Pokker, pokker, H......!!!

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

inglar wrote:Det der så ufattelig kjipt ut. Men hvis det var en trailer som sto godt plantet over hele veien burde vel han sitt forsikringsselskap dekke skadene på din bil?
ikke så lenge han ikke var borti traileren nei... Er rart det der, men prøver man å jobbe for å ungå en møteulykke, så sitter man selv med hele regningen etterpå... synd...

kjedelig med bilen.. håper du får orden på den for litt mindre penger.
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

er festene gåene, eller er det "bare" nav/bærearmer? bærearmene koster ikke så mye (relativt) på ilmotorsport.de eller mx5parts.co.uk
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Martin-san wrote:Takker :) Var litt kjedelig egentlig. Var en semi-trailer som dekka hele veien med henger'n midt i en rimelig skarp sving i 80-sona så ble tvunget ut i grøfta og taff da selvfølgelig den eneste steinen der :cry: Bilen hadde vært på veien siden mars og jeg har bare eid den siden oktober :? var ikke helt klar for å gi slipp på den ennå for å si det sånn.
Hvor/Hvilken sving var dette? Kjørte du nordover/sørover?
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Martin-san
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 135
Joined: 31 Oct 2007, 08:41
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Martin-san »

Kjørte mot fjellstrand fra alværn rundt svingen ved vannverket på Nesodden.. så fikk trailern rett i trynet da han var halvveis i rygginga inn til vannverket. Ingen normal manøver i den svingen så hadde ikke venta akkurat det. Fant ingen annen løsning enn å ta grøfta. Kunne kjørt i traileren, men da hadde det gått mye værre og jeg hadde nok hatt et par skader også.

Forsikringsselskapet vil kaste bilen min. Skal sloss for å få den fiksa og tilbake på veien igjen.

Er det forresten sånn at siden de var 2 i lastebilen så er den ene pålagt å gå ut å veive med arma hvis de skal blokkere i en sving? De var nemlig 2 i bilen og burde jo da tenkt seg litt om :?
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, Sølv med svart softtop og egentlig samme som den rød :D
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, rød med svart tak
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Du var ikke snar med å ta ett bilde også mens de stod i veien da? Hadde hatt noe mere å gå på da, også kunne du ha anmelt de for uaksom adferd på offentlig vei. Det ville jeg forøvrig gjort uansett. Lykke til. :(
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by 2re »

Jeg vil jo tro at så lenge du holdt deg innenfor lovlig hastighet må det jo være semitrailerens ansvar å varsle trafikken, spesielt når de er 2, men uansett. Jeg kommer selv opprinnelig fra Nesodden, og kan se for meg hvor farlig det er å sperre bak der... Du skal jo kjøre etter forhold osv, men det er ikke normalt at det står en semitrailer på tvers bak en skarp sving uten varsling. Det må da være uaktsomhet som ingen kan forlange at du kan forutse...

Lykke til!
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

2re wrote:Jeg vil jo tro at så lenge du holdt deg innenfor lovlig hastighet må det jo være semitrailerens ansvar å varsle trafikken, spesielt når de er 2, men uansett. Jeg kommer selv opprinnelig fra Nesodden, og kan se for meg hvor farlig det er å sperre bak der... Du skal jo kjøre etter forhold osv, men det er ikke normalt at det står en semitrailer på tvers bak en skarp sving uten varsling. Det må da være uaktsomhet som ingen kan forlange at du kan forutse...

Lykke til!
Jeg ville også gått for den. Veien skal jo være fri.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Martin-san
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 135
Joined: 31 Oct 2007, 08:41
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Martin-san »

Jeg glemte helt å ta bilder da det skjedde, var har "shaky" så skjønte nesten ikke hva som var opp eller ned osv.

Du vet hvilken sving jeg mener 2re? Er ikke så fin oversikt der, og jeg har kjørt der i mange år uten å tenke over at det kan stå en semi rundt svingen :p
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, Sølv med svart softtop og egentlig samme som den rød :D
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, rød med svart tak
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by 2re »

Martin-san wrote:Jeg glemte helt å ta bilder da det skjedde, var har "shaky" så skjønte nesten ikke hva som var opp eller ned osv.

