fukt i bagasjerom!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Mario
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 29 Dec 2007, 19:32
Location: oppegård
Status: Offline

fukt i bagasjerom!

Post by Mario »

Heisann.

har hatt litt problemer med at det blir kondens i bagasjeromslokket på min nb. er dette noe kjent sak? noe å gjøre noe med?
har da uorginale baklamper og tanklokk så lurer på om dette kan ha noe med det å gjøre.

har ikke all verdens peil på bil så er takknemlig for all hjelp!
life in the fastlane
medlem 678
01 NBFL sport
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Er en kjent sak at utette pakninger rundt baklykter kan gi lekkasje/kondens i bagasjerommet.

Edit: med rundt mener jeg self. pakning mellom lykt og karosseri. Da jeg byttet til uorginale baklykter brukte jeg de gamle org. pakningene på nytt. Mettet de først med silikon (spray) og det er fortsatt tørt og fint der bak..
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
Mario
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 29 Dec 2007, 19:32
Location: oppegård
Status: Offline

Post by Mario »

hmm etter litt ettertanke tror jeg ikke det lyktene for det er i selve lokket at fuktigheten ligger ikke i teppe bak lyktene??? :?:

men er vel en tanke å gå over lista til bagasjerommet!
life in the fastlane
medlem 678
01 NBFL sport
mx_power
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 100
Joined: 12 Oct 2007, 01:50
Status: Offline

Post by mx_power »

jeg har lekasje i de Crom greiene til hard toppen..
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

På den ene frankensteinbolten til min 90 modell har mutteren på undersiden løsnet. Dette gjør at jeg ikke kan løsne bolten og gjøre det vanntett der (i alle fall ikke før til våren..). For å få det vanntett likevel har jeg dusjet i "krom"festene til frankensteinboltene med antirustvoks mange ganger. Hver tørre dag fram til det ble tett når det regnet. (Åssen skal man si dette forståelig egentlig?).

Fuktigheten i bagasjerommet har jeg fått ut ved å ha en tøypose med 1-2 kg med tørket kattesand liggende i bagasjerommet. Kattesanden tørket jeg i stekovnen før jeg la den i bagasjerommet. En time på 125grader brenner ikke tøyposen, og sanden blir sprø i lyden. Ingen is og kondens under bagasjeromslokket. Et avklippet dynetrekk lukket med nylonstrips funker fint.

Image

Pakningene rundt lyktene får man for ca 100 kr (?) pr stk på mazda. De atten år gamle kan lett være dårlige. Jeg har lest at man ikke skal bruke silikonspray på dem, fordi syrene i silikonen kan skade lakken. Hva man skal bruke i stedet vet sikkert noen andre her.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Jeg har bytta alt av pakninger utenom lyktene og fortsatt problem :-) begynn med de. hehe. da mener jeg alt.. rundt bagasjelokket, under antenna.. under spoilern.. tetta under frankensteinboltene.. osv..

kunne sikkert bare begynt med lyktene og blitt ferdig med det :lol:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Mario
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 29 Dec 2007, 19:32
Location: oppegård
Status: Offline

Post by Mario »

takk for gode råd da får jeg forske vidre på egenhånd
life in the fastlane
medlem 678
01 NBFL sport
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Nå vet jeg ikke hvordan regnrail og avløp derfra er konstruert, men et annet medlem her i Trondheim opplevde lignende fenomen etter at MX'en stod parkert ute i regnvær. Vi sjekket alt av pakninger og kom fram til at alt var i orden. Derimot var avløpet fra regnrailen tett på begge sider, og det kom en god del vann ut av de når vi staket de opp. Etter det har ikke han hatt problemer med fukt i bagasjerommet iallefall.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

KnutH wrote:Nå vet jeg ikke hvordan regnrail og avløp derfra er konstruert, men et annet medlem her i Trondheim opplevde lignende fenomen etter at MX'en stod parkert ute i regnvær. Vi sjekket alt av pakninger og kom fram til at alt var i orden. Derimot var avløpet fra regnrailen tett på begge sider, og det kom en god del vann ut av de når vi staket de opp. Etter det har ikke han hatt problemer med fukt i bagasjerommet iallefall.
Regnrailene går ikke via bagasjerommet så er litt rart det der! :shock:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg tror det er lysene eg, eller rust, om det er rust så kan det komme underifra, men tror nok det er lysene ja. Uoriginale har dårlige pakninger, merket dette selv når eg monterte slike lexus saker, eg brukte vel originale pakninger om eg ikkje husker feil..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Mario
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 29 Dec 2007, 19:32
Location: oppegård
Status: Offline

Post by Mario »

hmm men vist det er lyktene eller rust i gulvet... hvorfor er da ikke teppe ol vått men kun fuktighet i lokket?? lite mysteium!
life in the fastlane
medlem 678
01 NBFL sport
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Fred93LE wrote: Regnrailene går ikke via bagasjerommet så er litt rart det der! :shock:
Ikke så veldig rart, dersom railen er sprukket lekker det først ned på hattehyllen og deretter inn i bagasjerommet.
Hvis teppet på hattehyllen er vått, er det mest sannsylig rainrailen som er synderen.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Mario wrote:hmm men vist det er lyktene eller rust i gulvet... hvorfor er da ikke teppe ol vått men kun fuktighet i lokket?? lite mysteium!
Kanskje det kommer for lite inn til at det blir vått, men nok til at det fordampes og kondenseres under lokket?

Er det sjekket om det står vann nede i "rommet" hvor jekken ligger?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Mario wrote:hmm men vist det er lyktene eller rust i gulvet... hvorfor er da ikke teppe ol vått men kun fuktighet i lokket?? lite mysteium!
Det er helt vanlig at du merker fukt UNDER lokket hvis det er kommet vann inn i bagasjerommet. Dette pga. kondensen som stiger opp. Jeg har vært gjennom AKKURAT det samme, det hang store dråper under lokket, men var egentlig ikke så veldig vått på teppet. Etter mye testing med vannslange fant jeg problemet. Smørte opp de morkne listene rundt baklysene og det ble pottetett etterpå.... enkelt og greit !

Dersom avløpene til rainrailen er tett vil en FØRST merke dette på at teppet i hattehyllen og ned bak setene INNI bilen blir våte... LENGE før en merker at vannet går inn og bak i bagasjerommet.. Har opplevd dette også første skikkelige regnbygen etter at jeg fikk bilen fra Florida. Hattehyllen og nedover bak og helt under setet var kliss vått, men det var da knusk tørt i bagasjerommet for det. Da jeg staket opp var det enorme mengder med løv og dritt som plugget igjen avløpet... Etter det har jeg staket opp annet hvert år og aldri hatt problemet senere.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Dette er ikke noe som er typisk for NB.
Alle bilene som jeg har hatt med bagasjerom har hatt kondens på bagasjeromslokket ved skiftende vær under vinteren.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Post Reply