, og jeg må trykke hardt! Trykker jeg litt til så låser venstre framhjul seg. Med andre ord, bilen bremser veldig dårlig.
Når jeg tok kjøpstest så kom det fram at bremsevæske-"nivå/temp" var langt under godkjent. For å fjerne det problemet byttet jeg bremsevæske, og luftet godt. Luftenippelen til kalipperen bak på høyre side knakk av når jeg skulle skru den ut, så jeg fikk ikke luftet bak der. Den ble ikke skrudd noe ut, så den står bra der den står. Når jeg byttet bremsevæske merket jeg lite forskjell. Kanskje 2% placebo-økning i bremsekraft..
I tillegg til dårlig bremsekraft så sporer bilen veldig til venstre, og den tar ujevnt. Klossene framme på venstre side har nesten ingenting slitebelegg igjen, mens klossene på fremre-høyre kalipper har en del igjen.
Er det bremsekraftforsterkeren som kan være gåen?
En annen ting: Når jeg løser ut motoren så vibrerer hele bilen heftig, også i girspaken! Dette har jeg merket i første gir, og i revers (løser sjelden ut i andre gir ). Er det bakakslingen som er på vei til å ta kvelden?
Dette er en 93' Miata 1,6.
Tekniske spm. om bremsekraftforsterker og bakaksling
Moderator: Styremedlemmer
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Tekniske spm. om bremsekraftforsterker og bakaksling
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
kan begynne med å demontere caliperne å smør glidere og glideflater og bytte alle klosser/skiver.
har mer troa på at det er noe galt der enn forsterkeren.
Og hjelper ikke det kan det godt vær kalipere som har begynt å ta kvelden
har mer troa på at det er noe galt der enn forsterkeren.
Og hjelper ikke det kan det godt vær kalipere som har begynt å ta kvelden
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Ett lite tips. Hvis lufteskruen knekker, og du ikke får den ut.. Skru av calipper, og hold bremseslange opp. Så løsner du litt på denne, og lufter gjennom den.
Få luftet den skikkelig på alle fire.
Smør opp alle bremsene. Bytt klosser så de er likt slitt.
Kontroller funksjon på bremser, bruk håndbrekksstaget bak, hvis stempel beveger seg ut og inn når du bruker den, når demontert, så er det som regel bra.
Få luftet den skikkelig på alle fire.
Smør opp alle bremsene. Bytt klosser så de er likt slitt.
Kontroller funksjon på bremser, bruk håndbrekksstaget bak, hvis stempel beveger seg ut og inn når du bruker den, når demontert, så er det som regel bra.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Re: Tekniske spm. om bremsekraftforsterker og bakaksling
Utløserlager?magenuss wrote:En annen ting: Når jeg løser ut motoren så vibrerer hele bilen heftig, også i girspaken! Dette har jeg merket i første gir, og i revers (løser sjelden ut i andre gir ). Er det bakakslingen som er på vei til å ta kvelden?
Dette er en 93' Miata 1,6.
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Ja, det er nok utløserlageret
Ang. bremsene så er problemet løst. Først byttet jeg klossene og smurte glidegreia til kalipperne fremme, så fikk jeg tak i en brukt bremsekraftforsterker på eBay til 400 kr levert. Dette gjorde susen! Det var brake boosteren som var gåen.
Ang. bremsene så er problemet løst. Først byttet jeg klossene og smurte glidegreia til kalipperne fremme, så fikk jeg tak i en brukt bremsekraftforsterker på eBay til 400 kr levert. Dette gjorde susen! Det var brake boosteren som var gåen.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993