Trimming uten turbo eller kompressor?
Moderator: Styremedlemmer
-
- Status: Offline
porting, kammer, og motorstyring er jo blandt tinga som faktisk kan gi effekt.. er så marginalt det lille man henter ut av de 1.6 motorene med nytt filter og eksos, at jeg ikke ser poenget nesten.. men alt hjelper jo litt
Men.. på sugemotor(kanskje mer enn på turbomotor) er nok den gamle regla med 1000kr per hestekreft ganske riktig
Kamerat av meg hadde elise, med over 200 hester på hjula som sugemotor uten variable kammer osv.. det var en latterlig dyr motor, hysterisk over 6k rpm, helt flat i bunn, og relativt dårlig kjørbarhet..
Man herper ikke kjørbarheten helt med lett trim på en na motor.. men ikke forvent allverden uten nye kammer, porting og annen ecu..
Det finnes kammer til mx5, men veldig lite info rundt det..
maruha motors er en av de som virker litt seriøse, men stiller meg noe tvilende til effekten de påstår å få ..
http://www.maruhamotors.co.jp/miata/parts/na8fcam.html
Engine Features)
1. The high compression genuine piston for NB8C after M/C (0.25mm OS)
2. The upgraded F-CAM
3. The Freedom ECU without the stock air flow meter
4. The stock intake manifold
5. The refilled air cleaner
6. Maximworks Exhaust Manifold (with a catalyzer)
Maximum Torque 18.4kgf(≒180.4N)/ 6,200 rpm
Maximum Power 184PS/ 7,200 rpm
ellers får man greier fra tomei og.. og sikkert noen andre..
http://www.tomei-p.co.jp/_2003web-catal ... a8_en.html
Men.. på sugemotor(kanskje mer enn på turbomotor) er nok den gamle regla med 1000kr per hestekreft ganske riktig
Kamerat av meg hadde elise, med over 200 hester på hjula som sugemotor uten variable kammer osv.. det var en latterlig dyr motor, hysterisk over 6k rpm, helt flat i bunn, og relativt dårlig kjørbarhet..
Man herper ikke kjørbarheten helt med lett trim på en na motor.. men ikke forvent allverden uten nye kammer, porting og annen ecu..
Det finnes kammer til mx5, men veldig lite info rundt det..
maruha motors er en av de som virker litt seriøse, men stiller meg noe tvilende til effekten de påstår å få ..
http://www.maruhamotors.co.jp/miata/parts/na8fcam.html
Engine Features)
1. The high compression genuine piston for NB8C after M/C (0.25mm OS)
2. The upgraded F-CAM
3. The Freedom ECU without the stock air flow meter
4. The stock intake manifold
5. The refilled air cleaner
6. Maximworks Exhaust Manifold (with a catalyzer)
Maximum Torque 18.4kgf(≒180.4N)/ 6,200 rpm
Maximum Power 184PS/ 7,200 rpm
ellers får man greier fra tomei og.. og sikkert noen andre..
http://www.tomei-p.co.jp/_2003web-catal ... a8_en.html
Kun 7 usle gamp med alt detteMr-BRG wrote:Er fulgt mulig og få en raskere 1.6 uten overlading.Legger ved en link med dyno resultat på en 1.6 med oppgradert eksos hele veien, Link Ecu, FM II intake og høyere komp.
Den røde streken.
http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_run ... I_link.pdf
.
92 1,6 NA sort m/tan interiør
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Det er det samme som slo meg også.
Holdt på med biler noen år, siden jeg trimma opp en Amazon jeg hadde for noen sekel siden.
Kasta ut B18, og satte inn B20.
Trimma den opp til 180 hk.
Det samme gjør jeg nå.
Ut med 1.6, og inn med 1.8.
Derav donorbil.
Flytter over motor,komplett understell, gir-diff, bremser osv., og flytter over komplett ledningsnett,.
Ender da opp med et 1.6 karosseri, med fullt 1.8 oppsett fra grunn.
Slipper ombyggings sett fra 1.6 til 1.8, både når det gjelder coil etc.
Kjøle hus, peker vel motsatt på 1.6 og 1.8.
Radiator fra donor også selvsagt.
AC, får stå igjen i donorbil.
Stjeler både hk og vekt.
Selger hele AC anlegget.
Og ved videre trimming, (blir jo stort sett aldri nok uansett) behøver jeg bare hele tiden å tenke på at motor etc. er 1.8.
Kan da bygge videre, og bruker da allerede godt utprøvde "byggekart",
slipper da å tenke på, hva som ikke passer sammen, da det allerede er utprøvd.
Kjedelig, ja til en viss grad enig.
Men her tenker jeg kun på den økonomiske siden av det.
Ser ingen hensikt i å prøve å stake opp en ny kurs, da det koster en helv..... masse penger å feile.
Og det passer heller ikke lommeboka.
Ser det nå også.
Noe av det smarteste jeg gjorde, var å kjøpe donorbil.
Mye penger å ut med på en gang.
Kalkulerte inn et nøkternt delesalg på 7-10 k.
Ender da opp med ca. 14-16 k for alt jeg trenger til ombyggingen, kansje mindre.
Skulle jeg ha kjøpt litt her og litt der, hadde prisen doblet seg i hvertfall.
Og tiden det hadde tatt å få samlet alt.
Skulle til å kjøpe motor av Stian O., bare frakt på motor ca 5 k.
Mere penger til å stive opp karosseri og understell.
Mye skruing framfor meg, men med to garasjer og bra med verktøy/utstyr, trenger jeg ikke tenke på at det ikke gjør noe om bilen står, uten at det blir skrudd på den.
Det er bestandig noe av det viktigste, en plass hvor bilen kan stå.
Slipper å tenke på tidspress.
Delmålet mitt er å få bilen på veien og nylakkert til sommer`n.
Så neste delmål, mer hk og styling, så den skiller seg litt ut.
anser
Holdt på med biler noen år, siden jeg trimma opp en Amazon jeg hadde for noen sekel siden.
Kasta ut B18, og satte inn B20.
Trimma den opp til 180 hk.
Det samme gjør jeg nå.
Ut med 1.6, og inn med 1.8.
Derav donorbil.
Flytter over motor,komplett understell, gir-diff, bremser osv., og flytter over komplett ledningsnett,.
Ender da opp med et 1.6 karosseri, med fullt 1.8 oppsett fra grunn.
Slipper ombyggings sett fra 1.6 til 1.8, både når det gjelder coil etc.
Kjøle hus, peker vel motsatt på 1.6 og 1.8.
Radiator fra donor også selvsagt.
AC, får stå igjen i donorbil.
Stjeler både hk og vekt.
Selger hele AC anlegget.
Og ved videre trimming, (blir jo stort sett aldri nok uansett) behøver jeg bare hele tiden å tenke på at motor etc. er 1.8.
Kan da bygge videre, og bruker da allerede godt utprøvde "byggekart",
slipper da å tenke på, hva som ikke passer sammen, da det allerede er utprøvd.
Kjedelig, ja til en viss grad enig.
Men her tenker jeg kun på den økonomiske siden av det.
Ser ingen hensikt i å prøve å stake opp en ny kurs, da det koster en helv..... masse penger å feile.
Og det passer heller ikke lommeboka.
Ser det nå også.
Noe av det smarteste jeg gjorde, var å kjøpe donorbil.
Mye penger å ut med på en gang.
Kalkulerte inn et nøkternt delesalg på 7-10 k.
Ender da opp med ca. 14-16 k for alt jeg trenger til ombyggingen, kansje mindre.
Skulle jeg ha kjøpt litt her og litt der, hadde prisen doblet seg i hvertfall.
Og tiden det hadde tatt å få samlet alt.
Skulle til å kjøpe motor av Stian O., bare frakt på motor ca 5 k.
Mere penger til å stive opp karosseri og understell.
Mye skruing framfor meg, men med to garasjer og bra med verktøy/utstyr, trenger jeg ikke tenke på at det ikke gjør noe om bilen står, uten at det blir skrudd på den.
Det er bestandig noe av det viktigste, en plass hvor bilen kan stå.
Slipper å tenke på tidspress.
Delmålet mitt er å få bilen på veien og nylakkert til sommer`n.
Så neste delmål, mer hk og styling, så den skiller seg litt ut.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Du trenger ikke å bytte alt det andre.
Du kan sette inn kun motor.
Trenger da et ombyggings sett, som koster ca. kr 2000,-
Eller kjøp brukt av andre på forumsidene her.
1.8 er levert med flere hk alternativer.
Fra 128 hk til 136 hk ?
Litt forskjellige med USA utgaver, Japan og ROW.
Regn ca 135 hk, for enkelhets skyld.
Pluss på 5 % effekt økning med effektanlegg. 7,5 hk.
Pluss på 5 % med annen luftfilterinnsats. 7,5 hk.
Du får både effekt anlegg og filter som lover mer.
Ta det med en liten klype salt, til du får testet på dyno.
Og heller gled deg hvis tallet blir 154 hk istedet
Da er du oppe i de 150 hk. du tenkte på.
Og da begynner disse bilene å bli skikkelige moroe.
Da er tiden inne får å se hva du har under bilen og hva som skal stoppe den, før du fortsetter oppover.
Har kjørt Porsche 911 de siste tre årene, flere turer opp og ned Østerdalen og Dovre på natta med sauer i veien.
Da er det godt å tenke på at en har lagt ned noen tusenlapper i bremser og støtdempere/fjærer og stag, når farten plutselig skal fort ned fra godt over 200.
Du kan sette inn kun motor.
Trenger da et ombyggings sett, som koster ca. kr 2000,-
Eller kjøp brukt av andre på forumsidene her.
1.8 er levert med flere hk alternativer.
Fra 128 hk til 136 hk ?
Litt forskjellige med USA utgaver, Japan og ROW.
Regn ca 135 hk, for enkelhets skyld.
Pluss på 5 % effekt økning med effektanlegg. 7,5 hk.
Pluss på 5 % med annen luftfilterinnsats. 7,5 hk.
Du får både effekt anlegg og filter som lover mer.
Ta det med en liten klype salt, til du får testet på dyno.
Og heller gled deg hvis tallet blir 154 hk istedet
Da er du oppe i de 150 hk. du tenkte på.
Og da begynner disse bilene å bli skikkelige moroe.
Da er tiden inne får å se hva du har under bilen og hva som skal stoppe den, før du fortsetter oppover.
Har kjørt Porsche 911 de siste tre årene, flere turer opp og ned Østerdalen og Dovre på natta med sauer i veien.
Da er det godt å tenke på at en har lagt ned noen tusenlapper i bremser og støtdempere/fjærer og stag, når farten plutselig skal fort ned fra godt over 200.
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Donor bilen min er en 95 Miata.
Tror at du kan bruke alle NA-motorer.
Har kun holdt på med disse bilene selv siden juli 2007.
Men masse tid og noen spørsmål her på forumsidene, besøk på en haug nettsteder, og noen cdèr og bøker senere , begynner det å bli
litt info inni skallen om disse bilene .
Stian O, hadde en til salgs vet jeg, se på kjøp/salgssidene.
anser
Tror at du kan bruke alle NA-motorer.
Har kun holdt på med disse bilene selv siden juli 2007.
Men masse tid og noen spørsmål her på forumsidene, besøk på en haug nettsteder, og noen cdèr og bøker senere , begynner det å bli
litt info inni skallen om disse bilene .
Stian O, hadde en til salgs vet jeg, se på kjøp/salgssidene.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Jeg er fornøyd med spruten i min. Se mods under. Viktig å åpne opp luftgjennomstrømningen tverrs igjennom. Gassresponsen i min er mye hissigere i en std 1.8 l. Lette felger forbedret 0-100 med ca. 1,5 sekund! Er det banekjøring som teller kan man begynne med å bruke penger på gateslicks.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
-
- Status: Offline
om budsjettet ditt er 10k, kan du ganske enkelt glemme all effektiv na trim. for 10k hadde jeg skrudd på et basic greddy kit med noen forsterka bolter.. 150 hester, mye mer moment enn org, og garantert mest effektøkning for penga..
men som arild sier.. anbefaler å prøve litt biler med trim av forskjellige typer..
men som arild sier.. anbefaler å prøve litt biler med trim av forskjellige typer..
Se også på denne tråden hos den svenske mx-5 klubben:
http://www.mx-5.se/index.php?option=com ... pic=9297.0
Det kan være interessant å se hva de ender opp med her
http://www.mx-5.se/index.php?option=com ... pic=9297.0
Det kan være interessant å se hva de ender opp med her
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,