BEMERK! Svindel

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Silverboy wrote:han "svindler" folk til å komme å se på bilen da eller?
hadde tripteller vært justert tilbake er det svindel.. noe den nok ikke er..
Svindel / lure folk til å komme og se på bilen / kaste bort folks tid... ett fett. Og det finnes folk som ikke er såpass våkne at de godt kunne kjøpt bilen og først i ettertid oppdaget det. Man kan kanskje si at det er deres egen feil, men stue-rent ville opplegget ikke vært uansett.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

når noen skal selge en bil, så vet de nok godt hva km stand er på bilen. Det er vel et av de første spm alle får ved forespørsel på bil. Å si at en er usikker på km er amatørmessig, eller gjort med en grunn. Tviler på at han plutselig kom på at han skulle selge bilen, og la ut en annonse der og da. Personlig hadde jeg ikke gidda sjekka ut bilen hvis noen er usikker på km stand i en skriftelig annonse. Useriøst.. hva annet har en da "glemt" å utelate..?
En prisstigning kan forsvares hvis bilen er i bedre stand enn hva den var når han kjøpte den, det er fear and square. Men tukling med km.. er ikke det.
Er mange her som er altfor opptatt med pris på bilene.. greit nok. Men hvis en bil er dyrer enn andre her på forumet så virker det som at det er helt feil? Når jeg sjekka ut mx5 den første gangen jeg skulle kjøpe så var den mange biler til salgs, men prisene vareierte stort. Men en fellesnevner på de fleste var at de var i bedriten stand. Da er det greit å diskutere en pris. Nå fant jeg riktig nok et strøkent eks. fra sveits med skinn, abs, servo, el. vindu, diff, HT, +++ til langt under prisen til en nyere mx5 uten abs, uten servo, uten el.vindu, doordings ut av en annen verden +++. Verdien på bilen jeg kjøpte var over det jeg betalte for den. Jeg solgte den forøvrig til en pris som jeg mener var under det den var verdt, men nok om det. Det jeg vil fram til er at den tekniske standen varierer stort.. ofte til det negative her i norge, men hvis noen kjøper en sliten bil og pusser den opp. Seff. er bilen da mere verdt (hvis arbeidet er bra gjort osv.) Syns mange trekker mange raske beslutninger på prisen før de vet hvordan bilen er.

Beklager sterk OT.
Sammendrag: Prisøkning kan forsvares hvis bilen er "renovert", km tukling, og "glemming"/utelating av elementær info.. er fyfy 8)

FIN
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

HAR SETT AT DET HAR VÆRT EN DEL BAK SNAKKING OM DENNE BILEN, DETTE ER EN GOD BIL, ER SELV MEDLEM AV MIATA.NO SÅ DRIVER IKKE PÅ MED NOE TULL HER, DETTE ER EN MIATA JA SÅ DA ER KM,STANDEN I MILE, SÅ TA REGNESTYKKET SELV, Å KOM Å SE PÅ BILEN SÅ KAN DU SE AT JEG HELLER HAR PLUSSET PÅ NOEN KILOMETER.
Nå har han jo skrivi at det er i miles, så da er jo det bekreftet... Prisen syntes jeg er helt grei, er jo en fin bil, og han har jo gjort mye med den!! Så, ser ikke at det skal være noe galt der. og han har jo nå heller ikke skudd kilometeren!

Men, ser han er medlem av "miata.no"... han er hjertlig velkommen som første medlem av siden min :) om jeg har noen planer om å opprette et medlemsregister da :P
min kjære venn: det er mx5-miata.no du er medlem på.. men, du skaffer sikkert noen besøkende til min "fantastiske" side ;)
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

