Kjøpe turbo- Råd ønskes

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Crawler
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 155
Joined: 01 Jun 2007, 02:00
Location: Sogn og Fjordane
Contact:
Status: Offline

Kjøpe turbo- Råd ønskes

Post by Crawler »

92, NA 1,6
Jepp, sikkert tatt opp mange ganger før, men jeg vil bygge turbo på kjerra. Hva sakal jeg kjøpe og hvor?
Hva skal jeg betale?
Monteringstid?
Ca effekt?
Erfaringer?
Noen her som har et sett komplett jeg kan kjøpe?
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Det er et sett til salgs på autodb.no nå!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mussa wrote:Det er et sett til salgs på autodb.no nå!
Jepp med defekt turbo., :roll: men link ecu har han.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis du går for et FM Voodoo kit så har du skikkelig kvalitet til en ok pris med potensialet for 250hk+. Gode komponenter og overlegen support.
Det turbokitet på Autodb er et HKS kit. Mest sansynlig fra mx5parts hvis han har betalt 30 k for det. Jeg hadde det på forrige bilen min og etter 1 år var det bare turbo, manifoil og dowpipe igjen på bilen. Resten var FM komponenter og hjemme mekk...
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Froden wrote:Har fundert litt på det samme. Våger meg på å legge til noen spørsmål her.

Det sies at at kompressorer er mindre effektive enn turbo, men gir samtidig mer direkte respons (ikke turbo-lag) når man trykker ned gasspedalen. Men hvilken er enklest å montere selv, turbo eller kompressor? Ser FM har begge deler.

Vil en Anniversary Edition med originalt 140 hk få tilsvarende enda høyere ytelse enn en vanlig 1.8 med 125 hk, eller vil forskjellen mellom disse utgavene forsvinne med ny hardware i motorrommet?
Om man velger en fm supercharger så skal denne gi opp til 300hk sies det på en 1,8. og det skal endel til å få mer med turbo, disse motorene våres har en grense på 300hk virker det som, skal mye for å få mer. en supercharger er så lett å montere att alle klarer det. en turbo er endel mer arbeid, da man må bytte manifoil og helst ta ut bunnpanna for å drille opp ett hull der oljen skal returneres, og man må også lette opp slanger for olje til turboen, Om du tar turen innom www.youtube.com og søker etter brp supercharger så ser dere en så montere på ett slik supercharger som fm selger, så ser du hvorfor eg vil ha denne superchargeren,, med tanke på eu kontroll osv..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
gorefeast
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 110
Joined: 16 Feb 2007, 01:00
Location: sandnes
Status: Offline

Post by gorefeast »

Hmmm... får ingen treff på youtube, med å søke på brp supercharger. Men frister med en slik uansett ja 8)
10"anniversary nr 7021
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

gorefeast wrote:Hmmm... får ingen treff på youtube, med å søke på brp supercharger. Men frister med en slik uansett ja 8)
Her er den,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
gorefeast
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 110
Joined: 16 Feb 2007, 01:00
Location: sandnes
Status: Offline

Post by gorefeast »

StianOppistov wrote:
gorefeast wrote:Hmmm... får ingen treff på youtube, med å søke på brp supercharger. Men frister med en slik uansett ja 8)
Her er den,.
Se der ja :)
10"anniversary nr 7021
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Froden wrote:Har fundert litt på det samme. Våger meg på å legge til noen spørsmål her.

Det sies at at kompressorer er mindre effektive enn turbo, men gir samtidig mer direkte respons (ikke turbo-lag) når man trykker ned gasspedalen. Men hvilken er enklest å montere selv, turbo eller kompressor? Ser FM har begge deler.

Vil en Anniversary Edition med originalt 140 hk få tilsvarende enda høyere ytelse enn en vanlig 1.8 med 125 hk, eller vil forskjellen mellom disse utgavene forsvinne med ny hardware i motorrommet?
Roots kompressor har dårligst effektivitet av alle former for overlading. Dvs. de varmer opp luften som komprimeres mer enn skru- og centrifugalkompressor (turbo). Det har dog ikke så mye å si hvis en ikke skal presse max ut av kompressoren. Spør du meg (kremt) så har kompressor kun 2 fordeler : respons på lavere turtall og muligen enklere installasjon. Når det er sagt er det ikke spes vanskelig å installere et turbokit og turbobiler/kit med dårlig respons hører til 80-tallet (bortsett fra org. ladetrykksstyring på MSM, grrr..).

300 hk er ikke noe tak på BP motor med turbo men kanskje med kompressor.
Det er kanskje muligens et tak for org stempler og råder om man har j****g flaks. Litt over 250 på bakhjulene er safe.

99+ toppen flower bedre enn de eldre og tåler mer turtall pga. "solid lifters".
En del av effektforskjellen på NB er motorstyring ( Og variabel innsugskam som kom i 2001) så det er litt usikkert hvor mye mer effekt det gir på eks. FMII . FM har sikkert en formening.
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

nylig instalert mitt fmII, er jo null problem, nesten ikke modding hele tatt grunnet sykt bra passform på alt fra fm, blir lett ferdig på to kvelder uten stress, brukte litt tid på å sette meg inn i linken da når den skulle mappes
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

KristianV wrote:nylig instalert mitt fmII, er jo null problem, nesten ikke modding hele tatt grunnet sykt bra passform på alt fra fm, blir lett ferdig på to kvelder uten stress, brukte litt tid på å sette meg inn i linken da når den skulle mappes
Har du den ny type FMII med ny manifoil og downpipe osv. ?
Hvorfor gikk du for Link og ikke Hydra ?
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

arildh wrote:
KristianV wrote:nylig instalert mitt fmII, er jo null problem, nesten ikke modding hele tatt grunnet sykt bra passform på alt fra fm, blir lett ferdig på to kvelder uten stress, brukte litt tid på å sette meg inn i linken da når den skulle mappes
Har du den ny type FMII med ny manifoil og downpipe osv. ?
Hvorfor gikk du for Link og ikke Hydra ?
jepp den nye forbedrede fmII ja, men valgte link fordi jeg ikke har all verden av erfaring fra datasprut og det er bra nokk foreløbi, syns hydra så en smule innviklet ut får meg....
får heller bytte ecu vist jeg skal ha ny innmat i motorn, men får se hva jeg orker å koste på bilen..
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Froden wrote:Har fundert litt på det samme. Våger meg på å legge til noen spørsmål her.

Det sies at at kompressorer er mindre effektive enn turbo, men gir samtidig mer direkte respons (ikke turbo-lag) når man trykker ned gasspedalen. Men hvilken er enklest å montere selv, turbo eller kompressor? Ser FM har begge deler.

Vil en Anniversary Edition med originalt 140 hk få tilsvarende enda høyere ytelse enn en vanlig 1.8 med 125 hk, eller vil forskjellen mellom disse utgavene forsvinne med ny hardware i motorrommet?
Vil ikke si at kompressor er mindre effektiv enn turbo.
Energiloven som vi lærte i fysiken gjelder både turbo og kompressor.
Skal du produsere 1 bar, trengs det like mye energi.

Turbo eller kompressor er smakssak..
Kompressor føles som om du har satt inn en større motor, med turbo får jeg litt trimma moped flashback (pga turbolagg)..

Root kompressorene gir mindre varmeutvikling på lave trykk og høyere varmeutvikling på høyt trykk i forhold til Lysholm (Twinscrew)
Lysholm gir mindre varmeutvikling på høyt trykk enn Root. Og har Fullt trykk fra bunn.. Root har ikke fult trykk fra bunn, men nesten..
Sentrifugalkompressor er ikke noe å satse på etter min mening... De gir lite trykk på lavt turtall og mye på høyt turtall.

Kompressor er nok enklere å montere, og problemfri. Eneste er å etterstramme reima av og til. Slipper å polstre alt inni motorrommet så det ikke smelter, slipper sprekte grenrør osv..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
gaustabl
500 RPM
500 RPM
Posts: 66
Joined: 26 Oct 2004, 02:00
Location: Rjukan
Status: Offline

Post by gaustabl »

Hei.
Jeg har et 7 år gammelt jacson racing kompressorkit i min 1.6 90 hk.

Med big boost kit, link, sportskat, nye grenrør og remus eksos, og er veldig fornøyd med dette. Trykket kommer med en gang, og bilen går som ei kule.
Har hatt et par andre turbo biler, og personlig liker jeg kompressor bedre, mangler det morsomme turbo kicket, men gir til gjengjeld en litt mindre masete kjørestil.(ok, jeg begynner å bli gammel...)

mvh Lars
Ps. Har handlet litt hos flyinmita (fm), og de har hatt en fantastisk service.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Vidar wrote: Vil ikke si at kompressor er mindre effektiv enn turbo.
Energiloven som vi lærte i fysiken gjelder både turbo og kompressor.
Skal du produsere 1 bar, trengs det like mye energi.
Med effektivitet på en kompressor menes hvor mye kompressoren varmer opp luften den komprimerer.
Roots kompressorer ligger på fra 30-60%
Sentrifugalkompressor (som turboer bruker) har mellom 60-75%
Skrukompressor er overlegen vinner med helt opp til 85% og det så og si over hele registeret. Hvis skrukompressoren ikke produserer varme utenfor den komprimerte luften vil det gå med mindre energi for å lade 1 bar der enn med roots og sentrifugal.
Vidar wrote: Turbo eller kompressor er smakssak..
Kompressor føles som om du har satt inn en større motor, med turbo får jeg litt trimma moped flashback (pga turbolagg)..
Trimma moped er vel å ta i. Test en Audi S3 eller annen "ny" turbobil og den har i praksis like god respons som en kompressor.
Hva gjelder turbolag så er det som oftest boost threshold folk klager over. Dvs. at motoren må nå et vist turtall før den produserer nok eksos til at turboen lager overtrykk. Turbo lag er egentlig tregheten i aksel,lager og kompressor/turbinhjul og er ikke merkbar før man slenger på større turboer.
Girer man på 6-7K og har en noenlunde fornuftig turbo vil turboen ha ladetrykk i neste gir raskere enn man kan si "..."
På den tidligere bilen min hadde jeg 1 bar på 2900 rpm og ladet bra fra ca. 2K. I praksis jobbet turboen under alle kjøreforhold, så lenge det var ønskelig ved å regulere gassen. På bane er man sjelden under 5K så da spiller det mindre rolle hvor høyt boost threshold ligger.
Post Reply