"Modifisere" alarm/nøkkel/sentrallås på en MSM 04

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Det finnes en hvit plugg på venstre siden av rattstammen,
den har en Blå/Gul og en Rød/Gul leder...

disse kommer med signal nå du trykker av og på sentrallåsen

Pinne 1.6 til alarmenheten skal fra Blå/Gul (gir "unlock" signal)
Pinne 1.7 til alarmenheten skal fra Rød/Gul (gir "lock" signal)

Mulig det er Pinne 1.2 som er feil også, denne skal kobles til Orange leder i hvit plugg på høyre siden av rattstammen.

Disse pluggene er noen av de laveste pluggene under dash'en, rett over pedalene..

Men jeg tipper det er Pinne 1.6 som må flyttes på :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by webizz »

Jepp - har lagt merke til at FM-radioen "skipper litt", her og der - men har ikke brydd meg _mye_ om dette, ettersom cd vanligvis blir foretrukket, fremfor reklameradio eller NRK's "listepumping" av VG-lista...

Har vurdert ny stereo, men da må vel også høyttalere gjøres noe med, ettersom Bose har litt annen impedans...
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by webizz »

Har akkurat fått en telefon der Bilradiospesialisten påstår at det er montert som du skrev, på de riktige pinnene - men at jeg fremdeles må låse opp begge dørene for at alarmen skal slå seg av...

Problemet er også at innimellom går alarmen av selv om begge dørene er låst opp, og jeg åpner førerdøren.

Jaja - får se om de kommer noe lengre når jeg skal hente bilen..
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Høres meget rart ut at jeg som har montert bil-alarm nøyaktig 1 gang før,
skal klare dette bedre enn spesialisten...

At det skal være forskjell på bilene er jo lite sansynlig det også,
har du nevnt at en annen har fått det til med make bil?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by webizz »

Hmm - lurer på om det er samme modell alarm vi har, jeg - han påstod at de hadde ringt et Mazda-verksted her i byen, og at de hadde bekreftet at alarmen var montert riktig.

Har nevnt at en annen har fått det til med samme type bil - uten at det gjorde noe inntrykk... :-)
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by webizz »

Da er bilen hentet - uten løsning.

Nøkkelen måtte programmeres om, sånn at begge dørene låses opp samtidig, var siste beskjed - de hadde koblet alarmen akkurat som du skrev...
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Søkte litt på miata.net angående USA og at de kun bruker annenhver frekvens på FM båndet uten å finne noe.
Fant dog ut at Radioen har egen firmware og kan oppgraderes bla. for å kunne bruke Sirius SAT radio i USA.
Jeg tenker da at forskjellen på radioen i US og EUR utgaven er firmware.
Kanskje det går å få flashet om radioen til EUR spec ?

Hvem tar utfordringen med å prøve å forklare et Madaverksted dette ?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

webizz wrote:Da er bilen hentet - uten løsning.

Nøkkelen måtte programmeres om, sånn at begge dørene låses opp samtidig, var siste beskjed - de hadde koblet alarmen akkurat som du skrev...
Teit... går ikke å programmere om etter hva de sier på mazdaspeed forumet
men kan uansett bruke utgangen til driveren på førersiden,
mulig man må sette et relé mellom om den ikke tåler dobbel strømtrekk..

da kan du bruke dobbelklikk funksjonen til å åpne bensinlokk el.l.

btw.. jeg har samme serie alarm som du, om ikke den er helt lik...
men når de påstår at det er med bilen og ikke alarmen forandringen skal skje,
så får man lite tiltro...

lederen som gir dette signalet, kommer ved ett klikk, og da bør alarmen ta det som "AV"
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Bilradiospesialisten i Trondheim er udugelige når det kommer til alarmmontering. Jeg satte min første NA inn der for alarmmontasje. Kikka over det når jeg kom hjem, den var ikke akkurat montert slik den skulle for å oppnå FG-godkjenning. Strøm var hentet fra feil sted, de hadde brukt billig krympeverktøy osv. Det mest irriterende var likevel at de hadde borret hull og plassert bagasjelokkbryteren akkurat der den ene gummibufferen til bagasjelokket treffer karosseriet.

Dette førte selvfølgelig til at jeg virkelig måtte bruke makt for å få lukka det, og lokket sto 2 cm. høyere på den sida bryteren stod. I tillegg hadde de brukt en billig bryter som tok inn vann inn i bagasjerommet. Løsningen? De kappa gummibufferen og klina silikon rundt bryteren. :shock:
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

høres nesten ut som om dem ikke har peiling på bil, og at 'godt håndtverk' ikke er demmes sterke side
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
Post Reply