OBX LSD ?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

OBX LSD ?

Post by arildh »

Jeg har brukt mye av tiden min sidelengs denne vinteren i RatX5'en men merker at åpen diff gjør at man mister mye fart midt i svingen og at bilen på et vis veksler mellom hvilket hjul den driver på og kan gjøre lange sladder litt upresise. Vanlig Torsen T1 og T2 mangler forspenn ala skikkelige torsen differ som quaife, abt, giken etc. som gjør at de til syvende og sist ikke er ideel for sladding da den også vil ønske å oppføre seg som en åpen diff om det ene hjulet mister alt grep (is).
Men heldigvis har vi korrupte kinesere som sysselsetter 8-åringer til å kopiere quaife differ i dedikerte sweatshops som legges ut på eBay med OBX klistremerker på.
Disse er selvsagt av dårlig kvalitet rett fra isoporen men kan bygges om for $42 til å faktisk fungere med nye bevel spacere og bolter fra denne siden: http://rbryant.freeshell.org/obx_washers.htm . Da setter man i praksis også forspennet etter eget ønske basert på hvor krass man vil at den skal være.
Det er også anbefalt og deburre huset for slagg med en dremmel.
Mye info på nettet om hvordan det gjøres om man søker.

Selve diffen ligger strødd på ebay til $279 : http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=obx+ls ... kw=obx+lsd
Da blir det $320 / 1900 NOK + frakt. Tipper det går greit å få denne på døra til under 3K med Jetcarrier eller andre trix.
Det er jo en grei pris med tanke på hva ekte varer koster men man kan jo selvsagt ikke forvente seg samme kvalitet.
Honda folket har brukt disse til drag med 400+ så da holder det vel til litt morro i en MX5 også vil jeg tro. I allefall RatX5en med 90 på bakhjulene.

Selve jobben med å skifte er samme uansett hva man putter inni og er godt dokumentert på miata.net Det krever en måleklokke og en 8" mikrometer. http://www.miata.net/garage/diff_rr.html
Alternativt finnes det firma i Oslo som gjør slikt.

Soooh.. Hvem setter i gang med å teste dette ? Det klør i fingrene men burde vel helst brukt tid og penger på en annen MX5 som har LSD fra før.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: OBX LSD ?

Post by Harald »

osgiken er ikke torsen diff arildh. den har lameller og 100% låsing ved fullt pådrag. uansett om hjul er i bakken eller ikke.

montering av sånn diff kan jeg hjelpe deg med. har alt jeg trenger av utstyr, og har gjort det mange ganger nå :)

kjør på, bli første forsøkskanin :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
petterbw
Status: Offline

Re: OBX LSD ?

Post by petterbw »

hva menes med forspenn på diffen?
hvilken type torsen er i mx5 diffene? (gitt at det er torsen diff da)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: OBX LSD ?

Post by arildh »

1.8 mx5 har torsen. Jeg vet ikke forskjellen på type 1 og 2. Heller ikke den som står i MSM som også er forskjellig med bla groveree akslinger. Forspenn betyr at "sol-drevene" som er festet til stikkakslingene blir presset utover av fjærer i midten noe som spenner opp planet girene og gir litt av samme effekten som om man drar i brekket når man spinner på ett hjul med åpen eller vanlig torsen diff. Hvis man skal ha noe som låser konsekvent med ett hjul i været er det bare clutch type differ som gjelder. Evt en kombinasjon. Men det koster deretter.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Re: OBX LSD ?

Post by TurboLag »

Nå bygges da quaife etter samme prinsipp som torsen da.. med bevel-fjærer og greier.
Forskjellen mellom torsen type 1 og type 2 er at type 1 har larvegir som går på tvers av stikkakslene, mens t2 har larvegirene på langs. bare google "torsen t1" og "torsen t2", så dukker de opp under bildetreff. De quaife-diffene jeg har sett er bygd opp som type 2 :)
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: OBX LSD ?

Post by arildh »

quaife er torsen. Men jeg viste ikke at "t2" var bygd likedan så da vet vi det. Quaife leverer vel differ til vanlig biler også bla Ford og Chrysler.
De ligger på 400-450 dhollarr: http://shop.ebay.com/i.html?_kw=miata&_ ... ccessories og krever ikke noe prepping så det kan være en like god løsning om de fungerer likedan.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Post Reply