Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Philip
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 05 Jun 2007, 02:00
Medlemsnummer: 828
Location: Follo
Status: Offline

Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by Philip »

x MX-5 1992
x 323F 1991
x 323F 1996
MX-5 2015
3 2015
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by Kjakan »

Dette har jeg sagt før, og jeg sier det igjen. Hva pokker er gærent med marketing-avdelinga hos Mazda? Oppkalt etter en ferieøy? Det er idiotisk med så utrolig mange "special edition" biler som alt er samme skiten pakket inn i et fancy navn.
Hvorfor lager de ikke en NC RS for Europa/USA istedenfor alle disse evneveike jenteutgavene? Myiako har nesten samme uttalen som Miata i tillegg. Like late som designavdelingen hos Porsche.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by biXen »

Kjakan wrote:Dette har jeg sagt før, og jeg sier det igjen. Hva pokker er gærent med marketing-avdelinga hos Mazda? Oppkalt etter en ferieøy? Det er idiotisk med så utrolig mange "special edition" biler som alt er samme skiten pakket inn i et fancy navn.
Hvorfor lager de ikke en NC RS for Europa/USA istedenfor alle disse evneveike jenteutgavene? Myiako har nesten samme uttalen som Miata i tillegg. Like late som designavdelingen hos Porsche.
Sitter du med masse informasjon om at disse ikke selges og står og ruster ned på et lager, eller har du bare ikke peiling på hvorfor Mazda har lyst til å selge biler og faktisk tjene penger?

(når det er sagt så heter ikke bilen Miata nå uansett) :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by Kolbotn »

biXen wrote:
Kjakan wrote:Dette har jeg sagt før, og jeg sier det igjen. Hva pokker er gærent med marketing-avdelinga hos Mazda? Oppkalt etter en ferieøy? Det er idiotisk med så utrolig mange "special edition" biler som alt er samme skiten pakket inn i et fancy navn.
Hvorfor lager de ikke en NC RS for Europa/USA istedenfor alle disse evneveike jenteutgavene? Myiako har nesten samme uttalen som Miata i tillegg. Like late som designavdelingen hos Porsche.
Sitter du med masse informasjon om at disse ikke selges og står og ruster ned på et lager, eller har du bare ikke peiling på hvorfor Mazda har lyst til å selge biler og faktisk tjene penger?

(når det er sagt så heter ikke bilen Miata nå uansett) :)
Står da ingenting om at bilene ikke blir solgt i posten til kjakan, jeg tipper det han mener er at Mazda burde få ut fingern og lage en special edition som faktisk er special... Ikke bare gi dem et fancy navn og ingen egentlige forandringer fra de andre versjonene... Bilene selger sikkert, men man kunne like godt kjøpt en normal NC, felger bytter man ofte uansett.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by biXen »

Poenget mitt er vel at de selger biler, og det er det som betyr noe for dem. Så lenge noen kjøper spesial versjonene så er det noen som liker den. Spesialversjoner med oppgradert motor osv. har helt andre priser og er helt mot tiden.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by Kolbotn »

Golf og polo gti mot tiden? De selger da ganske bra, jeg tror at en enda sportsligere versjon av mxen også hadde solgt, helt sikkert ikke like mye som standardversjonen, men det hadde åpna et nytt segment for Mazda også.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by biXen »

Er ikke uenig i at mer kongeversjoner hadde vært fett, jeg er bare ikke enig i at de som er er bare tull :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by motorhead »

Kunne godt kommet med en "cup-modell". Altså en ræserbil med skilter. Det ønsker jeg meg :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by Harald »

kommer det no cup modell nå,.. blir det en worldcup versjon med vuvuzela tute..lakkert i fargene til eventuell vinner.. ellers blir den levert med en enda tristere 110 hk motor for å spare avgifter. og mykere oppsatt understell for å blidgjøre sofafolket (fotballfans)..

det er min gjetning da:D

en god gammeldags roadsport/cup/rs whatever modell hadde vært mer stil i mine øyne og da.

kule sportstoler (recaro carbon bøttestoler eller no sånt?) . litt mer hardkåre oppsett , og 180-190 sugehester feks. :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by DrHolm »

Greit at det kommer noen spesial-versjoner, selv om disse to ikke helt apellerer til meg..

Nå som RX8 er finito, så kanskje dem skulle gjort en mellomting?? :?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by Kjakan »

biXen wrote:Poenget mitt er vel at de selger biler, og det er det som betyr noe for dem. Så lenge noen kjøper spesial versjonene så er det noen som liker den. Spesialversjoner med oppgradert motor osv. har helt andre priser og er helt mot tiden.
Det handler også om å bygge en merkevare, et image. Og det bidrar bare negativt med mange motorsvake jalla-versjoner.
Se bare hvor langt nede VW var på 90-tallet med sin Golf 3 GTI med 2.0 liters 8V 115hk møkkamotor. Den solgte, men merkevaren Golf GTI ble forbikjørt av alle andre produsenter. De kom til og med med en GTI versjon med 110hk turbodiesel GTI i Golf 4-karosseriet :roll:
Skal Mazda forbedre imaget og til syvende og sist salget til MX5 må de late svina produsere noe NYTT og spennende, ikke bare justere på noe kjedelig. Man ser ikke Porsche 911 i utvannede Mallorca-versjoner og "Laurent og klement"-utgaver, eller Lotus Elise 1.4TDI budget for arbeiderklassen...
Og mer motor er alltid etterspurt. Hvis man ser utenfor bittelille Norge som er stappfull av dieselsleder ser man at salget av godt motoriserte biler går som vanlig, og det vil det fortsette med så lenge olje er tilgjengelig.



Harald wrote:kommer det no cup modell nå,.. blir det en worldcup versjon med vuvuzela tute..lakkert i fargene til eventuell vinner.. ellers blir den levert med en enda tristere 110 hk motor for å spare avgifter. og mykere oppsatt understell for å blidgjøre sofafolket (fotballfans)..
:lol: :lol:
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by mussa »

Mine 5 cent:

Disse "special Edition" utgavene som spretter opp i ny og ned med andre felger og farger blir litt "gjesp" i lengden.. Det meste som er "special" med denne spesifikke utgaven er garantert tilgjenglig på andre modeller også.. Regner med man kan få en ny MX5 med tåkelys, 17" felger, skinn og ac.. Betaler man får man garantert tårnstag også.. Regner med at man også kan kjøpe en vanlig MX5 i sølv og rød?? Kanskje en spesiell rødfarge i verste fall.. Nesten det eneste man får på denne spesielle utgaven som ikke noen andre mx5`r har er gulvmatter og emblemer.. (Som sikkert dukker opp på mx5-parts i løpet av året..) Da synes ikke jeg det er så spesielt lenger desverre.. Men men, det er da min mening..

Min ønske-special edition / limitid edition har en 1.8 liter turtallsvillig turbomotor på ca. 220 hk, oppgradert understell, bremser og diff. Fargen skal være hvit med laguna-blå striper over panser og bagasje. Leveres selvsagt med lette 17" felger med sportshjul! Av stereo skal det være 4 høytalere i GOD kvalitet og en radio med AUX, USB og minnekortinngang.. Ittno cd-spiller.. Setene skal Recaro ta seg av, justerbare bøttestoler.. Bilen skal kun ha et eksosutslipp, eventuellt hore det skikkelig opp med sentrerte dobble potter.. Diskre stylingpakke alà msm sin på NB..
Den skal forøvrig hete Laguna Seca R-edition..

Den har litt mer gamp, men ikke så mye at den blir for dyr for "alle", og er en folkelig sportsoppgradering..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by biXen »

Ser jo det med en letta R versjon med bedre dempere osv. i forhold til noen seter og emblemer, men de selger så selger de. Jeg synes f.eks. den hvite anniversary hadde sin appell om jeg først skulle kjøpt en nå uansett. Vel, når man fjerner vekt på superbiler så koster de fort en million ekstra. Jeg tror ikke en MX-5 som veier mindre og koster 100 000 mer har samme appellen. Folk som kjøper MX-5 kjøper den fordi du får mye for pengene og det finnes tusenvis av ekstra deler. Innenfor der er det mye variasjoner blant folk såklart.

Men både RX-8 og MX-5 er nok så lette de kan bli til den prisen de har med sikkerheten de må ha (i markedet som gjelder). Hvis du er i tvil om det så kan du prøve å bytte ut delene med noe "lettere", er ikke mye kg du finner der uten å gå på andre kompromiss :)

Personlig skulle jeg ønske Mazda lagde både en ny RX-7 og RX-8 med wankel, i tillegg til en wankel coupe ala. eunos cosmoen i tillegg til noen feite mx-5er. Men Mazda er et lite firma, det kommer neppe til å skje. Dessuten ville de blitt S%¤# dyre her uansett. Det som blir spennende er å se retningen MX-5 tar med ny mann bak spakene. Personlig håper jeg for guds skyld at noen ildsjeler jobber videre med wankel også, så får vi bare krysse fingrene for at co2 hysteriet blåser over og at vi alle dør av islandske vulkaners svoveleksplosjoner istedet, glade, med olje på bilen.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by Harald »

wankel tipper jeg er død og begravet pga avgass..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Ny "spesial edition" fra Mazda MX-5

Post by biXen »

Redd for det ja, men problemet med oljebruken og ikke forbrent avgass sies jo å være mye løst i det nye designet. Synd å ikke ha det mangfoldet synes jeg.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply