Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
LoKi wrote:Poenget var jo at det er lettere å skade felgene på vinteren enn på sommeren.
Jeg har dundra i en fortauskant en gang, og det var ikke pent.. (Var med en annen bil for mange år siden though, pusen opplever ikke slikt)
235-dekk på vinteren er galskap, du vil kun ha veigrep på tørr asfalt, og da kan du like godt kjøre med sommerdekk
Har faktisk 225 dekk med piggfritt som vinterhjul. Forstår at du overdriver, men er langt bedre grep enn sommerdekk Spørs hvor man bor i landet og når man må kunne kjøre, men vil påstå at en typisk sørvest-norsk vinter klarer man helt ok med det og har mest sannsynlig bedre grep på tørt og vått enn mange andre, da er det å være forsiktig i noen uker som gjelder, evt. la være å kjøre. Felgene tåler også vinteren bra, bruker man litt penger på felg og kjøper annet enn mølet 90% fører i Norge så tåler de også mye mer, ihvertfall med rett stell.
Jeg vil vel ikke anbefale folk å kjøpe vinterdekk i 225/18 uansett, men det går så lenge man bruker hodet og det ikke er klunk is overalt. Bilen min nå er bedre enn MX-5en var med 16" 195 vinterdekk som var billige. Er heller ikke avhengig av bil hver dag. Leker meg ikke i snøføre, tar ikke risken. Har personlig hatt mer problemer til fots enn i bil i år på isen.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Rasmus79 wrote:Er det noen her som kjører med piggdekk?
Fikk med noen vinter-dekk da jeg kjøpte bilen, men er ikke fryktelig imponert....
Vet ikke om noen har kjennskap til typen Barum - modellen heter Polaris II - 175/65 14 (82)
Er det helt blasfemi å snakke om piggdekk på MX5? Tenker bare at det kan være praktisk til tider....
Blasfemi? hehe! Piggdekk på mx5 kan anbefales på det varmeste om du trenger bilen hver dag i vinterhalvåret. Tar seg meget kurant fram med piggdekk og litt bagasje baki..
Interresant det der med bagasje bak...
Jeg la to store sand-sekker baki bagasjen - tipper totalvekt rundt 30-40kg
Trodde det skulle hjelpe litt på å få "trøkk" på dekkene
Men jeg syns den skle litt mer jeg.... mulig det bare var en subjektiv og feil observasjon, men hører gjerne hva folk mener om det.
Grunnen til at jeg skylder på dekkene er at jeg kjørte en 2001 Mx5 i 3 vintre og hadde veldig lite problemer, og nå første vinter i ny bil (2005 Mx5) så driver den å valser rundt på veien som en vovv-vovv... og jeg har blitt sittende fast på flatmark flere ganger enn jeg tørr inrømme (litt vugging i første og revers har jeg kommet løs, men det har likevel vært litt pinlig med biler bak meg)
Da blir det kanskje pigg... Noen råd?
Fornøyd med det du kjører? Og hva er isåfall det?
Jeg kjører 89-Miata med den eldste diffen du finner på disse bilene,(ikke LSD, VLSD, Thorsen eller annet avansert). Har Hakkapelitta R (185/55/15) og kommer meg stort sett frem over alt.
På blank is er det kun pigg som funker.
Foruten det burde en 2005-Mx5 med greie piggfrie vinterdekk komme seg godt frem den også.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Kjører med Blizzak Nordic 175/65/14, og det funker fett som fjell. (Har åpen diff)
Trenger ikke no bagasje baki, og jeg har bakkestarta og alt i vinter uten problemer. Aldri sitti fast.
Lenge siden du hadde 4-punktskontroll?
Hadde du annen diff på forrige bil?
Lenge siden du vasket dekkene?
Har du sjekket lufttrykk?
Det er 4 faktorer som har -mye- å si
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Haha - ja er jo ikke umulig at det er "user fault" med i bildet, men har vanligvis god kål på vinter-festet.
Skal følge opp med de 4 punktene foreslått - lufttrykket er nok høyt fra kjøring gjennom tyske autobanen for å få bil hjem. Etter det har den stort sett stått i garasjen...
Men godt mulig det blir pigg-dekk neste sesong... får ta støyten med års-gebyret
Sorry for et Noob question her, men har planer om å kjøpe felger i statene og ta med hjem.
Er det noe spesiellt jeg må passe på for ikke å ha kjøpt katta i sekken? (litt dumt å komme hjem og finne ut at de ikke passer bilen....)
Hvis nett-butikken for felger har Miata som valg for felg-type; holder det? Eller er det sjanse for forskjeller her?
Rasmus
LoKi wrote:Miata og MX bruker samme felger/dekk, så det er null forskjell der.
Boltsirkel: 4x100
Innpress: ET45
Stock dim: 14x5.5 (mener det er 5.5 i bredde) Senter hull: 54.1mm (Dog vil du nok ikke finne stort som har mindre hull en dette, større går fint.)
Så er det bare å ta frem kalkulatoren når du skal bøye på dimensjonene
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Har noen hørt om typen eller merket? Er de bra felger?
Men fikk beskjed om at de har offset +38mm - og ser at nummeret 40 har blitt nevnt tidligere... kan det jgøre at de ikke passer på bilen?
Vil nødig drasse med felger hjem fra statene for å finne ut at de ikke passer på bilen....
de passer visstnok til Miata - men passer de også da til Mx5? Er de to helt like hva angår felger?
Innpress er nøye bundet opp mot felgbredde når man pusher grensene, men med ET45 (45mm) og 6" felg så har man minst 50 mm å gå på.
Med ET38 kan du kjøre med 8" felg uten problem. (Jeg hadde 8" felg på ET35, og da var det nesten på grensa)
Enkei er et kjent og bra felgmerke etter min erfaring
Regnestykket:
ET45 på 6" felg kontra ET35 på 8" felg:
+2" = 50,8 mm, deler dette på to siden felgen bygger inn og ut, og man har da 25.4 mm
-10mm innpress (felgen har da senter 10 mm lengre fra senter av bilen enn ET45)
Disse felgene stakk dermed 35.4mm lengre ut enn ET45/6"
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro