Nytt konseptdesign fra Mazda

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Nytt konseptdesign fra Mazda

Post by Kjakan »

biXen wrote:Mazda 5 hadde en ganske hissig front i nest-siste utgave, f.eks. veldig kul i hvitt i den grad den type biler blir kule. Men det er vel litt for femi for deg ;) Hvis du ikke synes Mazda 3 MPS er harry nok med sin panser scoop så er du kanskje litt forbi det jeg mener med kule design.RX-8 var et design som var langt forut sin tid i 2004 pga. hvor mange linjer bilen har, i motsetning til BMW som begynte å kopiere Lexus rundt 2005. Er riktig at Lexus har kopiert BMW før, men design er ikke noe statisk, og de "sannhetene" forandrer seg hele tiden. Fiat har f.eks. føket opp i popularitet etter at de begynte å få bra design. Det samme ser man når Hyundai begynner å få pene biler, da er det plutselig overpriste tyskerkasser som begynner å slite når folk må tenke litt med lommeboka også.
Men RX-8 er noe unikt, og feedbacken på gata er at folk liker den så jeg tror ikke folk flest deler ditt syn, men om de gjør det så skal de få lov til det ;) Hvis du vil blende inn med alle andre designmessig så er det nå idag det du gjør med BMW, Audi og Merce. Skal du være spesiell kjører du heller Lexus. Men det er et flytende begrep så det forandrer seg hele tiden.
Jeg er ganske harry, så 3 mps er jo halvfeit den :lol:
Ser absolutt det du mener ang RX8. Den skiller seg ut, og DET er alltid noe positivt. For mye av noe er ikke alltid bra, men RX8 jo relativt spennende. Dørløsningen minner meg alltid om den gamle Citroenen som bestefaren min kjørte...
Fiat 500 er jo helt rå - hadde den hatt rwd hadde jeg eid en 8)
Ang tyskere vs Lexus, så synes jeg ikke Lexus har så fryktelig spennende design faktisk (LS200 var fin). Den 4-dørs mellomklassebilen (som jeg ikke husker navnet på) som man ser noen av på gata er fine, men jeg åpner ikke lommeboka. Når jeg kjøper bil er design stort sett hovedkriteriet (samt bensin/manuell), og i mellomklassen synes jeg MB W204 C-klasse er penest. Har vurdert å bytte min i en ny E92 320Ci, men de er dessverre ikke like driftsikre som MB. Audi er jo greie nok, men alle ser jo kliss like ut (selvom A5 er herlig). Dessuten har de facelift og modellendringer oftere enn jeg bytter sokker...
Sånn mer generellt - siste generasjon RX7 har jeg "alltid" likt. Som en ivrig bruker av Need For Speed (SE) når det kom i 1996 fikk man det inn relativt tidlig. Den Porsche 944en jeg har nå kjøpte jeg mest pga nostalgi og design, ikke veldig smart når resten av bilen er dritt :lol: .
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Online

Re: Nytt konseptdesign fra Mazda

Post by 2re »

"The creation of the Shinari Concept starts with Ikuo Maeda, Mazda's global head of design. Maeda was the chief designer of the RX-8 and the Mazda2 and has been with the company for nearly 30 years, but his connection with the brand goes back even further than that. His father, Matasaburo Maeda, headed the design of the first generation RX-7 back in the 1970s. Mazda runs in the Maeda family's blood and there's no one more qualified to define the look of Mazda's next generation vehicles. "

Mer her:
http://www.autoblog.com/2010/08/30/mazd ... -in-style/
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Nytt konseptdesign fra Mazda

Post by biXen »

Kjakan wrote: Jeg er ganske harry, så 3 mps er jo halvfeit den :lol:
Ser absolutt det du mener ang RX8. Den skiller seg ut, og DET er alltid noe positivt. For mye av noe er ikke alltid bra, men RX8 jo relativt spennende. Dørløsningen minner meg alltid om den gamle Citroenen som bestefaren min kjørte...
Fiat 500 er jo helt rå - hadde den hatt rwd hadde jeg eid en 8)
Ang tyskere vs Lexus, så synes jeg ikke Lexus har så fryktelig spennende design faktisk (LS200 var fin). Den 4-dørs mellomklassebilen (som jeg ikke husker navnet på) som man ser noen av på gata er fine, men jeg åpner ikke lommeboka. Når jeg kjøper bil er design stort sett hovedkriteriet (samt bensin/manuell), og i mellomklassen synes jeg MB W204 C-klasse er penest. Har vurdert å bytte min i en ny E92 320Ci, men de er dessverre ikke like driftsikre som MB. Audi er jo greie nok, men alle ser jo kliss like ut (selvom A5 er herlig). Dessuten har de facelift og modellendringer oftere enn jeg bytter sokker...
Sånn mer generellt - siste generasjon RX7 har jeg "alltid" likt. Som en ivrig bruker av Need For Speed (SE) når det kom i 1996 fikk man det inn relativt tidlig. Den Porsche 944en jeg har nå kjøpte jeg mest pga nostalgi og design, ikke veldig smart når resten av bilen er dritt :lol: .
Nei det er litt blandings, er noen Lexuser jeg synes er veldig fine, men også mye middelmådig. Som med alle merker. Det var mest for å sammenlignen innenfor de merker som faktisk prøver å ligne på hverandre for å selge til det markedet de faktisk når. I bunn og grunn er Lexus Toyotaer med en edru designer :lol: Jeg synes de 220dene blant annet til Lexus er ganske fine, men er jo diesel... så... Er også en del fine av de dyrere sedanene.

Du kan ikke si annet enn at Mazda faktisk har en filosofi bak det de gjør og det har gått igjen i bilene lenge. At folk flest ikke legger merke til dem betyr ikke at de ser anonyme ut nødvendigvis. Og jeg tror egentlig at folk flest synes min bil er penere i dag enn de gjorde i 2004. Mest fordi såpass annerledes design vokser litt på folk. På samme måte som jeg ikke likte Rush første gangen jeg hørte dem, men elsket dem etter 25 ganger :)

Det hadde vært litt interessant om Mazda ga ut en modell til et øvre marked (samt noen sportsbiler til). Jeg håper de ryktene som kommer fra ganske troverdige kilder er sanne.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Nytt konseptdesign fra Mazda

Post by Harald »

bmw har mye safe design ja.. men digga e92 designet selv( som kjakan og dro fram) og endte opp med å kjøpe en sånn nylig..
ellers.. rx7, overgår rx8 i design synes jeg da, tidløst fet bil (rx7 fd).
mazda 3 osv er generellt triste greier.

får håpe mazda har litt baller og produserer no teite greier igjen :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
alexj
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 07 Jul 2009, 02:20
Medlemsnummer: 856
Location: Lofoten
Contact:
Status: Offline

Sexy mazda concept

Post by alexj »

(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Nytt konseptdesign fra Mazda

Post by DrHolm »

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Nytt konseptdesign fra Mazda

Post by biXen »

Synes det er en veldig veldig pen bil. Får håpe de bruker mye av stilen i nye modeller. Synd at miljøet ødelegger for bilmodeller, hvis ikke hadde vi kanskje fått se en 3 rotor i noe sånt som denne i Eunos Cosmo baner.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Nytt konseptdesign fra Mazda

Post by DrHolm »

Helt enig!
Tror vi kunne sett mye mer spennende fra rotor-kanten, hvis ikke ting hadde vært så strengt.
Jeg syntes synd på de neste generasjonene... Racing serien i klasse "EL-bil" blir nok drit artig i fremtiden. :lol:
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Nytt konseptdesign fra Mazda

Post by Tonning »

DrHolm wrote:Racing serien i klasse "EL-bil" blir nok drit artig i fremtiden. :lol:
Ja, hvorfor ikke?
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Nytt konseptdesign fra Mazda

Post by DrHolm »

Tonning wrote:
DrHolm wrote:Racing serien i klasse "EL-bil" blir nok drit artig i fremtiden. :lol:
Ja, hvorfor ikke?
Lyden er halve opplevelsen sier jeg bare..

Enkelte syntes det er greit med biofuel, el-kraft ol. Jeg er desverre ikke en av dem. Bensin/Etanol er tingen for meg. ;)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Post Reply