Etter 110.000 miles syntes dynamoen min at det var på tide å gi opp.
Det er jo nesten umulig å få tak i annet enn originalt, så var det å få den overhalt.
Problemet med min, var at børstene hadde tatt kvelden.
Og siden det i teorien ikke skal være mulig å overhale den, så måtte jeg bare.
Første etappe var å demontere, og det viste seg at da at børstene var gåen.
Så da var det bare å lodde ut diodebroen, hvor børsteholderen sitter, for disse var selvfølgelig naglet sammen, fra undersiden.
Så var det å lodde løs børstene, for å få kjøpt nye.
Delenummeret på børstene er 140576 hos Mekonomen(hvertfall i Sarpsborg).
Så er det bare å gjøre alt i motsatt rekkefølge:
- Lodde børster
- Lodde diodebro
- Skru på baklokket
- Montere i bilen.
- Teste i bilen, med belastning.
Total delekostnad er 49,-
Arbeidstid er ca 2 timer, inkl inn og utmontering av bil.
PS: Prøvde med en NA dynamo først, og det er ikke å anbefale.
NA har innebygget laderegulator i dynamoen, mens på NB er reguleringen flyttet til motorstyringen.
Så NA dynamoen bare økte og økte spenningen, jeg stoppet på 15,7 volt. Men jeg hadde hvertfall bra lys, da...
Dårlig ladning på MX-5
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Forskjellen er det bakerste hullet. Det er gjenget på 323 og hull uten gjenger på mx5..StianOppistov wrote:Har selv byttet børster på disse, men bare til na og mazda 323 da de er nesten like,
Jeg kjøpte Dynamo (nyoverhalt) til 323 og borret opp selv.. Sparte 500,-
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Er ikke plass til bolten i MX5.. Var vel foreste hullet som var gjenget, så skulle bolten tres inn i bakerste..StianOppistov wrote:Må du borre da, om du bruker en bolt ifra 323, eg mener den var bolt on, men kan vera pga eg hadde bolten i..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive