Bioetanol E85 og FM-link

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Bioetanol E85 og FM-link

Post by Magnum1985 »

Noen som skjønner hintet?!
Hva må man gjøre for å fikse så at bilen går greit på E85.
Simpel sak med FM-link eller???
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Mest sannsynlig må man ha større dyser.
Høyere bensintrykk.
Mulig man også bør ha bensinsystem/slanger som faktisk tåler etanol.
(myyye sterkere påvirkning på rør etc en bensin.)

Man bruker ca. 30% mer drivstoff med E85.

-n
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det er ikke påvist at E85 tørker ut bensinlanger, spiser opp fuelrail eller ødelegger dysene på nyere biler. Mye hysteri rundt dette. Bensin i seg selv er heller ikke så snill med gummi og pakninger så det er en del marginer å gå på.
Det som dog kan være smart er å kjøpe et par nye bensinfilter og skifte hyppig i starten da E85 kan ta med seg litt dritt fra tanken på en eldre bil som man ikke vil ha i dysene.

For å finne ut om du trenger nye dyser må du sjekke duty cycle på dysene dine på max load slik du kjører nå. Om de er på 95% nå så er det ikke noe å gå på om man skal kjøre på samme trykk med E85. Er de på 70% er det håp. Man kan evnt presse ut litt mer av dysene ved å øke bensintrykket men det er ikke anbefalt å øke mer enn 10-15%.

Hvis du har bredbåndslambda kan du sette A/F targets i linken til det som er anbefalt for E85. Det ligger vel på rundt 9.x i boosted rows for E85.
I tilleg bør man justere hele mappet til å bli fetere. Det er en egen justering for dette som jeg ikke husker navnet på.

Jeg har planer om å gå samme vei snart men med Hydra.
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Så dere mener det skal fungere rett på altså?!
Kjører 550cc dyser så TRUUR de holder. ;-)
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Tja. Bør vel det så fremt man endrer i sprutet.
Glemte å si at E85 har lavere terskel for glødetenning, eller preignition enn bensin så det er smart å skifte til et nummer kaldere plugger. Eller 2 nr om du kjører på org plugger.
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Hard ngk 7 hmmmm husker ikke resten. D er kalde plugger fra mx5 parts hvertfall.. Kan ikke kjøre med orginale på dataprut, turbo og varme plugger vettu, tar seg bare ikke ut d ;-)
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
Post Reply