Dressmann-Lotus..
Moderator: Styremedlemmer
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Dressmann-Lotus..
I skrivende stund har jeg vært MX-5 eier i 48 timer.
Min utvalgte er en 1991, classic red med hardtop, gått 109000 km, importert fra Sverige, innkjøpt for 69000 kroner.
http://www.finn.no/finn/car/object;pdc= ... 3617&pos=2
Tidligere eier er daglig leder i en Dressmannbutikk, derav tittelen..
MX-5'en har litt frisør/damebil image..men jeg er overrasket over hvor "fast" og sportslig den virker.. Utrolig gjennomført design også. Japanerne kopierte det beste fra både England og Italia. (Hvorfor i alle dager sluttet de med de de flotte krommede dørhåndtakene da NB-serien kom!!)
Men, til saken.. Første punkt med den nye grombilen er en service..
Er det noen som vet om det er andre Mazda modeller som bruker det samme olje og luftfilteret?
Jeg har forstått at 1990 og 1991 modellen krever ekstra forsiktighet ved registerrembytte. Hvike instruksjoner bør jeg gi til verkstedet som skal utføre jobben? ( Har ikke tenkt å bruke merkeverksted)
Lekkasje fra Bunnpluggen i drivstofftanken, noen som har erfaring med det? Det er alt som står mellom meg og en fersk EU-godkjenning...
Christian
Min utvalgte er en 1991, classic red med hardtop, gått 109000 km, importert fra Sverige, innkjøpt for 69000 kroner.
http://www.finn.no/finn/car/object;pdc= ... 3617&pos=2
Tidligere eier er daglig leder i en Dressmannbutikk, derav tittelen..
MX-5'en har litt frisør/damebil image..men jeg er overrasket over hvor "fast" og sportslig den virker.. Utrolig gjennomført design også. Japanerne kopierte det beste fra både England og Italia. (Hvorfor i alle dager sluttet de med de de flotte krommede dørhåndtakene da NB-serien kom!!)
Men, til saken.. Første punkt med den nye grombilen er en service..
Er det noen som vet om det er andre Mazda modeller som bruker det samme olje og luftfilteret?
Jeg har forstått at 1990 og 1991 modellen krever ekstra forsiktighet ved registerrembytte. Hvike instruksjoner bør jeg gi til verkstedet som skal utføre jobben? ( Har ikke tenkt å bruke merkeverksted)
Lekkasje fra Bunnpluggen i drivstofftanken, noen som har erfaring med det? Det er alt som står mellom meg og en fersk EU-godkjenning...
Christian
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Dressmann-Lotus..
Til å begynne med kan du jo (som førstemann på forumet som bruker det uttrykket) forklare hva du mener med det....Classic wrote:
MX-5'en har litt frisør/damebil image..
edit: grattis med fin bil forresten!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Dressmann-Lotus..
Vet at 323F 1993 modell bruker samme luft og oljefilter (tror de fleste mazda modeller fra den tidsperioden bruker samme oljefilter)Classic wrote: Er det noen som vet om det er andre Mazda modeller som bruker det samme olje og luftfilteret?
Jeg har forstått at 1990 og 1991 modellen krever ekstra forsiktighet ved registerrembytte. Hvike instruksjoner bør jeg gi til verkstedet som skal utføre jobben? ( Har ikke tenkt å bruke merkeverksted)
Om du har bil med den gamle viva er det viktig at det blir brukt locktight og riktig moment når veivbolten blir skrudd til ved regremskifte.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-
- 7200 RPM
- Posts: 1280
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Diskusjonen har vært oppe før, ja. Men, det er vel ingen av oss som har kalt den frisørbil før?edw wrote:er jo ikke akuratt førstegang frisørbil er nevnt i dette forumet da..... mener det var en diskusjon for en god stund siden om dette og autofil osv...
Gøy at MX-5 blir undervurdert. Morsommere å hekte av seg andre biler når svingene kommer da
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
-
- Status: Offline
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Ikke noe er som å druse fra en bmw 325 på svingete koselige gode veier
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Frisør i Svart NSX!
Det er min type dame!
Håper jeg ikke tråkket på noen tær ved å antyde at vår kjære Miata kan ha et feminint image. Fint at det er god takhøyde her inne!
Pussig med hvilke biler som får "frisør-image". I mine øyne er Fiat X1/9 selve urtypen, selv om det også er en temmelig kapabel sportsvogn. MGF har også noe av de samme runde, snille formene som en MX-5..
Det er noe med den lille størrelsen og den vennlige utstrålingen som kan gjøre bilene litt damete.. Men, da er det desto mer morro at den virkelig kan trå til.
Kan aldri tenke meg en Miata som transportmiddel for erkeskurken i en James Bond film.. Forøvrig hadde Miataen kanskje hektet av en tung Aston Martin på svingete vei..
For meg sto valget mellom en eldre Porsche 944 eller en MX-5. 944 har det legendariske merket... Men er et mye mer risikabelt kjøp, og forsikringspremien er av en annen verden.. Dessuten er den jo ikke cab!
Takker for informasjonen om luft/oljefilter og bytte av registerrem. Bra at det går an å bruke mye vanlige Mazdadeler. Har akkurat kjøpt meg krom bagasjebrett også, venter bare på sommerern!
Det er min type dame!
Håper jeg ikke tråkket på noen tær ved å antyde at vår kjære Miata kan ha et feminint image. Fint at det er god takhøyde her inne!
Pussig med hvilke biler som får "frisør-image". I mine øyne er Fiat X1/9 selve urtypen, selv om det også er en temmelig kapabel sportsvogn. MGF har også noe av de samme runde, snille formene som en MX-5..
Det er noe med den lille størrelsen og den vennlige utstrålingen som kan gjøre bilene litt damete.. Men, da er det desto mer morro at den virkelig kan trå til.
Kan aldri tenke meg en Miata som transportmiddel for erkeskurken i en James Bond film.. Forøvrig hadde Miataen kanskje hektet av en tung Aston Martin på svingete vei..
For meg sto valget mellom en eldre Porsche 944 eller en MX-5. 944 har det legendariske merket... Men er et mye mer risikabelt kjøp, og forsikringspremien er av en annen verden.. Dessuten er den jo ikke cab!
Takker for informasjonen om luft/oljefilter og bytte av registerrem. Bra at det går an å bruke mye vanlige Mazdadeler. Har akkurat kjøpt meg krom bagasjebrett også, venter bare på sommerern!
Dessuten... har du kjørt en 165HK 944 ? Tipper de fleste frisører i en 116HK MX5 hadde kjørt ifra den... Den er så treg at Porsche merket på panseret er en vits. Det finnes bare en Idun k.... nei... Porsche mente jeg.... og det er 911..!Classic wrote:944 har det legendariske merket... Men er et mye mer risikabelt kjøp, og forsikringspremien er av en annen verden.. Dessuten er den jo ikke cab!
Vel,vel... Før du begynner å bekymre deg for problemer med liten veivtapp og registerreimbytte kan du først sjekke om bilen din har "problemet". Mazda skiftet midtveis i 1991, og dersom bilen din har VIN kode med de siste 6 siffer 209447 eller større, har du den store veivtappen, og dermed ikke dette problemet. VIN nummeret finner du mange plasser på bilen. Letteste tilgjengelig er på dashbordet helt foran ved A-stolpen på førersiden. Enkelt å lese hvis du står utenfor bilen og ser inn på dashbordet. Det skal bl.a. også være på sticker i døråpningen på førersiden samt på torpedoveggen i motorrommet.
Ikke noe spesiell olje som brukes på MX5/Miata, men det anbefales fullsyntetisk. Oljefilter koster ikke mange kronene hos Mazda, og de har også skive til bunnpluggen som også er anbefalt å skifte når en tapper av oljen.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2