Tenker på å kjøpe nye felger + evnt dekk
Moderator: Styremedlemmer
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Tenker på å kjøpe nye felger + evnt dekk
Heisann! Byttet nå til de ultralette originale vinterdekkene med bbs felger på, og plutselig gikk bilen mye bedre! Dette gjorde meg keen på å få meg noen lettere sommerhjul. Etter å ha spilt litt forza 2 og innsett hvor viktig det er med høyfriksjonsdekk, tenker jeg at jeg burde få meg noen skikkelig bra dekk med de felgene.
Hvis jeg kjører med ulovlige dekk - altså, dekk som ikke er godkjent for min bil for bruk på vei (feil dimensjoner eller ulovlig gummi) - og jeg kræsjer og skader noen (helt hypotetisk). Kan forsikringsselskaper sette seg på baken og tildele meg erstatningskrav? Hvordan er det med det? Er gateslicks lov? http://www.gundersenmotorsport.no/yokoh ... asfalt.htm
Hvilke felg"dimensjoner" (innpress, nav osv.) er originalt på min 1993 NA Miata? Hva er optimalt av felg/dekk-dimensjoner? Dekkonline.com sier at følgende er originalt for min bil (dekk-dimensjoner):
175/65R14 82Q
185/60R14 82H
Jo breiere dekk, jo mer gripeflate og bedre grep. Større diameter på felgen, jo mer respons, men mer ufjæret vekt. Her vil jeg prioritere mindre ufjæret vekt fremfor respons, men utifra min erfaring fra mine originale BBS vinterdekk som er 175/65R14 så blir kjøreopplevelsen litt mindre responsivt. Hvis jeg har 15" så vil jo dekkene være myke, og responsen vil bli svært dårlig. Stemmer ikke dette? Eller har dette med profil å gjøre? Dette stemmer hvertfall med vinterdekkene mine.
Sånne felger er jo veldig kult, der de går litt innover og har en sånn polert aluminumskant. Noen som vet hvor jeg får tak i det, og hvilke dimensjoner jeg bør ha?
Sharif tilbyr billige felg-pakker. 5000 kr for sommerdekk m/felg.
Noen som vet noe om disse felgene/gummien? Er disse å anbefale? http://dekkindustrien.no/index.php?p=61&gl=61&showu=81
Hva betyr 7x17" - 4*100/114,3 - ET 38?
Hvis jeg kjører med ulovlige dekk - altså, dekk som ikke er godkjent for min bil for bruk på vei (feil dimensjoner eller ulovlig gummi) - og jeg kræsjer og skader noen (helt hypotetisk). Kan forsikringsselskaper sette seg på baken og tildele meg erstatningskrav? Hvordan er det med det? Er gateslicks lov? http://www.gundersenmotorsport.no/yokoh ... asfalt.htm
Hvilke felg"dimensjoner" (innpress, nav osv.) er originalt på min 1993 NA Miata? Hva er optimalt av felg/dekk-dimensjoner? Dekkonline.com sier at følgende er originalt for min bil (dekk-dimensjoner):
175/65R14 82Q
185/60R14 82H
Jo breiere dekk, jo mer gripeflate og bedre grep. Større diameter på felgen, jo mer respons, men mer ufjæret vekt. Her vil jeg prioritere mindre ufjæret vekt fremfor respons, men utifra min erfaring fra mine originale BBS vinterdekk som er 175/65R14 så blir kjøreopplevelsen litt mindre responsivt. Hvis jeg har 15" så vil jo dekkene være myke, og responsen vil bli svært dårlig. Stemmer ikke dette? Eller har dette med profil å gjøre? Dette stemmer hvertfall med vinterdekkene mine.
Sånne felger er jo veldig kult, der de går litt innover og har en sånn polert aluminumskant. Noen som vet hvor jeg får tak i det, og hvilke dimensjoner jeg bør ha?
Sharif tilbyr billige felg-pakker. 5000 kr for sommerdekk m/felg.
Noen som vet noe om disse felgene/gummien? Er disse å anbefale? http://dekkindustrien.no/index.php?p=61&gl=61&showu=81
Hva betyr 7x17" - 4*100/114,3 - ET 38?
Last edited by magenuss on 21 Nov 2008, 12:23, edited 1 time in total.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Slike felgpakker er ofte felger som er kopier og dårlig laget, og sjelden bra vektfordeling. Det er min mening da, jeg velger å bruke mye penger på dekk og felger.
7x17" - 4*100/114,3 - ET 38?
Dette er dimensjonene på felgen - boltsirkel - offset.
Hvis du skal kjøre på gateslicks så bør du vel være sikker på at du ikke skal så langt om det skulle begynne å regne for å si det slik. Når det gjelder lovligheten så er vel reglene litt diffuse og sier at du skal ha rett dekk i henhold til forholdene?
7x17" - 4*100/114,3 - ET 38?
Dette er dimensjonene på felgen - boltsirkel - offset.
Hvis du skal kjøre på gateslicks så bør du vel være sikker på at du ikke skal så langt om det skulle begynne å regne for å si det slik. Når det gjelder lovligheten så er vel reglene litt diffuse og sier at du skal ha rett dekk i henhold til forholdene?
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Det originale for NA er 185/60R14 på 5,5" bred felg med offset på +45.
Mange mener allikevel at 195 evt 205/50R15 er det beste kompromisset for NA ifht. vekt, respons og utseende.
Mange velger også å gå noe ned på offset for å få litt "breiere" hjulstilling.
(Offset sier noe om hvor mye felger "bygger" i bredden ifht. festeboltene.)
Men det er viktig å være forsiktig så man ikke ødelegger den fin og følsomme understellsgeometrien med for tunge eller for brede hjul.
Noe av fordelen med lavere profil på dekka er en stivere dekkside som gir mer styrerespons men på bekostning av komfort.
Som du kanskje skjønner er det ingen fasitsvar her så du må bare finne ut hva som er viktig for deg. Komfort, økonomi, grep, looks.. etc
Kan forresten anbefale tirerack.com for å "windowshoppe" felger da de har stort utvalg av kvalitets (merke-) felger og mulighet for å "prøve" de på bilen.
Gudd løkk!
Mange mener allikevel at 195 evt 205/50R15 er det beste kompromisset for NA ifht. vekt, respons og utseende.
Mange velger også å gå noe ned på offset for å få litt "breiere" hjulstilling.
(Offset sier noe om hvor mye felger "bygger" i bredden ifht. festeboltene.)
Men det er viktig å være forsiktig så man ikke ødelegger den fin og følsomme understellsgeometrien med for tunge eller for brede hjul.
Noe av fordelen med lavere profil på dekka er en stivere dekkside som gir mer styrerespons men på bekostning av komfort.
Som du kanskje skjønner er det ingen fasitsvar her så du må bare finne ut hva som er viktig for deg. Komfort, økonomi, grep, looks.. etc
Kan forresten anbefale tirerack.com for å "windowshoppe" felger da de har stort utvalg av kvalitets (merke-) felger og mulighet for å "prøve" de på bilen.
Gudd løkk!
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Er det ikke best med lavest mulig profil? Jeg driter i komfort, jeg vil ha ytelser . Bilen min har nå 205/45R16, med noen tunge Borbet CF felger.
Jeg tenkte å kjøpe sorte Sportmax XXR 501 felger, http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Car-Tru ... 240%3A1318
og putte på mine Yokohama S306 dekk. Er det noen gode dekk egentlig? Har lite å sammenligne med..
Dette er 16x8 felger. Vil det passe? Det står "aggressive fitment". Hva tror dere?
Jeg tenkte å kjøpe sorte Sportmax XXR 501 felger, http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Car-Tru ... 240%3A1318
og putte på mine Yokohama S306 dekk. Er det noen gode dekk egentlig? Har lite å sammenligne med..
Dette er 16x8 felger. Vil det passe? Det står "aggressive fitment". Hva tror dere?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Hvis du vil ha ytelse kjøper du den letteste 15" du finner i 7"+ bredde med ET 38-42.
Goodwin-racing.com har mye å velge mellom.
Alle gateslics er godkjente for gate. Derav navnet. ToyoR888 er meget bra på både vått og tørt. Jeg kjørte 300 mil tur retur Nürburgring i til tider mye regn og høy fart.
Det ultimate er 949racing.com 6UL 15x9 eller 15x8 men han produserer veldig få i året og alle vil ha.
Kjøper du en lett 15x7 med 205/50 gateslics er du 90% innenfor det optimale så lenge du er under 300 hester.
16" har ikke mye dekk å velge i mellom.
Goodwin-racing.com har mye å velge mellom.
Alle gateslics er godkjente for gate. Derav navnet. ToyoR888 er meget bra på både vått og tørt. Jeg kjørte 300 mil tur retur Nürburgring i til tider mye regn og høy fart.
Det ultimate er 949racing.com 6UL 15x9 eller 15x8 men han produserer veldig få i året og alle vil ha.
Kjøper du en lett 15x7 med 205/50 gateslics er du 90% innenfor det optimale så lenge du er under 300 hester.
16" har ikke mye dekk å velge i mellom.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3033
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Enig med Arild.
Lav profil er nødvendigvis ikke det beste mtp ytelser. Hadde en gang i tiden en link til en amerikansk test hvor de kuska en BMW 330i rundt på en bane i USA. Samme felger og dekk i 15", 16" og 17". 15"erene satt de beste rundetidene.
Flere faktorer her. En gjennomsnittlig legering i en alu-felg veier mer enn dekkgummi, så ved å øke fra 15" til 16" så øker faktisk vekta på hjulet. Samt vekta blir tilføyd lengre ut fra navet - som i seg selv ødelegger aksellerasjonen. Har man hardcore-NASA-tech lettvekts-felger så gjelder dette kanskje ikke mer. Så lenge man ikke kjører på veidekke som er plant som biljardbord så er det en fordel med dekk som flekser litt - "lavprofil" kan bli for stivt, og hopper mer over ujevnheter. Er dekket airborne så har du ikke noe grep. Mest gjeldende i svinger og nedbremsninger.
Uansett, det er små marginer vi prater om her. Men alle monner drar. Så er det opp til den enkelte å prioritere disse marginene opp mot det estetiske, samt sørge for at man beholder nattesøvnen.
En annen fordel med 15" er at man får kastet felger og dekk etter seg - er grisebillig.
Lav profil er nødvendigvis ikke det beste mtp ytelser. Hadde en gang i tiden en link til en amerikansk test hvor de kuska en BMW 330i rundt på en bane i USA. Samme felger og dekk i 15", 16" og 17". 15"erene satt de beste rundetidene.
Flere faktorer her. En gjennomsnittlig legering i en alu-felg veier mer enn dekkgummi, så ved å øke fra 15" til 16" så øker faktisk vekta på hjulet. Samt vekta blir tilføyd lengre ut fra navet - som i seg selv ødelegger aksellerasjonen. Har man hardcore-NASA-tech lettvekts-felger så gjelder dette kanskje ikke mer. Så lenge man ikke kjører på veidekke som er plant som biljardbord så er det en fordel med dekk som flekser litt - "lavprofil" kan bli for stivt, og hopper mer over ujevnheter. Er dekket airborne så har du ikke noe grep. Mest gjeldende i svinger og nedbremsninger.
Uansett, det er små marginer vi prater om her. Men alle monner drar. Så er det opp til den enkelte å prioritere disse marginene opp mot det estetiske, samt sørge for at man beholder nattesøvnen.
En annen fordel med 15" er at man får kastet felger og dekk etter seg - er grisebillig.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Men snakker man performance så kjøper man vel også lette/skikkelige felger. Og i og med at dekket sitter utpå felgen så er vel sånn sett dekkets vekt også ganske vesentlig.
Støtter nok ellers arilds linking til Goodwin. Må nok over sjøen for å få det beste her. Jeg bestilte mine vinterdekk/felger fra Tirerack selv, super service og kjapp levering.
Støtter nok ellers arilds linking til Goodwin. Må nok over sjøen for å få det beste her. Jeg bestilte mine vinterdekk/felger fra Tirerack selv, super service og kjapp levering.
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
15" veier 7.12 kg, 16" veier 7.62 kg.
Det er jo ikke mye det?
Det er jo ikke mye det?
Last edited by magenuss on 21 Nov 2008, 12:19, edited 1 time in total.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Aggressive fitment vil si at de går 44mm lenger ut en originalhjula.magenuss wrote:Er det ikke best med lavest mulig profil? Jeg driter i komfort, jeg vil ha ytelser . Bilen min har nå 205/45R16, med noen tunge Borbet CF felger.
Jeg tenkte å kjøpe sorte Sportmax XXR 501 felger, http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Car-Tru ... 240%3A1318
og putte på mine Yokohama S306 dekk. Er det noen gode dekk egentlig? Har lite å sammenligne med..
Dette er 16x8 felger. Vil det passe? Det står "aggressive fitment". Hva tror dere?
Du MÅ valse og muligens strekke hjulbuene, og ha ekstrem camber for overhodet å få ting nogenlunde under hjulbuene.
Og tom. da vil det mest sannsynlig skrubbe.
Er en grunn til at mange med sportmax på clubroadster bruker skjermbreddere, og sager vekk originalhjulbuen for å overhodet få felgene og hjula innenfor.
Husk også at du i en kontroll mest sannsynlig vil få mangellapp og visning pga. Innpress 0 kontra originalt på 40 (på NB).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
15" ser sånn ut, det vil jeg ikke ha: http://a1.ac-images.myspacecdn.com/imag ... fd9db0.jpg
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
På NA ser absolutt 15" best ut.magenuss wrote:15" ser sånn ut, det vil jeg ikke ha: http://a1.ac-images.myspacecdn.com/imag ... fd9db0.jpg
Er bare viktig å velge en felg som ikke ser mindre ut en den er.
Enkei RPF1 er jo en knallfelg i 15"
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Mener du å rulle hjulbuene med et balltre? Hvis du ser på det bildet jeg nettopp gav deg så er det ikke gjort noe sånt der... Har aldri lest noe om at det skal være så stress for å få de til å passe.nope-mx5 wrote:Aggressive fitment vil si at de går 44mm lenger ut en originalhjula. Du MÅ valse og muligens strekke hjulbuene, og ha ekstrem camber for overhodet å få ting nogenlunde under hjulbuene.
Og tom. da vil det mest sannsynlig skrubbe.
Er en grunn til at mange med sportmax på clubroadster bruker skjermbreddere, og sager vekk originalhjulbuen for å overhodet få felgene og hjula innenfor.
Husk også at du i en kontroll mest sannsynlig vil få mangellapp og visning pga. Innpress 0 kontra originalt på 40 (på NB).
-n
Hva vil jeg få mangellapp på? Hvis jeg ruller hjulbuene?
Hva kan man gjøre med bilen av ytelsesmessige forandringer som går gjennom en eu-test? Hele grunnen til at jeg ikke vil ha turbo er at du må ta det av ved eu-test + at bilen aldri funker.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
http://rev9autosport.com/shop/gallery/#
Trykk customer cars, bilde nummer to. Dette er de kuleste felgene jeg har sett på en miata.
Trykk customer cars, bilde nummer to. Dette er de kuleste felgene jeg har sett på en miata.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Det er jo et definisjonsspørsmål, mine 18" felger veier 9kg, og 17" jeg hadde på MX-5en før veide 7,5kg, så sånn sett er det jo ikke lettvektere.magenuss wrote:Disse felgene veier 7.12 kg (16"), 15" veier 7.62 kg. Det er jo ikke mye det?
Går du for performance så er vel uansett 15" tingen som arildh påpeker.
Hva mener du med at bilen aldri funker med turbo? Sånn sett går det vel fortere å ta av og på en kompressor kontra en turbo.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3033
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Du kan kun endre sporvidden med 15 mm per aksling. Dvs. endre innpresset med 7,5 mm per side. Siden det går kun i hele mm så blir det i praksis 7 mm.
Som igjen betyr at på NA med originalt innpress på 45 mm, så kan man variere mellom innpress 38 og 53... uten å få pes på kontroller.
Edit: Og en 15" felg blir ikke regnet som lettvekter før den er nedpå 5 komma something kilo.
Som igjen betyr at på NA med originalt innpress på 45 mm, så kan man variere mellom innpress 38 og 53... uten å få pes på kontroller.
Edit: Og en 15" felg blir ikke regnet som lettvekter før den er nedpå 5 komma something kilo.