Ny mindre MX-5 på vei?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

knekten wrote:Skiller da bare 20 kg på NB og NC.
Fortsatt bilr det noen kg tyngre enn NA, som var utgangspunktet.

At "alle" biler blir større og tyngre er en uting. Greit det skal bygges inn litt sikkerhet i bilene, men alt "lull-lull", bortsett fra ratt og pedaler, er bare tøys og tull. Mener nå jeg da :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

er vel heller følelsen å kjøre en NA vs. NC..
har aldri prøvd NC, så jeg kan ikke si noe om det.

om det blir "back to basic" med vektsparing og minimalt med dill dall, så hadde det vært stilig!
og da igjen trenger en egentlig ikke så mye hæst for å ha det morro.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

DrHolm wrote:er vel heller følelsen å kjøre en NA vs. NC..
har aldri prøvd NC, så jeg kan ikke si noe om det.
Og jeg har ikke kjørt NA så kan ikke si noe om den.
Men NC i forhold til NB er: stor, høy, myk..
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

indahla wrote:
DrHolm wrote:er vel heller følelsen å kjøre en NA vs. NC..
har aldri prøvd NC, så jeg kan ikke si noe om det.
Og jeg har ikke kjørt NA så kan ikke si noe om den.
Men NC i forhold til NB er: stor, høy, myk..
jepp og nb iforhold til na er det samme,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Spørsmålet er vel hvor mye vekt man faktisk kan skrelle av med tanke på sikkerhetsutstyr osv. Tross alt så sto de med barberblad og skrella gram av speila på NC for å holde nede vekten :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Det er forskjell på NAer også. Min 1,8 '94 (som har mer stash enn en 1,6 '90-93) veier 1050 kg iflg vognkortet.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

knekten wrote:Rett meg hvis jeg tar feil. NA-960 kg. NB-1120 kg. NC 1140 kg. Skiller da bare 20 kg på NB og NC.
Mulig det, men NC er da m.a.o. 180 kg tyngre enn NA... og det betyr at den er blitt nesten 20 % tyngre enn den "originale" NA... 20% vektøkning er VELDIG MYE..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Zo0mZo0mGo0n
0 RPM
0 RPM
Posts: 46
Joined: 04 Mar 2009, 23:11
Location: Kristiansand S
Status: Offline

Post by Zo0mZo0mGo0n »

vil ikke ødelegge gleden til alle her men det er spekulasjoner om at denne skal ha FWD!!!!!! :evil:

http://www.autoblog.com/2009/06/30/rend ... iata-mx-2/
1991 NA
Ny kalesje, ny motor, fortsatt billigfelger med billigdekk 205/55R15
Kyb Agx dempere med org fjær.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Det er autoblog sine spekulasjoner og har like lite vekt som dine og mine da jeg vet om flere som er mer "inside" i Mazda enn de er.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Jeg er ganske sikker på at det vi ser her (*) er NDen som kommer i 2012. Ryktene går jo på at NDen skal tilbake til NAens proposjoner - så det stemmer bra. Tror neppe bilen som vises her kommer i tillegg til en ny ND samme året.

(*) Bildene er jo bare photshoppa antagelser.

Vi får se, fasiten har vi om ca 3 år. Men ingen av dem kommer til å ha FWD. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

En av de viktige som har vært med i utviklingen av MX-5 siden slutta som kjent med NCFLen, så det blir morsomt å se hva som kommer.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
HegeCecilie
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 405
Joined: 14 Aug 2008, 13:33
Medlemsnummer: 745
Location: Nordkisa
Status: Offline

Post by HegeCecilie »

| medl. #745 | 2001 Mx-5 1.8 Sport | NoConesLeft #03 |
| Koni | GoodWin Racing | Hawk | Simons | Magnecor | NGK | Mann-filter | Agip| Toyo |
User avatar
PetterHG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 160
Joined: 14 Aug 2005, 02:00
Medlemsnummer: 513
Location: Oslo
Status: Offline

Post by PetterHG »

Helt klart en artig tanke. Men hva som er målet kan være et spørsmål....

Nå skal bilen bli mindre enn MX5, som i utgangspunktet er en liten bil(?), så vil denne bli mindre. Aston Martin og Toyota skal samarbeide om en "GT" variant av iQ, (nei, det er ikke 1 april!). Dette vil bli en Smart-konkurrent. Det kan være at det er i dette markedet at Mazda vil inn? Opplagt at "MX2" ser langt bedre ut enn en iQ med Aston Martin grill... 8-P <ROFL>

I sin tid var Thunderbird en liten bil. Da denne vokste ble det rom for Mustang som arvtager. Jeg kan ikke se at MX5 er vokst ut av sitt skinn, sett med dagens modeller. Kanskje ND blir større? I dagens "miljø-prefiks" tider er det mye prat om små såkalte miljø-biler. Kanskje MX2 blir en EL-bil? Eller kanskje diesel? (Grøss.....)

PH 8-)
Petter HG
Medlem: 513
Oslo
'98-NB (Nytt 2008: Skreddersydde skinn seter! Flott jobb, Tor340!!)
"... bare en død fisk følger strømmen..."
Post Reply