Dressmann-Lotus..

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Dressmann-Lotus..

Post by Classic »

I skrivende stund har jeg vært MX-5 eier i 48 timer.

Min utvalgte er en 1991, classic red med hardtop, gått 109000 km, importert fra Sverige, innkjøpt for 69000 kroner.

http://www.finn.no/finn/car/object;pdc= ... 3617&pos=2

Tidligere eier er daglig leder i en Dressmannbutikk, derav tittelen.. :wink:

MX-5'en har litt frisør/damebil image..men jeg er overrasket over hvor "fast" og sportslig den virker.. Utrolig gjennomført design også. Japanerne kopierte det beste fra både England og Italia. (Hvorfor i alle dager sluttet de med de de flotte krommede dørhåndtakene da NB-serien kom!!)

Men, til saken.. Første punkt med den nye grombilen er en service..

Er det noen som vet om det er andre Mazda modeller som bruker det samme olje og luftfilteret?

Jeg har forstått at 1990 og 1991 modellen krever ekstra forsiktighet ved registerrembytte. Hvike instruksjoner bør jeg gi til verkstedet som skal utføre jobben? ( Har ikke tenkt å bruke merkeverksted)

Lekkasje fra Bunnpluggen i drivstofftanken, noen som har erfaring med det? Det er alt som står mellom meg og en fersk EU-godkjenning...

Christian
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Dressmann-Lotus..

Post by EspenAndre »

Classic wrote:

MX-5'en har litt frisør/damebil image..
Til å begynne med kan du jo (som førstemann på forumet som bruker det uttrykket) forklare hva du mener med det.... ;)

edit: grattis med fin bil forresten!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Frisørbil, nei det har vi ikke sett. Grattis med fin MX-5 :mrgreen:
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Dressmann-Lotus..

Post by AJF »

Classic wrote: Er det noen som vet om det er andre Mazda modeller som bruker det samme olje og luftfilteret?

Jeg har forstått at 1990 og 1991 modellen krever ekstra forsiktighet ved registerrembytte. Hvike instruksjoner bør jeg gi til verkstedet som skal utføre jobben? ( Har ikke tenkt å bruke merkeverksted)
Vet at 323F 1993 modell bruker samme luft og oljefilter (tror de fleste mazda modeller fra den tidsperioden bruker samme oljefilter)

Om du har bil med den gamle viva er det viktig at det blir brukt locktight og riktig moment når veivbolten blir skrudd til ved regremskifte.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

er jo ikke akuratt førstegang frisørbil er nevnt i dette forumet da..... mener det var en diskusjon for en god stund siden om dette og autofil osv...
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

edw wrote:er jo ikke akuratt førstegang frisørbil er nevnt i dette forumet da..... mener det var en diskusjon for en god stund siden om dette og autofil osv...
Diskusjonen har vært oppe før, ja. Men, det er vel ingen av oss som har kalt den frisørbil før?
Gøy at MX-5 blir undervurdert. Morsommere å hekte av seg andre biler når svingene kommer da 8)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

ja sånn ser jeg på det også.... hadde hvert drømmen å flise en pappagutt i s3 som nettop har slengt dritt om "husmorferrarrien" "frisørbilen" din..
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

edw, been there, done that. og det var godt.. :D (var ikke en s3 da, men ikke noen dårlig erstatning)
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Ikke noe er som å druse fra en bmw 325 på svingete koselige gode veier 8) 8)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Christian
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Christian »

Min frisør kjører en svart Honda NSX .........

Hun er flink til å klippe også.....
Medlemsnr.:402
X 90 Miata
BMW 320i Coupe 24V
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

Frisør i Svart NSX!
Det er min type dame! :D

Håper jeg ikke tråkket på noen tær ved å antyde at vår kjære Miata kan ha et feminint image. Fint at det er god takhøyde her inne!

Pussig med hvilke biler som får "frisør-image". I mine øyne er Fiat X1/9 selve urtypen, selv om det også er en temmelig kapabel sportsvogn. MGF har også noe av de samme runde, snille formene som en MX-5..
Det er noe med den lille størrelsen og den vennlige utstrålingen som kan gjøre bilene litt damete.. Men, da er det desto mer morro at den virkelig kan trå til.

Kan aldri tenke meg en Miata som transportmiddel for erkeskurken i en James Bond film.. Forøvrig hadde Miataen kanskje hektet av en tung Aston Martin på svingete vei..

For meg sto valget mellom en eldre Porsche 944 eller en MX-5. 944 har det legendariske merket... Men er et mye mer risikabelt kjøp, og forsikringspremien er av en annen verden.. :( Dessuten er den jo ikke cab!

Takker for informasjonen om luft/oljefilter og bytte av registerrem. Bra at det går an å bruke mye vanlige Mazdadeler. Har akkurat kjøpt meg krom bagasjebrett også, venter bare på sommerern!
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Classic wrote:944 har det legendariske merket... Men er et mye mer risikabelt kjøp, og forsikringspremien er av en annen verden.. :( Dessuten er den jo ikke cab!
Dessuten... har du kjørt en 165HK 944 ? Tipper de fleste frisører i en 116HK MX5 hadde kjørt ifra den... :lol: Den er så treg at Porsche merket på panseret er en vits. Det finnes bare en Idun k.... nei... Porsche mente jeg.... og det er 911..!

Vel,vel... Før du begynner å bekymre deg for problemer med liten veivtapp og registerreimbytte kan du først sjekke om bilen din har "problemet". Mazda skiftet midtveis i 1991, og dersom bilen din har VIN kode med de siste 6 siffer 209447 eller større, har du den store veivtappen, og dermed ikke dette problemet. VIN nummeret finner du mange plasser på bilen. Letteste tilgjengelig er på dashbordet helt foran ved A-stolpen på førersiden. Enkelt å lese hvis du står utenfor bilen og ser inn på dashbordet. Det skal bl.a. også være på sticker i døråpningen på førersiden samt på torpedoveggen i motorrommet.

Ikke noe spesiell olje som brukes på MX5/Miata, men det anbefales fullsyntetisk. Oljefilter koster ikke mange kronene hos Mazda, og de har også skive til bunnpluggen som også er anbefalt å skifte når en tapper av oljen.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply