CRX del sol vs MX-5

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

CRX del sol vs MX-5

Post by RedFox »

Nå er jeg skikkelig usikker altså.. Står mellom de to bilene.. Har jo faktisk vært på vei til å handle en mx-5 for 2 uker siden, men ble noe tull med selgeren etc.. Så det har vel gått for lang tid antar jeg :)

Får tilogmed billigere forsikring på en CRX del sol VTi (160hk) enn mx-5..
Derfor heller det litt mer mot en CRX enn MX-5 ..

Noen som har noen erfaringer å komme med i mitt ståsted ? :)
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

RWD :D
just my 2 cents

Har aldri kjørt eller sitti på med Del Sol VTi , men er sikkert moro sprekt :) Begge bilene er fine sommerbiler og stylingmulighetene er gode. MX5en trenger litt mer kraft iforhold til vti, men det er ikke noe problem og du for igjen moroa det koster fordi mx5 er rwd :)

Rest my case!
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

Vet ikke om jeg har behov for å slenge så mye med rompa.. Jeg kan kjøre hardt rått og brutalt, men jeg kjører ikke grisete.. Antar at det er derfor RWD er bedre ansett enn FWD ? :)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Har også vært borti tanken på Del Sol'en, men ønsker man egentlig en roadster etter "god gammel oppskrift" så kjøper man MX-5..

syns også det er noe med at sportsbiler bør ha RWD ,
160 HK kan du få i MX-5 også.. og er valget mellom en Del Sol og en Mx-5 med begge 160 HK så er vel valget meget enkelt? (rundt 14.000 ekstra så har du Mx-5 med det)

Forsikringen er jo også et poeng, det spørs jo hvor mye forskjell det er.. men det er jo ikke den man kjøper bil etter heller.. :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

RedFox wrote:Vet ikke om jeg har behov for å slenge så mye med rompa.. Jeg kan kjøre hardt rått og brutalt, men jeg kjører ikke grisete.. Antar at det er derfor RWD er bedre ansett enn FWD ? :)
Jeg kjører heller ikke grisete...
Det er ikke det eneste, å akse med en RWD er noe helt annet syns jeg...
Det er liksom mer sportsbil da.. :) (syns jeg)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

For en som ikke eier nåla i veggen (de aller fleste har jeg inntrykk av) så har forsikringen veldig mye å si.. For meg har den så mye å si at jeg enkelt nok ikke har råd til en bil om den blir for dyr.. (logisk nok :p)

Greit nok å montere turbokit i mx-5'en .. Men tviler på at du kan kjøre OEM uten å bytte ut en eneste del i drivverket ved 160 gamp.. Dessuten er det ikke enkleste ting å godkjenne for å si det sånn..

Med 160 gamp som utgangspunkt +turbo så er det jo enda mer kick .. Men da har man jo dette med godkjenning igjen..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Tenk deg en ferietur da.. full av bagasje, så skal du ta av/ned taket...

hvor skal du da gjøre av taket på del sol'en? for det er vel et hardt tak som må legges forsiktig på en sikker plass så det ikke ripes opp...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

Det er sant.. Det er tilpasset til bagasjerommet og det er vel det som er den eneste ulempen jeg kan se.. vs mx-5
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

RWD!

Post by Daniel »

HEI!
Må bare henge meg med her!
Bakhjulstrekken er avsindig morsom både på vinter og sommer, mens en slik crx bare gnager seg fram med forhjula....fysj!
Men det er forskjell på folk, og nå til dags finnes det nå nesten bare biler med forhjulstrekk (utenom bla.: das Stern (Mercedes), BMW og Lexus)
De fleste nøyer seg med forhjulstrekk, mens andre (ordentlige) sportsbilentusiaster krever bakhulstrekk. Jeg har talt, men valget er ditt, lykke til!
Hilsen Daniel
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

var en tråd om dette på bilforumet for en stund tilbake.. mr2 er også med i diskusjonen..

http://www.bilforumet.net/showthread.ph ... genumber=1
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Pacmania wrote:var en tråd om dette på bilforumet for en stund tilbake.. mr2 er også med i diskusjonen..

http://www.bilforumet.net/showthread.ph ... genumber=1
Må si jeg blir litt trekt av endel av de innleggene.. (har dem i det hele tatt prøvd MX-5? MGB/Sunbeam/Spitfire er vel homsebiler også...? ler meg ihjel..)

vektfordelingen på mx-5 er tross alt (nesten perfekt) 50/50 MR2 er vel 45/55 eller noe sånt.. det er jo mye av grunnen til at Mx-5 henger sånn på veien, Del Sol'en vet jeg ikke..

har aldri sett en MX-5 som minner om frisør (frisørbil er vel feks. Golf Cab og sånne...) elendig uttrykk uansett spør du meg...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Les disse... =)

http://www.myhome.no/roadster/Side1.jpg

http://www.myhome.no/roadster/Side2.jpg

er vel greiest å klikke høyre og lagre som..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

Har lest artikkelen ..

Men blir egentlig bare gal av å spørre honda og mazda eiere om dette :) Blir 50 / 50 uansett.. Prøvde meg på bilforumet nå, får se hvilken respons jeg får der ;)

Utrolig vanskelig valg.. Skulle ikke vært lov :p
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Jeg vurderte Mr2 og Mx5 oppmot hver andre, og det var ett vanskelig valg. Men det som gjorde at jeg falt på Mx5 var at jeg syntes bilen i seg selv hadde noe mere særpreg enn Mr2èn. Jeg sitter med samme følelse når det gjelder CRXèn. Men som sagt er det jo smak å behag. Du får deg nok en morro bil uansett. Lykke til med bilkjøp.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
JohnO
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by JohnO »

RedFox wrote:For en som ikke eier nåla i veggen (de aller fleste har jeg inntrykk av) så har forsikringen veldig mye å si.. For meg har den så mye å si at jeg enkelt nok ikke har råd til en bil om den blir for dyr.. (logisk nok :p)
Hvorfor ikke inngå avtalegiro med forsikringselskapet, og betal et fast beløp i mnd? Jeg har Gjensidige, og betaler i underkant av 400kr pr mnd.
Kjedelig når forsikringa kommer en gang i året på 4000kr, det hadde ikke jeg "råd" til.
X-96BRG :(
Post Reply