Kuldeproblemer med lys??
Moderator: Styremedlemmer
Kuldeproblemer med lys??
Nå har temperaturen lagt på rundt 5-10 minusgrader her oppe en stund, og jeg har hatt to små problemer som er litt irriterende, kanskje noen kan hjelpe meg.
Det første og mest alvorlige (men som er enklest å unngå) førte til at jeg ble stående med tomt batteri etter en fotballtrening på fredag.
Jeg har sånne små runde grøftelys nede i haikjeften som slår seg på automatisk når jeg starter bilen, disse går jo av når jeg vipper opp vippelyktene, og skal slå seg på igjen når jeg vipper dem ned. Men, viser seg at når jeg kjører med vippelyktene oppe (som jeg gjør hele tiden) og deretter parkerer bilen og slår ned vippelyktene og kutter tenningen, så blir ikke alltid grøftelysene slått av. Noen få ganger så blir disse lysene stående på selv om jeg har slått av tenningen, slik at disse står å drar strøm. For å få dem av må jeg inn i bilen og kjøre opp vippelyktene og deretter ned igjen. Fryktelig irriterende å måtte tenke på dette hele tiden.. må alltid ta en tur forran bilen for å sjekka at disse faktisk er av. Noen ideer? (er helt grønn når det kommer til lys og elektrisitet..)
Det andre problemet er vel mest bare en irritasjon. Dette oppstår bare når bilen er kald og jeg har vippelyktene oppe, og deretter slår på blinklysene. Vippelyktene går ned og så opp igjen UTEN at jeg har vært i nærheten av å røre kontrollen for dette, skjer hver gang jeg kjører fra jobb, ser sikkert ut for andre biler som om jeg blinker til dem eller noe. Oppstår aldri når bilen er blitt varm.. noen som kan tenke seg hva dette er? Både vippingen og blinklysene ligger jo i samme "spaken" i bilen, dårlig issolasjon på ledningene eller et eller annet? (igjen, har null peil på elektrisitet..)
Det første og mest alvorlige (men som er enklest å unngå) førte til at jeg ble stående med tomt batteri etter en fotballtrening på fredag.
Jeg har sånne små runde grøftelys nede i haikjeften som slår seg på automatisk når jeg starter bilen, disse går jo av når jeg vipper opp vippelyktene, og skal slå seg på igjen når jeg vipper dem ned. Men, viser seg at når jeg kjører med vippelyktene oppe (som jeg gjør hele tiden) og deretter parkerer bilen og slår ned vippelyktene og kutter tenningen, så blir ikke alltid grøftelysene slått av. Noen få ganger så blir disse lysene stående på selv om jeg har slått av tenningen, slik at disse står å drar strøm. For å få dem av må jeg inn i bilen og kjøre opp vippelyktene og deretter ned igjen. Fryktelig irriterende å måtte tenke på dette hele tiden.. må alltid ta en tur forran bilen for å sjekka at disse faktisk er av. Noen ideer? (er helt grønn når det kommer til lys og elektrisitet..)
Det andre problemet er vel mest bare en irritasjon. Dette oppstår bare når bilen er kald og jeg har vippelyktene oppe, og deretter slår på blinklysene. Vippelyktene går ned og så opp igjen UTEN at jeg har vært i nærheten av å røre kontrollen for dette, skjer hver gang jeg kjører fra jobb, ser sikkert ut for andre biler som om jeg blinker til dem eller noe. Oppstår aldri når bilen er blitt varm.. noen som kan tenke seg hva dette er? Både vippingen og blinklysene ligger jo i samme "spaken" i bilen, dårlig issolasjon på ledningene eller et eller annet? (igjen, har null peil på elektrisitet..)
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg ville sjekket reléet til grøftelysene... kanskje det henger seg opp eller noe.. vet du hvilket relé det er?
Jeg har også opplevd at lyktene går opp i det man blinker, tror det er noe som kommer i kontakt i bryteren som ikke skal det, prøv å skru til der det går an. (dette var uavhengig av kulde for min del, er borte nå)
Hvis dette skjer kun når det er kaldt og fuktig så er det jo mulig noe er blitt fuktig og/eller fryser fast litt.... ?
Jeg har også opplevd at lyktene går opp i det man blinker, tror det er noe som kommer i kontakt i bryteren som ikke skal det, prøv å skru til der det går an. (dette var uavhengig av kulde for min del, er borte nå)
Hvis dette skjer kun når det er kaldt og fuktig så er det jo mulig noe er blitt fuktig og/eller fryser fast litt.... ?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Aner ikke hvilket relé det er, men må vel finne det ut etter hvert. Uansett, er så kaldt ute at jeg ikke gidder å titte nærmere på ting og tang nå, får heller vente til uti uka når det er meldt regn.
Men en ting er nå sikkert, foruten de to små problemene over, så har mx-5'en vært en super vinterbil! Starter på første forsøket hver gang selv med 10 minusgrader, blir fort varmt med hardtopen på, og jammen er det ikke artig å kjøre også.. hva mer kan man ønske.
Men en ting er nå sikkert, foruten de to små problemene over, så har mx-5'en vært en super vinterbil! Starter på første forsøket hver gang selv med 10 minusgrader, blir fort varmt med hardtopen på, og jammen er det ikke artig å kjøre også.. hva mer kan man ønske.
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Hvis det er kommet vann inni relèt så kan det tenkes det begynner å ruste fast ??
Hadde dette problemet som styrte 21W/5W i parklysene mine..
Hadde dette problemet som styrte 21W/5W i parklysene mine..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
eller fryser fast .. ettersom det skjer når det er kaldtVidar wrote:Hvis det er kommet vann inni relèt så kan det tenkes det begynner å ruste fast ??
Hadde dette problemet som styrte 21W/5W i parklysene mine..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
EspenSort92 wrote: Hvis dette skjer kun når det er kaldt og fuktig så er det jo mulig noe er blitt fuktig og/eller fryser fast litt.... ?
joaSilverboy wrote: eller fryser fast .. ettersom det skjer når det er kaldt
eller at det er vakkel et sted, at to av kontaktene på reléet kommer borti hverandre innimellom (kan være lett for hvis man bruker kabelsko som ikke er helisolerte)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Fatboy
- 2000 RPM
- Posts: 366
- Joined: 10 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 764
- Location: Slemmestad
- Status: Offline
Morn Slurfi!
Siden jeg kjenner til bilen din og ikke minst har brukt den litt på vinterstid tidligere så skal jeg prøve å gi et svar.
Problemstillingen ved at lysene ikke slår seg av var ny for meg. Det betyr vel enten at tiden er inne for å sjekke releet / bytte det ut, eller å ta en gjennomgang på hva du gjorde når du satte inn low-profile lykter.
Du finner releet under venstre skjermkant i motorrommet, på kupesiden av hjulbrønnen. Dette når du ser mot kupeen fra foran bilen. Det er så langt som jeg kan huske blankt/grått. Du vil også kjenne det igjen på at det går en del uoriginale ledninger til/fra det.
For øvrig viste jeg deg dette releet når du kjøpte bilen da jeg påpekte at det var det eneste som ikke var originalt i motorromet... Ikke at jeg forventer at det skulle være en detalj som var viktig for deg da... Sikkert andre ting å tenke på ja...
Skift det ut. Gjerne med en annen og bedre type om du får noen til å hjelpe deg med det.
Når det gjelder lykter som blunker ved første gangs bruk av blinklys i kulde så er dette et ganske så normalt problem på disse bilene. Jeg vil tippe at en boks med 5-56 eller WD40 samt en lett spraying på kontakter ved lyktene og evt mot torpedovegg vil ordne opp i problemet. Jeg har ikke særlig stor tro på at dette problemet ligger i kupeen.
Glad for å høre at du liker den på vinteren! Jeg har hatt mye morro med å kjøre fra diverse tyske biler oppover i Norge på vinterveier. Men så har den også ***lig gode dekk da...
Så nå kjører jeg i min gamle 240 og surfer på Finn for å se om det er noe som jeg bare MÅ ha... Foreløpig har jeg ikke funnet ny bil, men det klør fælt... Kommer rette bilen opp så smeller jeg til. Så får heller garasje og hage finne seg i å vente litt til. Dette går ikke.
Siden jeg kjenner til bilen din og ikke minst har brukt den litt på vinterstid tidligere så skal jeg prøve å gi et svar.
Problemstillingen ved at lysene ikke slår seg av var ny for meg. Det betyr vel enten at tiden er inne for å sjekke releet / bytte det ut, eller å ta en gjennomgang på hva du gjorde når du satte inn low-profile lykter.
Du finner releet under venstre skjermkant i motorrommet, på kupesiden av hjulbrønnen. Dette når du ser mot kupeen fra foran bilen. Det er så langt som jeg kan huske blankt/grått. Du vil også kjenne det igjen på at det går en del uoriginale ledninger til/fra det.
For øvrig viste jeg deg dette releet når du kjøpte bilen da jeg påpekte at det var det eneste som ikke var originalt i motorromet... Ikke at jeg forventer at det skulle være en detalj som var viktig for deg da... Sikkert andre ting å tenke på ja...
Skift det ut. Gjerne med en annen og bedre type om du får noen til å hjelpe deg med det.
Når det gjelder lykter som blunker ved første gangs bruk av blinklys i kulde så er dette et ganske så normalt problem på disse bilene. Jeg vil tippe at en boks med 5-56 eller WD40 samt en lett spraying på kontakter ved lyktene og evt mot torpedovegg vil ordne opp i problemet. Jeg har ikke særlig stor tro på at dette problemet ligger i kupeen.
Glad for å høre at du liker den på vinteren! Jeg har hatt mye morro med å kjøre fra diverse tyske biler oppover i Norge på vinterveier. Men så har den også ***lig gode dekk da...
Så nå kjører jeg i min gamle 240 og surfer på Finn for å se om det er noe som jeg bare MÅ ha... Foreløpig har jeg ikke funnet ny bil, men det klør fælt... Kommer rette bilen opp så smeller jeg til. Så får heller garasje og hage finne seg i å vente litt til. Dette går ikke.
Heheh kan tenke meg overgangen fra din gamle gode mx5 til 240 er hard ja! Men det finnes jo mange artige biler til en overkommelig pris.. skulle jeg kjøpt meg ny bil sånn akkurat på denne tiden ville jeg kanskje prøvekjørt noe sånn som den her..
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=470926
Skal se om jeg får byttet releet iløpet av uken hvis temperaturen kryper opp til noen varmegrader.
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=470926
Skal se om jeg får byttet releet iløpet av uken hvis temperaturen kryper opp til noen varmegrader.
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
hehe, så ikke det jeg.. gadd ikke lese det avsnittet siden jeg tenkte det tilhørte problematikk 2EspenSort92 wrote: Hvis dette skjer kun når det er kaldt og fuktig så er det jo mulig noe er blitt fuktig og/eller fryser fast litt.... ?
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
ja.. det var nok litt uoversiktligSilverboy wrote:hehe, så ikke det jeg.. gadd ikke lese det avsnittet siden jeg tenkte det tilhørte problematikk 2EspenSort92 wrote: Hvis dette skjer kun når det er kaldt og fuktig så er det jo mulig noe er blitt fuktig og/eller fryser fast litt.... ?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Her er en tidligere tråd om blinklys/hovedlys problemet som også kan være interessant: http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=1444
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.