Justering av håndbrekk feiler (Haster!)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Mikel
500 RPM
500 RPM
Posts: 51
Joined: 19 Aug 2012, 21:31
Medlemsnummer: 1047
Location: Skien, Telemark
Status: Offline

Justering av håndbrekk feiler (Haster!)

Post by Mikel »

Nå var bilen akkurat på EU-kontroll med justering av håndbrekk først, da jeg ikke fikk dette til fungere helt. Verkstedet fikk heller ikke til å justere håndbrekket. De forklarer: Vaieren strammer seg, arm på kalipper beveger seg, ikke noe effekt. De skylder på defekte kalippere, noe som er rart siden venstre fungerte ypperlig før bytting av bremseklosser og bremseslange. Høyre kalipper er helt ny med nye klosser og slange. Jeg tror ikke dette har noe med defekte kalippere å gjøre.

Håndbrekk fungerte ypperlig før dette ble gjort på bilen:
- Byttet kalipper høyre, forran og bak
- Bremseklosser
- Bremseslanger
- Bremserør bak

Noen ideer?

Dette bremseknotet begynner å bli ganske krise mtp studentøkonomi, julefeiring og EUfrist 31.desember.
Mx-5 1999 NB, 1,6. Twilight Blue Mica. viewtopic.php?f=19&t=16949
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Justering av håndbrekk feiler (Haster!)

Post by Legendary »

Husket du å justere unbrakoskruen på baksiden av kalipperen? Skal skrus til slik at klossene ligger innpå - for så å skru det tilbake 1/4-1/3 omdreininger, så hjulet går lett rundt . Det er essensielt for at håndbrekket skal fungere skikkelig. :-)
User avatar
Mikel
500 RPM
500 RPM
Posts: 51
Joined: 19 Aug 2012, 21:31
Medlemsnummer: 1047
Location: Skien, Telemark
Status: Offline

Re: Justering av håndbrekk feiler (Haster!)

Post by Mikel »

Jess, har gjort dette, men skal prøve på nytt etter å ha hentet bilen senere i dag :)
Mx-5 1999 NB, 1,6. Twilight Blue Mica. viewtopic.php?f=19&t=16949
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Justering av håndbrekk feiler (Haster!)

Post by Lloyd »

Er muligt at det har blitt skrudd løst fra hverandre innvendigt.

Da er det og få dunket det sammen igjen. Sitter sammen med et C klips. Samme patentet som mange drivakslinger.

Mener eg har klart og skru umbracoen for langt/hardt slik at dette har sjedd før en gang.

Mvh
Lloyd
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
MX5Rookie
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 03 Nov 2010, 14:36
Medlemsnummer: 853
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Justering av håndbrekk feiler (Haster!)

Post by MX5Rookie »

Heisann, Mikel

Jeg hadde et tilsvarende håndbrekkproblem tidligere i høst. Jeg hadde tilsynelatende gjort alt riktig og ingen deler var defekte, men glemt en viktig ting. Les den tråden jeg etablerte da og se om den gir en mulig forklaring og løsning på ditt problem: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=17613. Hovedpoenget var: "Husk å løsne justeringsmutteren på håndbrekket inne i bilen, slik at kabelene er HELT SLAKKE før man justerer på bremsestempelet. Da gikk alt etter boka. Problem solved!"

Lykke til med førjulsmekkingen...:wink:!

mvh MX5 Rookie
Norsk 1991 MX-5 1,6
User avatar
Mikel
500 RPM
500 RPM
Posts: 51
Joined: 19 Aug 2012, 21:31
Medlemsnummer: 1047
Location: Skien, Telemark
Status: Offline

Re: Justering av håndbrekk feiler (Haster!)

Post by Mikel »

MX5Rookie wrote: "Husk å løsne justeringsmutteren på håndbrekket inne i bilen, slik at kabelene er HELT SLAKKE før man justerer på bremsestempelet. Da gikk alt etter boka. Problem solved!"
mvh MX5 Rookie
Sånn ja! Da ordnet det seg! Takk skal du ha. Nå ser det ut til å fungere veldig bra. Ingen defekte deler som verkstedet hevdet. Jeg skal teste og eventuelt finjustere i morgen. Av dette har jeg lært at det er lurt å gjøre grundig med research i forkant. Denne tiden sparer man kjapt inn hvis alternativet er å stå fast eller gjøre feil. :D

Takker for svar! :D
Mx-5 1999 NB, 1,6. Twilight Blue Mica. viewtopic.php?f=19&t=16949
Post Reply