...DETTE ER EN MIATA JA SÅ DA ER KM,STANDEN I MILE, SÅ TA REGNESTYKKET SELV...
Jeg må virkelig konsentrere meg for ikke å skrive noe mere i denne tråden... blir bare ampert og utrivelig. :P
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Er jo ikke ALLE som er på utkikk etter bil som er klar over at miata er amerikansk modell.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Er det bare jeg som fikk følelsen av å lese en post på Bilforumet.net når jeg leste gjennom denne?
Makan til usaklige bedrevitere!
Er det ikke bare å droppe å kikke på den hvis det plager dere?
Spør dere meg har han gjørt en j****g god jobb med den skakkjørte hvite NA'n som ble omtalt i beste Bilforumet.net-stil her for en stund tilbake.
Dere er vel heller ikke så dumme at dere hadde klart å overse at speedometeret (OG trippelteller) vises i miles hvis dere hadde vært seriøst interesserte?

Ferdig :P
X 94 MX5 1,8
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Veldig enig Jonaldo,
det beste noen kunne gjort ville være å sende ham en mail eller ringt og snakket om bilen og funnet ut ting på den måten og gjerne tipset ham om de evt. feilene i annonsen....

ikke gjør det værre enn det er...!
å kalle det svindel er rimelig drøyt, å kalle det mulig forsøk på svindel er en pesonlig mening, og bør ytres som det...

min mening...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Når jeg kjøpte min bil, så var også km standen oppgitt i miles.. Noe jeg var klar over, kan ikke si jeg føler meg svindlet..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Jonaldo wrote:Er det bare jeg som fikk følelsen av å lese en post på Bilforumet.net når jeg leste gjennom denne?
Makan til usaklige bedrevitere!
Er det ikke bare å droppe å kikke på den hvis det plager dere?
Spør dere meg har han gjørt en j****g god jobb med den skakkjørte hvite NA'n som ble omtalt i beste Bilforumet.net-stil her for en stund tilbake.
Dere er vel heller ikke så dumme at dere hadde klart å overse at speedometeret (OG trippelteller) vises i miles hvis dere hadde vært seriøst interesserte?
Var visst ikke helt ferdig med denne, nei. Eventuelle bilforumet.net-relasjoner ble ikke gjeldende før språkbruken i posten din Jonaldo.

Greit, jeg kan ta støyten.

-Kan du begrunne hvorfor jeg er en "usaklige bedrevitere" når jeg mener at km-stand skal være oppgitt korrekt? (Annonsa er endret flere ganger i ettertid - den så ikke slik ut i utgangspunktet. Forstår du at denne trådens opphav er pga. den opprinnelige annonsa? Deretter bygd på med kommentarer fra de som synes at ukorrekt km-stand er en uting, og de som tilsynelatende tar litt lettere på det, eller mener det ikke er noe å fare opp over.)

-Deretter kommer det et merkelig sammensurium hvorpå du bla. foreslår å droppe å se på bilen hvis det plager oss mtp. km-standen. Det er ingen bilder av speedometer i annonsa hans, så det betinger et fysisk oppmøte for å oppdage det. Ser du den logiske bristen her?

-Jobb gjort med bilen, og pris kontra verdi etc. har jeg ikke uttalt meg om. Så det hopper jeg over.
Vidar wrote:Når jeg kjøpte min bil, så var også km standen oppgitt i miles.. Noe jeg var klar over, kan ikke si jeg føler meg svindlet..
Det blir da noe helt annet, Vidar. Denne karen skrev "tror den er på 170.000 km". Ikke 170.000 miles.

Nå har han jo fiksa på annonsa, så noe godt kom da ut av alt dette. Hvorvidt det avsnittet med caps-lock hjelper på salget gjenstår å se...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Hauk wrote:Var visst ikke helt ferdig med denne, nei. Eventuelle bilforumet.net-relasjoner ble ikke gjeldende før språkbruken i posten din Jonaldo.

Greit, jeg kan ta støyten.

-Kan du begrunne hvorfor jeg er en "usaklige bedrevitere" når jeg mener at km-stand skal være oppgitt korrekt? (Annonsa er endret flere ganger i ettertid - den så ikke slik ut i utgangspunktet. Forstår du at denne trådens opphav er pga. den opprinnelige annonsa? Deretter bygd på med kommentarer fra de som synes at ukorrekt km-stand er en uting, og de som tilsynelatende tar litt lettere på det, eller mener det ikke er noe å fare opp over.)

-Deretter kommer det et merkelig sammensurium hvorpå du bla. foreslår å droppe å se på bilen hvis det plager oss mtp. km-standen. Det er ingen bilder av speedometer i annonsa hans, så det betinger et fysisk oppmøte for å oppdage det. Ser du den logiske bristen her?

-Jobb gjort med bilen, og pris kontra verdi etc. har jeg ikke uttalt meg om. Så det hopper jeg over.
Blir litt som storm i et vannglass. Det er da en kjent sak at enkelte amerikanske biler oppgir km.stand i miles på div salgsteder på nettet.
Tror uansett ikke du hadde sett forskjell på bilen om det var km eller miles det var snakk om..... Hadde du ringt han og spurt om km.stand er korrekt, dratt for å se på den, kjøpe den og deretter klage vil jeg ikke kalle det svindel men uvitenhet fra din side. Jeg har da for f*** solgt ting jeg ikke er ingeniør-utdannet i uten å bli kalt svindler av den grunn. Syntes bare hele denne tråden er helt på trynet. Det begynner jo i overskriften på første innlegg.....
X 94 MX5 1,8
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

[quote="Jonaldo"][/quote]

off topic: er du på utkikk etter ny mx5 jonaldo? lenge siden jeg har sett deg her, og nå er du plutselig her en god del.....
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Jonaldo wrote:Det er da en kjent sak at enkelte amerikanske biler oppgir km.stand i miles på div salgsteder på nettet.
Tror uansett ikke du hadde sett forskjell på bilen om det var km eller miles det var snakk om....
Det er da uansett STOR forskjell på om en bil er kjørt 170000 km eller over 270000 km Jonaldo. Det kan vel du også være enig i. Og greit nok at du ikke er ingeniør i alt du selger, så må du huske på at evt. kjøpere av denne bilen heller ikke er ingeniør i dette. OG, det er heller ikke sikkert de er så veldig godt inne teminologien her med miles kontra km. En stor del av de jeg kjenner og de jeg jobber med hadde ikke tenkt ett sekund på at det tallet som står på speedometeret må ganges med 1.6 for å finne korrekt km.stand.

Jeg er heller ikke noe stor "fan" av slike "heng ut" innlegg, men du må da være enig i Jonaldo at når selger skriver "er usikker på km.stand.......... men tror den står på rundt 170000..." så prøver han seg på en spansk en... Det er vel kanskje litt naivt å tro noe annet?

Men men, bruktbilkjøp er jo alltid gambling, og en kan som regel aldri stole på andre enn seg selv, så da er det vel lov å bruke spansk, fransk eller italiensk for den saks skyld da kanskje??
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Har fulgt denne tråden med nysgjerrighet noen dager og må si meg ening med hauk.

I Norge opererer vi med --KM-- -stand, derfor plikter selger å oppgi nettopp dette. Om bilen er en Miata eller Holden eller fra Venus hvor de bruker parsec er vel rivende likegyldig for kjøper. Man må jo kunne forvente et minimum, selv av bruktbilselgere.

I dette tilfellet kan jo selgeren velge mellom å bli tatt for å være dum eller sleip.

Jeg har ihvertfall dannet meg en mening...
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Men kan det vera at faktisk selger er uvitende selv da, om han kanskje hadde bilen i vinterlokale ett stykke vekke, så er det ikke sikkert han hadde km/miles stand i hue. Derfor skrev han at han var litt usikker, blir fort slike tråder som dette men ingen tar ansvar å sjekker opp i dette, er bare å ta en tlf eller sende en mail, sms funker også,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Det blir allikevel en altfor grov bom. Km-stand er den aller viktigste faktoren ved kjøp av bruktbil. Alle har et forhold til km. stand på egen bil.

Men som sagt, dum eller sleip.

Jeg registrerer en stemme på førstnevnte. :wink:
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Post Reply