Du vet hvilken sving jeg mener 2re? Er ikke så fin oversikt der, og jeg har kjørt der i mange år uten å tenke over at det kan stå en semi rundt svingen :p
Nordfra er det verst, med det bratte fjellet langs hele veien. Nå skal man selvsagt avpasse farten etter forholdene, men en semitrailer på tvers bak en sving, uten varsling, må da være klart uaktsomt. Det kunne gått mye værre, og det burde speditøren ta innover seg... Kontakt Lensmannen skriftlig og få en uttalelse om hvordan de mener speditøren har ivaretatt trafikksikkerheten i dette tilfellet. Står sikkert noe i Vegtrafikkloven om dette også. Skademelding utfylt?
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Martin-san
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 135
Joined: 31 Oct 2007, 08:41
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Martin-san »

Det er den værste veien ja.. Skademelding er gjort :) Kjemper bare for å få igjen bilen min nå :p vil veldig ha den tilbake. Er ikke helt klar for å bytte den ut i en annen mx-5 eller en annen bil. Hadde den perfekte for meg :wink:
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, Sølv med svart softtop og egentlig samme som den rød :D
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, rød med svart tak
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Det er så typisk disse j**** bøndene her ute, de driter langt i andre trafikanter. Har en bygdetulling sør på Nesodden som stadig vekk legger igjen stooooore steiner og jord midt i veibanen. Flere ganger kjørt heftig slalom utpå her...
Du burde anmelde de idiotene i lastebilen - hadde de hatt gjennomsnittlig iq burde de skjønt at en person måtte stått i svingen og advart. Greit at folk flest på Nesodden kjører i 55-60, men i en 80-sone med blant annet mye busstrafikk må de regne med ulykker når de driver sånn.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Du vil nok ikke komme noen vei med søksmål mot lastebilen, da veitrafikkloven sier at du ikke skal kjøre fortere enn at du kan bremse på den strekningen du ser. (jeg har vert borti det samme med en kammerat)

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Det står også at du ikke skal hindre trafikken eller skape farlige situasjoner så her er det helt klart lastebilsjåføren som har vært mest uansvarlig.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Martin-san
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 135
Joined: 31 Oct 2007, 08:41
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Martin-san »

Det finnes grenser på hvor tilpassa farta mi skal være da xD hadde det vært bussen som kom rundt svingen hadde den aldri i livet klart å stoppe. Møtte bussen der i kveld og han hadde ikke liten fart for å si det sånn. Han kjørte langt over i min kjørebane og det gikk unna. De gale polakkene på Nesodden kjører ikke stabilt og det hadde gått gæli om en trailer sto der da for å si det sånn. Det kunne endt SKIKKELIG dårlig! :?
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, Sølv med svart softtop og egentlig samme som den rød :D
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, rød med svart tak
User avatar
Martin-san
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 135
Joined: 31 Oct 2007, 08:41
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Martin-san »

Kjakan wrote:Det er så typisk disse j**** bøndene her ute, de driter langt i andre trafikanter. Har en bygdetulling sør på Nesodden som stadig vekk legger igjen stooooore steiner og jord midt i veibanen. Flere ganger kjørt heftig slalom utpå her...
Du burde anmelde de idiotene i lastebilen - hadde de hatt gjennomsnittlig iq burde de skjønt at en person måtte stått i svingen og advart. Greit at folk flest på Nesodden kjører i 55-60, men i en 80-sone med blant annet mye busstrafikk må de regne med ulykker når de driver sånn.
Er mange som ikke kjører all verden her ute ja, men er også en del som gjør. kjenner en idiot som hadde 150 km/t rundt en sving litt før ute på bleksli der.. Tullingen kjører golf og stumpen på bilen slapp jo den. Små-skummelt i 150 med god fart mot fjellveggen tror jeg.. Møter stadigvekk biler i en god slump med fart rundt svingen jeg møtte traileren også. Folk tenker ikke trailer der da for å si det sånn. Avkjøringa til vannverket burde vært flytta eller det burde vært satt opp fareskilt. Trailersjåføren var fra toten og kjører jevnlig vann fra Nesodden til toten. Skal innrømme at jeg har blitt skikkelig pysete i den svingen der nå ja :P
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, Sølv med svart softtop og egentlig samme som den rød :D
X Mazda Mx-5/Miata NA 91-modell, rød med svart tak
Post Reply