1993 Miata Limited Edt.

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

1993 Miata Limited Edt.

Post by RedFox »

Hei!

Jeg har fått muligheten til å handle en slik, men er usikker på om jeg bør slå til da den har 150.000km på nåla.

Bilen har alt tenkelig utstyr som: AC, diffsperre, rødt skinn interiør, chrome innstegslister, cruise conrol og høyttalerdeksel, tonneau cover, hardtop, vinyl cab tak, omlakkert i 2000, bilstein dempere, brembo skiver, greenstuff klosser, altezza baklys, lite skilt bak, aluminium "sparkeplater", originalt lavere fjæring, 10 høyttalere + 2 bassere, sentrallås, alarm, windblock, hydraulisk åpner av panser og koffertlokk, 15" fondmetal sommerfelger og 14" bbs vinter (originale)

og det virker som om selgeren har tatt meget godt vare på "snella" si ;)

Nå sier veldig mange at miata/mx-5 er den mest driftssikre bilen en kan få tak i, så i grunn bekymrer jeg meg ikke noe, men etter et liv med 91 modell ford escort, så har jeg blitt litt paranoid :)

Har hørt at viskosedifferensialen på denne bilen kan låse seg da den ikke tåler mye effekt.. så ettermontert turbo bør jeg vel holde meg unna..

Men sånn generelt sett.. hva syns folket her inne ? Bør jeg satse på den? eller bør jeg heller satse på en 93 modell med rundt 100' på nåla i stedet ?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hadde ikke stusset ett sekund.. hvis det er den bilen du vil ha..

første Mx-5'en min var gått 180 000 når jeg kjøpte den..
han som kjøpte den av meg satt i turbo og greier (rundt 200 HK)

den jeg har nå er gått 163 000, har hatt den siden 127 000..

begge er '92 og har vært til å stole på... :-)

Og: ikke sammenlign Ford og Mazda er du snill :-D hehe
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Har lest om Miataeiere som har kjørt 200 000 miles = 320 000km uten å bytte registerreim engang.

Kjøp bilen!!

(Hva koster den?)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

EspenSort92 wrote:Hadde ikke stusset ett sekund.. hvis det er den bilen du vil ha..

første Mx-5'en min var gått 180 000 når jeg kjøpte den..
han som kjøpte den av meg satt i turbo og greier (rundt 200 HK)

den jeg har nå er gått 163 000, har hatt den siden 127 000..

begge er '92 og har vært til å stole på... :-)

Og: ikke sammenlign Ford og Mazda er du snill :-D hehe
Hehe :)) jeg beklager så meget, fikk endelig solgt den drittbilen i sta:)

Og ja.. vil virkelig ha den bilen!
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

kodvaag wrote:Har lest om Miataeiere som har kjørt 200 000 miles = 320 000km uten å bytte registerreim engang.

Kjøp bilen!!

(Hva koster den?)
Lover bra det her :)
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

Hvordan får en plass til 10 høytalere of 2 basser i en mx5??
Jeg sliter med å ettermontere 2!
Er riktig nok feil dim. på høytalerne mine, men det skal gå. :P

Men bilen høres utrolig ut.. Løp og Kjøp som dem sier...eller noe sånt.

Ps: Anbefaler egentlig ikke å kjøre 320.000 uten å bytte reg. reim da :?
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

m1chael wrote:Hvordan får en plass til 10 høytalere of 2 basser i en mx5??
Jeg sliter med å ettermontere 2!
Er riktig nok feil dim. på høytalerne mine, men det skal gå. :P

Men bilen høres utrolig ut.. Løp og Kjøp som dem sier...eller noe sånt.

Ps: Anbefaler egentlig ikke å kjøre 320.000 uten å bytte reg. reim da :?
Den Limited modellen der har et såkalt:

Mazda Sensory Sound
System (MSSS) v1 with
stainless steel kick plates on door

(hentet fra http://www.miata.net/faq/features.html)

og det skal visst være 10 innebygde høyttalere.. I nakke støttene / bak nakkestøttene.. + rundt om kring antar jeg..

Hvor de to basserne er, vet jeg ikke..
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Seter: 2 høyttalere i hver nakkestøtte, 1 bass i hver seterygg
Dører: Vanlige høyttalere + separate diskanter i øverkant av dørsiden.

Kjøp bilen er du snill. Det er laget bare 150 slike mener jeg å huske og de går ikke ned i pris....
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

1500 :) (laget altså)
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Jeppz! 1500.... Var nok litt for tidlig for meg. Men jeg kan vel tilføye at 0 av dem er solgt ny i Norge. Gikk ikke disse til USA og Canada?
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Ole BRG 91 wrote:1500 :) (laget altså)
I følge http://www.Miata.PassionRoad.com ble 1500 solgt i USA.
Altså må denne være produsert kun for US-markedet, eller så må det være produsert flere dersom de også er solgt utenfor USA.
Limited Edition (Brilliant Black with red interior only):
Introduced in the spring of '93, this limited edition (LE) Miata includes B package items plus, BBS wheels, red interior,carpet and floor mats, leather seats, a rear lip-type spoiler, rear lower skirt, front air dam, doorsill plates, Nardi shifter, a key fob, Bilstein shocks, red vinyl tonneau cover, anti-lock brakes, Mazda Sensory Sound System (MSSS) with compact disc player and polished door speaker covers that are shaped like a Harley Davidson's gas tank. Other options include a removeable hardtop and 4-speed automatic transmission. Only 1,500 '93 LEs were sold in the US.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

LØP OG KJØP !!!
:D
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

99.500 miles har den kjørt til nå.. er jævli skeptisk.. demperne har f.eks sitti på bilen siden den ble produsert.. samme har nok clutchen. Eieren har bytta olje hver 5000km.. Så motoren er nok godt passet på i forhold til ei dame som har hatt bilen og aldri visst at det fantes noe som heter panseråpner..
(no offence til jenter altså ;)

Brembo skiver og greenstuff klosser har han ikke montert enda, så de skal jeg få med..

Skal prøvekjøre den på lørdag og se hvordan den er.. Vurderer å rulle den inn på NAF - kjøpsråd test..
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

OBS OBS....

Husk at bilen ikke stiger i verdi etter som man lasser på uorginale greier. I dette tilfellet er det stikk motsatt.

Dvs, skal du skifte dempere så bør du holde deg til de originale som den kom med, selv om det sikkert finnes 10 andre modeller som er bedre.

De originale felgene bør følge med eller føre til at prisen senkes.

Denne bilen hadde også nummerert nøkkelring som var unik for hver enkelt bil. Finnes den?

Jo mer av det som er unikt for den som er borte, jo mer snakker vi om en bil som er uinteressant å gi ekstra penger for.

Sett deg inn i hva du egentlig kjøper om du kjøper den fordi den er spesiell.

Om du derimot kjøper den fordi du har lyst på en Miata og bryr deg mindre om at du kjøper et spesielt eksemplar, ja så spiller det vel egentlig ingen rolle?

Kjøp bil etter hva hjerte og lommebok sier.

Hadde jeg kjøpt denne hadde greenstuff og alt annet vært bannlyst. Jeg hadde gått originalveien og vært lykkelig med det. Men, smaken er som baken....
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

Har også hørt om den nøkkelringen, men har ikke fått noe informasjon om den følger med.. Egentlig spiller det ikke noe rolle for meg, men det er jo en liten unik "gadget" da..

Kjøper vel i utgangspunktet bare en miata kun for å kjøpe den, men etter at jeg har lest om limited edition'en så blir jeg mer og mer glad i den og faller mer bort fra original mx-5/miata.

Føler at jeg kan gi 20.000 ekstra for alt utstyret som følger med
Og plusse dèt på hva en 93 modell mx-5 med 156'km på nåla er verdt.

Får se hvordan greenstuff og brembo skivene blir.. har hørt mye positivt om de, men mulig det bare er reklame..

Hvis jeg føler "det er denne bilen jeg har ventet på" så er den kjøpt og betalt ganske raskt for å si det sånn :)

Er avhengig av en bil hvor jeg sitter igjen med den følelsen..
Post Reply