Kuldeproblemer med lys??

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Kuldeproblemer med lys??

Post by Slurfi »

Nå har temperaturen lagt på rundt 5-10 minusgrader her oppe en stund, og jeg har hatt to små problemer som er litt irriterende, kanskje noen kan hjelpe meg.

Det første og mest alvorlige (men som er enklest å unngå) førte til at jeg ble stående med tomt batteri etter en fotballtrening på fredag.

Jeg har sånne små runde grøftelys nede i haikjeften som slår seg på automatisk når jeg starter bilen, disse går jo av når jeg vipper opp vippelyktene, og skal slå seg på igjen når jeg vipper dem ned. Men, viser seg at når jeg kjører med vippelyktene oppe (som jeg gjør hele tiden) og deretter parkerer bilen og slår ned vippelyktene og kutter tenningen, så blir ikke alltid grøftelysene slått av. Noen få ganger så blir disse lysene stående på selv om jeg har slått av tenningen, slik at disse står å drar strøm. For å få dem av må jeg inn i bilen og kjøre opp vippelyktene og deretter ned igjen. Fryktelig irriterende å måtte tenke på dette hele tiden.. må alltid ta en tur forran bilen for å sjekka at disse faktisk er av. Noen ideer? (er helt grønn når det kommer til lys og elektrisitet..)

Det andre problemet er vel mest bare en irritasjon. Dette oppstår bare når bilen er kald og jeg har vippelyktene oppe, og deretter slår på blinklysene. Vippelyktene går ned og så opp igjen UTEN at jeg har vært i nærheten av å røre kontrollen for dette, skjer hver gang jeg kjører fra jobb, ser sikkert ut for andre biler som om jeg blinker til dem eller noe. Oppstår aldri når bilen er blitt varm.. noen som kan tenke seg hva dette er? Både vippingen og blinklysene ligger jo i samme "spaken" i bilen, dårlig issolasjon på ledningene eller et eller annet? (igjen, har null peil på elektrisitet..)
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg ville sjekket reléet til grøftelysene... kanskje det henger seg opp eller noe.. vet du hvilket relé det er?

Jeg har også opplevd at lyktene går opp i det man blinker, tror det er noe som kommer i kontakt i bryteren som ikke skal det, prøv å skru til der det går an. (dette var uavhengig av kulde for min del, er borte nå)
Hvis dette skjer kun når det er kaldt og fuktig så er det jo mulig noe er blitt fuktig og/eller fryser fast litt.... ?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Aner ikke hvilket relé det er, men må vel finne det ut etter hvert. Uansett, er så kaldt ute at jeg ikke gidder å titte nærmere på ting og tang nå, får heller vente til uti uka når det er meldt regn.

Men en ting er nå sikkert, foruten de to små problemene over, så har mx-5'en vært en super vinterbil! Starter på første forsøket hver gang selv med 10 minusgrader, blir fort varmt med hardtopen på, og jammen er det ikke artig å kjøre også.. hva mer kan man ønske.
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvis det er kommet vann inni relèt så kan det tenkes det begynner å ruste fast ??
Hadde dette problemet som styrte 21W/5W i parklysene mine..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Vidar wrote:Hvis det er kommet vann inni relèt så kan det tenkes det begynner å ruste fast ??
Hadde dette problemet som styrte 21W/5W i parklysene mine..
eller fryser fast .. ettersom det skjer når det er kaldt :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

ekko her eller? hehe :D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

hehe.. man nøyer seg da ikke med å slå fast at releet er fckd, man må jo filosofere over mulige årsaker også.. ;) :D blir sånn når man kjeder seg ;)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

En tredje mulighet er jo at det brenner seg fast...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

EspenSort92 wrote: Hvis dette skjer kun når det er kaldt og fuktig så er det jo mulig noe er blitt fuktig og/eller fryser fast litt.... ?
Silverboy wrote: eller fryser fast .. ettersom det skjer når det er kaldt :)
joa :D

eller at det er vakkel et sted, at to av kontaktene på reléet kommer borti hverandre innimellom (kan være lett for hvis man bruker kabelsko som ikke er helisolerte)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Morn Slurfi!

Siden jeg kjenner til bilen din og ikke minst har brukt den litt på vinterstid tidligere så skal jeg prøve å gi et svar.

Problemstillingen ved at lysene ikke slår seg av var ny for meg. Det betyr vel enten at tiden er inne for å sjekke releet / bytte det ut, eller å ta en gjennomgang på hva du gjorde når du satte inn low-profile lykter.

Du finner releet under venstre skjermkant i motorrommet, på kupesiden av hjulbrønnen. Dette når du ser mot kupeen fra foran bilen. Det er så langt som jeg kan huske blankt/grått. Du vil også kjenne det igjen på at det går en del uoriginale ledninger til/fra det.

For øvrig viste jeg deg dette releet når du kjøpte bilen da jeg påpekte at det var det eneste som ikke var originalt i motorromet... Ikke at jeg forventer at det skulle være en detalj som var viktig for deg da... Sikkert andre ting å tenke på ja...

Skift det ut. Gjerne med en annen og bedre type om du får noen til å hjelpe deg med det.

Når det gjelder lykter som blunker ved første gangs bruk av blinklys i kulde så er dette et ganske så normalt problem på disse bilene. Jeg vil tippe at en boks med 5-56 eller WD40 samt en lett spraying på kontakter ved lyktene og evt mot torpedovegg vil ordne opp i problemet. Jeg har ikke særlig stor tro på at dette problemet ligger i kupeen.

Glad for å høre at du liker den på vinteren! Jeg har hatt mye morro med å kjøre fra diverse tyske biler oppover i Norge på vinterveier. Men så har den også ***lig gode dekk da...

Så nå kjører jeg i min gamle 240 og surfer på Finn for å se om det er noe som jeg bare MÅ ha... Foreløpig har jeg ikke funnet ny bil, men det klør fælt... Kommer rette bilen opp så smeller jeg til. Så får heller garasje og hage finne seg i å vente litt til. Dette går ikke.
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Heheh kan tenke meg overgangen fra din gamle gode mx5 til 240 er hard ja! Men det finnes jo mange artige biler til en overkommelig pris.. skulle jeg kjøpt meg ny bil sånn akkurat på denne tiden ville jeg kanskje prøvekjørt noe sånn som den her..
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=470926

Skal se om jeg får byttet releet iløpet av uken hvis temperaturen kryper opp til noen varmegrader.
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Du får gi en lyd når du har funnet ut hva det er...!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

EspenSort92 wrote: Hvis dette skjer kun når det er kaldt og fuktig så er det jo mulig noe er blitt fuktig og/eller fryser fast litt.... ?
hehe, så ikke det jeg.. ;) gadd ikke lese det avsnittet siden jeg tenkte det tilhørte problematikk 2 ;)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Silverboy wrote:
EspenSort92 wrote: Hvis dette skjer kun når det er kaldt og fuktig så er det jo mulig noe er blitt fuktig og/eller fryser fast litt.... ?
hehe, så ikke det jeg.. ;) gadd ikke lese det avsnittet siden jeg tenkte det tilhørte problematikk 2 ;)
:D ja.. det var nok litt uoversiktlig :D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Her er en tidligere tråd om blinklys/hovedlys problemet som også kan være interessant: http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=1444
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
Post Reply