Vinduet var stivt, dro til og vaieren røk!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Helguera
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 29 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Vinduet var stivt, dro til og vaieren røk!

Post by Helguera »

Jaja, igjen falt jeg tilbake med at kraft kunne løse situasjonen. :oops:

Vinduet var så tung å rulle opp og ned, prøvde å smøre litt.

Funket ikke.

Dro til, og BOFF, vaieren røk.

Nå er det jo ingenting som holder vinduet oppe, har en stolpe innerst i døren som holder vinduet på plass. Ellers detter det bare ned.

Hva må jeg gjøre nå? Skru opp hele døren, går jo ikke ann å sette inn ny vaier uten å gjøre det?

Noen innspill / erfaring med dette?
Mx5 Roadster - Colour Consept
1996
User avatar
espen
0 RPM
0 RPM
Posts: 36
Joined: 17 Aug 2004, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by espen »

Hei

Ta en tur til Hegre Bil på Lurahammeren så får du nytt komplett oppsett for vinduet for ca. 800,-
Men du må demontere hele innmaten, egentlig veldig enkelt, bare ta deg god tid så finner du ut at hele jobben går veldig greitt.

MVH Espen
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Han har vel den utgaven som er ganske skjør, for kjøpt en utgave som tåler mere.

Er lenge siden jeg var borti detta, så er sikkert noen som kan gi deg et bedre svar. Mener det var kjøpt fra mx5parts.
User avatar
espen
0 RPM
0 RPM
Posts: 36
Joined: 17 Aug 2004, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by espen »

Hei igjen

Hegre Bil er Mazda forhandleren i distriktet og den jeg kjøpte var original Mazda.
Men du antyder at der er flere varianter ?
Kjenner ikke til det, men trur at originale deler holder en stund ihvertfall :D

Prisen som jeg antyder er omtrent den samme som fra MX5 Parts, så dersom de har den på lager er det en noe kjappere løysing å handle her i distriktet.

MVH Espen.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

De selger en slik non vaier sak, de solgte slike på sfxparts, men synest butikken deres var skummel, noen som vet om noen annen butikk som selger disse, helst med safe netshop
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Helguera
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 29 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Post by Helguera »

espen wrote:Hei igjen

Hegre Bil er Mazda forhandleren i distriktet og den jeg kjøpte var original Mazda.
Men du antyder at der er flere varianter ?
Kjenner ikke til det, men trur at originale deler holder en stund ihvertfall :D

Prisen som jeg antyder er omtrent den samme som fra MX5 Parts, så dersom de har den på lager er det en noe kjappere løysing å handle her i distriktet.

MVH Espen.
hei espen! takk for tipset! jeg stikker innom hegren jeg, er jo rett borte i høgge her :lol:

er de dyre når det liksom gjelder en helt vanlig rutinesjekk på bilen ?
User avatar
Borre
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 253
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 148
Location: 4053 Ræge
Status: Offline

Post by Borre »

Relativt ok på pris, jeg har brukt dem masse. Som medlem i klubben får du blant annet 10% på deler der.
Medlem nr 148
1990 MX5 (kånå sin), Inferno Red Pearl
X 1993 Miata, Classic Red
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Jeg har også god erfaring med Hegre, men jeg vil likevel be deg om å revurdere valget ditt Helguera. Grunnen er at det originale "heis-systemet" på bilen din er basert på vaier, og av en eller annen grunn svært utsatt for slitasje som gjør at de ryker lett. Har selv i løpet av 5 år røket 2 vaiere på min bil, og hvis du gjør søk på Miata.net eller Miataforum vil du se at VEEEEELDIG mange har vært gjennom dette.

Løsningen er som Precious antyder å kjøpe oppgraderingen til el-vindu fra SftMx5Parts eller Mx5Parts (begge har det, men Sft er billigest). Jeg gjorde dette for ei tid tilbake, og idet jeg åpnet pakken tenkte jeg... "jeezzess... hvorfor holder Mazda på med slike eldgamle vaiersystem".....

Løsningen deres er mye mer kompakt, og har ikke vaiere, men en spiralkabel som går i ei hylse, og et tannhjul inn på spiralkabelen hever og senker vinduet. MYYYYYE mer drifts-sikkert, og jeg har ikke hatt problemer med dette senere. At jeg i tillegg gikk fra manuelle vindu til el-vindu var bare en bonus :D
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Helguera
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 29 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Post by Helguera »

HansT wrote:Jeg har også god erfaring med Hegre, men jeg vil likevel be deg om å revurdere valget ditt Helguera. Grunnen er at det originale "heis-systemet" på bilen din er basert på vaier, og av en eller annen grunn svært utsatt for slitasje som gjør at de ryker lett. Har selv i løpet av 5 år røket 2 vaiere på min bil, og hvis du gjør søk på Miata.net eller Miataforum vil du se at VEEEEELDIG mange har vært gjennom dette.

Løsningen er som Precious antyder å kjøpe oppgraderingen til el-vindu fra SftMx5Parts eller Mx5Parts (begge har det, men Sft er billigest). Jeg gjorde dette for ei tid tilbake, og idet jeg åpnet pakken tenkte jeg... "jeezzess... hvorfor holder Mazda på med slike eldgamle vaiersystem".....

Løsningen deres er mye mer kompakt, og har ikke vaiere, men en spiralkabel som går i ei hylse, og et tannhjul inn på spiralkabelen hever og senker vinduet. MYYYYYE mer drifts-sikkert, og jeg har ikke hatt problemer med dette senere. At jeg i tillegg gikk fra manuelle vindu til el-vindu var bare en bonus :D
dette hørtes jo bare himmelsk ut, men pris?

vanskelig å sette inn?

som sagt, hvor mye i pris koster en sånn "vanlig sjekk" på hegre?

ha en fin dag! :lol:
Mx5 Roadster - Colour Consept
1996
User avatar
Borre
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 253
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 148
Location: 4053 Ræge
Status: Offline

Post by Borre »

Helguera: som sagt, hvor mye i pris koster en sånn "vanlig sjekk" på hegre?


Hva med å ringe dem å få prisen direkte? Ring 51 60 76 00 og spør etter verksted/kundemottak. www.hegre.no
Medlem nr 148
1990 MX5 (kånå sin), Inferno Red Pearl
X 1993 Miata, Classic Red
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Helguera wrote:dette hørtes jo bare himmelsk ut, men pris?
Sjekk først pris på Hegre, fordi den prisen Espen nevnte på 800 kr. hørtes mistenkelig lav ut i forhold til det jeg fikk oppgitt første gang min vaier røk i 2001. Jeg endte dengang opp med å kjøpe vaier fra England til langt under en 10-del av prisen, fordi det ble ikke solgt kun vaier av Mazda i Norge men hele oppsett.

Når du har fått pris hos Mazda Norge, kan du sammenligne med prisen hos SftMx5parts på £159,78, (ca.1900 kr + frakt og mva) for fullt el-opplegg til begge dørene med motorer,ledninger, brytere og MYE mer robust konstruksjon.

Et vaiersett med begge vaierene koster forøvrig ca.145 kr hos Mx5Parts i England, og er hos deg i Stavanger i løpet av en liten uke. Ofte raskere enn Mazda skaffer det, siden de av og til må få tilsendt fra Oslo, eller Belgia hvis Oslo er tom.
Helguera wrote: vanskelig å sette inn?
Det er faktisk enklere å bytte hele innsatsen med enten ny DYR innsats fra Mazda i Norge, eller SFT sin el.innsats, ENN å bytte kun vaieren. Jeg har som sagt byttet kun vaier 2 ganger, på begge sidene, og det var mye raskere og enklere å bytte hele innsatsen.

Jeg kan heller ikke få understreket nok etter å ha plukket mye på Mazda sitt varieropplegg, og sammenlignet med SFT sitt opplegg med kun en tykk robust spiralkabel, at jeg ALDRI hadde giddet å montere Mazda sitt sårbart vaiersystem igjen.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply