Dårlig ladning på MX-5

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Dårlig ladning på MX-5

Post by cartman »

Etter 110.000 miles syntes dynamoen min at det var på tide å gi opp.
Det er jo nesten umulig å få tak i annet enn originalt, så var det å få den overhalt.

Problemet med min, var at børstene hadde tatt kvelden.
Og siden det i teorien ikke skal være mulig å overhale den, så måtte jeg bare.

Første etappe var å demontere, og det viste seg at da at børstene var gåen.
Så da var det bare å lodde ut diodebroen, hvor børsteholderen sitter, for disse var selvfølgelig naglet sammen, fra undersiden.

Så var det å lodde løs børstene, for å få kjøpt nye.
Delenummeret på børstene er 140576 hos Mekonomen(hvertfall i Sarpsborg).

Så er det bare å gjøre alt i motsatt rekkefølge:
- Lodde børster
- Lodde diodebro
- Skru på baklokket
- Montere i bilen.
- Teste i bilen, med belastning.

Total delekostnad er 49,-
Arbeidstid er ca 2 timer, inkl inn og utmontering av bil.

PS: Prøvde med en NA dynamo først, og det er ikke å anbefale.
NA har innebygget laderegulator i dynamoen, mens på NB er reguleringen flyttet til motorstyringen.
Så NA dynamoen bare økte og økte spenningen, jeg stoppet på 15,7 volt. Men jeg hadde hvertfall bra lys, da... :lol:
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Har selv byttet børster på disse, men bare til na og mazda 323 da de er nesten like,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

StianOppistov wrote:Har selv byttet børster på disse, men bare til na og mazda 323 da de er nesten like,
Forskjellen er det bakerste hullet. Det er gjenget på 323 og hull uten gjenger på mx5..

Jeg kjøpte Dynamo (nyoverhalt) til 323 og borret opp selv.. Sparte 500,-
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Må du borre da, om du bruker en bolt ifra 323, eg mener den var bolt on, men kan vera pga eg hadde bolten i..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

StianOppistov wrote:Må du borre da, om du bruker en bolt ifra 323, eg mener den var bolt on, men kan vera pga eg hadde bolten i..
Er ikke plass til bolten i MX5.. Var vel foreste hullet som var gjenget, så skulle bolten tres inn i bakerste..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply