Noen som kjenner til denne? ('89 NA Turbo)

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

knekten wrote:
Kremgutt wrote:Jo takk, jeg kjørte Kristiansand - Oslo i går, og jeg tror aldri jeg har vært så utslitt før. Det hjalp ikke at jeg hadde 0.1mm mønsterdybde i bakdekkene og det HØLJA ned.

Forresten, er det andre som plages med lysene til bilene bak? Ser ut som de har langlys på hele tiden. Kommer vel av at bilen er så lav :P
Hehe.. Man blir litt sliten av å kjøre mx.. Spesielt hvis man har breie dekk. Da sporer den litt.. Men det er også en vane. Man må lissom få sitti seg til i bilen.. Så den blir nok bare mer moro for hver gang du kjører den..
205/40/17 på den, så det er ikke så ille. Kjørte med 245/40/18 på beamern før, så det skal MYE til før det blir et problem for meg. Den styre mer enn jeg gjorde..
Men den gjorde et og annet byks med ræva mens jeg kjørte, jeg vet ikke om det var snev av vannplaning, eller om ræva "spora".
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Grattis med ny bil.

For å få mest ut av de 116 gampene må du lære deg å tømme girene...
(på varm motor selvsagt).

116 gamper har du kun ved ca 6500 rpm!

Husk det! 8)

Ellers så er det nok litt støy ja. Dekk har nok litt å si.
Skal du bruke den hele året så er hardtop å anbefale.
Den lydisolerer endel samt at slitasjen på softtopen blir merkbart mindre.

Et siste servicetips er at man skifte olje to ganger i året eller ved hver 6000 km.

Gudd løkk og velkommen i klubben!
(Vi sees vel den andre torsdagen i august på sjøflyhavna på fornebu? :wink: )
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Ja, jeg merker at mye av kjøreferdighetene er borte siden den er senket.
Den takler ujevn vei særdeles dårlig, men den sitter som et strykjern i svingene, så jeg er villig til å ofre det.
Synes ikke 205 er ille på den, så jeg kommer nok til å fortsette å kjøre på det.

Og ja, utslittheten oppveies av kjøreglede, uten tvil. Det var nok mer været som gjorde det, i kombinasjon med dårlige dekk og tilsvarende anspenthet hos fører.
Jeg er vant til å like meg på motorvei, men jeg tror jeg kommer til å foretrekke småveier heretter :)

Og klart jeg kommer til Fornebu. Gleder meg som et barn til å begynne å delta i klubben aktivt.
Jeg snusa en del på MX5 tidligere, men etter jeg starta å lese her inne og se hvor stor entusiasmen for bilen faktisk er, så ble jeg bare hekta med en gang.
Jeg jobber dog til 19.00 hver dag, så om dere møtes tidligere, så blir jeg forsinket..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Motorvei er rett og slett kjipt. Gikk fra E36 323 som var kjøremaskin deluxe etter motorvei - kan ikke si det samme om denne. Tar heller noen kronglete omveier. Er der den/vi trives :)
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Sporing har mer med dekkmerke og type å gjøre enn dimensjon. Mine vinterdekk i 225/45/18 sporer ikke i det hele tatt, mens sommerdekka mine ikke direkte sporer men gir mye respons fra veien. Billige 17 tommere i 205 som jeg hadde på MX-5en når jeg kjøpte den spora enormt, mens de nye jeg kjøpte i samme dimensjon sporte ikke. Så andre dekk er tingen :)

Jeg har forøvrig kjørt 2 dager a 15 timer med MX-5en når jeg hadde den. Og jeg var nær selvmord på de siste timene av andre dagen. Det er mye veistøy og motorstøy, og svingete veier er gøy de første 6 timene men ikke etterpå, da er man svimmel og uvel og har skallebank av veistøyen ;) Hvis man tar det litt rolig så er det dog en super turbil. Men noen 5 serie BMW er det IKKE nei ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

har 5 serie, og mx5. det er to ytterpunkter på skalaen egentlig..
begge er veldig bra til sin bruk..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Kjører med billig jall fra Sharif, og har stort sett vært fornøyd med det. Bortsett fra grep på våt vei.

Hører at Pirelli er særdeles ille med tanke på sporing, dette på grunn av at dekket er veldig firkanta.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Kremgutt wrote:Kjører med billig jall fra Sharif, og har stort sett vært fornøyd med det. Bortsett fra grep på våt vei.

Hører at Pirelli er særdeles ille med tanke på sporing, dette på grunn av at dekket er veldig firkanta.
Overhodet ikke enig.
Kjørte med Pirelli P-Zero Nero i 3 sesonger el.så.
Sporet omtrent ingenting, veldig lite lyd, satt seriøst bra både på vått og tørt.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

nope-mx5 wrote:
Kremgutt wrote:Kjører med billig jall fra Sharif, og har stort sett vært fornøyd med det. Bortsett fra grep på våt vei.

Hører at Pirelli er særdeles ille med tanke på sporing, dette på grunn av at dekket er veldig firkanta.
Overhodet ikke enig.
Kjørte med Pirelli P-Zero Nero i 3 sesonger el.så.
Sporet omtrent ingenting, veldig lite lyd, satt seriøst bra både på vått og tørt.

-n
Er vel en smakssak mest, jeg tror alle dekkmerker har sine beste og verste.
Jeg driter egentlig i hvilke dekk det er, men jeg merker nå at dekkstøy er rimelig vesentlig. Jeg kjører uansett etter hvordan grepet til dekket er, og utnytter det deretter.
Jeg har lært at MX5'en mister grepet på ræva på våt vei i 4. gir i 50 km/t om du har 0.5 mm mønsterdybde f.eks :twisted:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Mine Toyo Proxes T1R dekk sporer ikke i det hele tatt. Eneste minus er vel sidegrep, som jeg synes kunne vært bittelitt bedre. Ikke det at de slipper så veldig lett, men jeg mistenker at det burde vært tilfeller hvor jeg har fått litt understyring, når jeg ikke burde hatt det.

Uansett, anspentheten forsvinner straks du lærer å akseptere bilen som en fantastisk kjøremaskin. Den er så utrolig lettkjørt. Litt fuktig vei, en rundkjøring, 2. gir og litt pent gasspådrag = bruk av begge felt i rundkjøringen på vei ut, og en fin lauch ut av rundkjøringen. I alle fall om du har sperr. Er veldig vanskelig å miste kontrollen. DA skal du leke litt vel mye. Og det gjør man jo ikke på vanlig vei. Litt er selvsagt kjekt. Og greit når det er vått på veien, sånn at man ikke sliter ut dekkene for mye.

Synes selv 205/40/17 en en pen profil, og gir i alle fall den tighte styringen som skal til på en ekte sportsbil. Det er nok slitte dekk som gjør at den er "ustabil" på våt vei. Min har relativt nye dekk og våt vei er ikke noe problem. Ikke engang om jeg launcher det jeg har ut fra en rundkjøring. Da kommer hekken 15-20 grader ut, og det er bare å mate på med litt kontrasvinging på rattet.

På motorvei er det bare en ting som nytter. Taket ned! Cruise seg gjennom, i påvente av noen bedre og mer artige veier.

Velkommen som MX-5 eier i alle fall. Og nyt alle godværsdager.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Terondo wrote:Litt fuktig vei, en rundkjøring, 2. gir og litt pent gasspådrag = bruk av begge felt i rundkjøringen på vei ut, og en fin lauch ut av rundkjøringen. I alle fall om du har sperr.
Det gikk med vinterdekka mine, men ikke med sommerdekka :=)
Tror jeg må provosere tullete mye for å få til noe slikt nå :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

nope-mx5 wrote:
Terondo wrote:Litt fuktig vei, en rundkjøring, 2. gir og litt pent gasspådrag = bruk av begge felt i rundkjøringen på vei ut, og en fin lauch ut av rundkjøringen. I alle fall om du har sperr.
Det gikk med vinterdekka mine, men ikke med sommerdekka :=)
Tror jeg må provosere tullete mye for å få til noe slikt nå :)

-n
Neida, bare å dra opp turtallet og droppe clutchen. Er det vått så funker r888 fjell til litt sidelengs kjøring.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Terondo wrote:Mine Toyo Proxes T1R dekk sporer ikke i det hele tatt. Eneste minus er vel sidegrep, som jeg synes kunne vært bittelitt bedre. Ikke det at de slipper så veldig lett, men jeg mistenker at det burde vært tilfeller hvor jeg har fått litt understyring, når jeg ikke burde hatt det.

Uansett, anspentheten forsvinner straks du lærer å akseptere bilen som en fantastisk kjøremaskin. Den er så utrolig lettkjørt. Litt fuktig vei, en rundkjøring, 2. gir og litt pent gasspådrag = bruk av begge felt i rundkjøringen på vei ut, og en fin lauch ut av rundkjøringen. I alle fall om du har sperr. Er veldig vanskelig å miste kontrollen. DA skal du leke litt vel mye. Og det gjør man jo ikke på vanlig vei. Litt er selvsagt kjekt. Og greit når det er vått på veien, sånn at man ikke sliter ut dekkene for mye.

Synes selv 205/40/17 en en pen profil, og gir i alle fall den tighte styringen som skal til på en ekte sportsbil. Det er nok slitte dekk som gjør at den er "ustabil" på våt vei. Min har relativt nye dekk og våt vei er ikke noe problem. Ikke engang om jeg launcher det jeg har ut fra en rundkjøring. Da kommer hekken 15-20 grader ut, og det er bare å mate på med litt kontrasvinging på rattet.

På motorvei er det bare en ting som nytter. Taket ned! Cruise seg gjennom, i påvente av noen bedre og mer artige veier.

Velkommen som MX-5 eier i alle fall. Og nyt alle godværsdager.
Litt gøy å lese dette, siden det var det jeg gjorde i hele går kveld.
Er ikke en rundtkjøring mellom Kristiansand og Oslo (via Stabekk) jeg ikke lå brei ut av.
Kontrollen på bilen er helt vanvittig, og jeg kjente fra den slapp første gang at jeg styrer den 100% selv. Du får liksom feelingen med den fra første gasspådrag.
Liker selv å leke meg i 2. gir ut av rundkjøringer, og det skal bli digg å kunne bruke det fullt ut. Det var ikke så himla gøy med beamern når jeg ga gass, og den plutselig tok kickdown og snurra.. :P

Med tanke på lekenheten på våt vei, så er jeg nesten usikker på om jeg foretrekker sol eller regn..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Min anbefalinger er å holde seg unna motorveier og finne omveier.

Kjørte nylig gjennom E-18 i Vestfold på vei mot Kristiansand og de 100-sonene og tunnellene er skikkelig slitsomme uten tak.

Jeg dro av ved Holmestrand og kjørte via Hvittingfoss, og utpå igjen ved Larvik. Tjente vel ikke noe på det sånn tidsmessig men jeg hadde det mye mere gøy.

På tide å tenke alternativt når man står der med kartet;
hvorfor kjøre A-B, når du kan kjøre A-C-K-W-Huttiheita-R-via Skui-over Filefjell til -B?

:D
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

uggla wrote: På tide å tenke alternativt når man står der med kartet;
hvorfor kjøre A-B, når du kan kjøre A-C-K-W-Huttiheita-R-via Skui-over Filefjell til -B?

:D
Den stjeler jeg av deg :twisted:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply