Ny bruker på forumet. Div spm vedr MX-5, NB

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Locked
Fayepam
0 RPM
0 RPM
Posts: 1
Joined: 25 Sep 2012, 19:49
Location: Oslo
Status: Offline

Ny bruker på forumet. Div spm vedr MX-5, NB

Post by Fayepam »

Hei godtfolk,
nyregistrert bruker på forumet her. Dvs jeg skriver på vegne av min samboer Faye, som eier en NB fra Y2K (2000 mod.)
Bilen har akkurat rundet 185' kilometer. Ingenting for denne bilen etter hva jeg har lest på forumet her.

Uansett, helt uten lyter er de vel ikke. Ikke den som står parkert i vår garasje i alle fall :)

Jeg håper på tilbakemeldinger fra dere kjennere på en rekke symptomer/lidelser jeg skal liste opp under her:

-Dør, førerside: Virker som noe er løst inne i døren. Dette kan høres ganske hyppig under kjøring. Vinduheis kunne hatt godt av litt smøring.
-Dashbord, under ratt/til venstre for ratt: En "metallisk" lyd som nok kan stamme fra noe løst bak dekslene, evnt fra det elektriske. Mest tro på det førstnevnte ettersom den er lik hele tiden, men ikke helt konstant.
-Tikking: Har nettopp fått utført oljeskift ved Oljeskiftexpressen i Oslo. (7000 km siden forrige skift) De anbefalte en Mobil 5-50 olje til denne bilen, men det ble mere tikking etter skiftet. Tikkingen høres ca en kilometer fra oppstart av kald bil.
-En annen motorlyd (tror jeg). Denne kom nok gradvis i sommer. Sjekket olje for et par uker siden og da var nivået litt over minimum. Fylte 6 dl.
Dette var grunnen til at vi ganske kjapt fikk skiftet olje/filter, men lyden forsvant ikke. Den høres ut som "BRRRRRRRRR".... vanskelig å beskrive, men den kommer fra forparten/motorrommet. Lyden høres tydeligst ved konstant turtall. Hører den i oppover som nedoverbakker. Fra 1500 omdreininger og opp til 3000 er den tydeligst. Har sett at veiva er nevnt i andre innlegg her. Håper og ser ingen grunn til at det skal være tilfellet her..
-Eksosanlegg-ulyder: Her er ulydene bakerst på bilen verst, men jeg ser ikke bort ifra at andre varmedeksler er løse heller.
-Antennemast/motor: Dette skjedde muligens i fjor. Motoren surrer og går hver gang stereoen skrus av/på, men antennemasten står stille.

Dette oppsummerer de fleste irritasjonsmomenter i skrivende stund. Jeg vil tro det meste her er velkjent for dere med lengre erfaring og som kanskje har tid/sted/utstyr/kompetanse til å skru selv :oops:

Hadde satt stor pris på kommentarer og innspill fra dere her inne. Om noen skulle være fristet til å ta på seg en liten makeover så send oss gjerne en melding!!

Med hilsen Faye+samboer
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Ny bruker på forumet. Div spm vedr MX-5, NB

Post by biXen »

Hei,

Tekniske spørsmål skal ligge under Teknisk og kan kun opprettes av betalende medlemmer. Medlemsskap koster 200kr i året. Du står selvsagt fritt til å søke i forumet for løsning på problemene.

mvh.
Kristian, Administrator
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Locked