Turbo-kit for LHD / RHD.???

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Turbo-kit for LHD / RHD.???

Post by t_huseby »

Hei.

Nå har brutter endelig fått tak i et turbo-kit, men det viser seg å være lagd for høyre ratta biler. Slik som rør systemet til luft mengde måler og filter er laget, krasjer det helt med bremsekraftforsterkeren og hovedpumpa. Han må rett og slett lage nytt rør for å plassere det annerledes. Syns kitet var skikkelig dårlig tilpasset i grunn, ikke mye bolt on akkurat... Han må også bygge om/forlenge bremserøra til hovedpumpa for å komme litt vekk fra turbo'n.

Er det flere som har hatt samme problem, eller har dere fått tak i et LHD kit?? (hvis det er andre typer å få tak i i det hele tatt)

Her ligger det er del bilder hvor dere tydelig kan se hvor jævli det egentlig er. ----> http://foto.freewave.no/fotoalbum.php?aid=396689
t_huseby ---> Redrider
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Turbo-kit for LHD / RHD.???

Post by Vidar »

Ikke helt det du spurte om men..

Mener å ha hørt at du må kutte litt i manifolien. Hvis ikke går den i stykker.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

kittet var sånn på min også...

sett noen som har satt luftmendemålern rett framover fra turboen, og så filter rett på der(fjerna hele 180grader bøyen..)

så bedre ut faktisk..
i mitt tilfelle så forsvant hele luftmengdemålern nå i helga i forbindelse med nye link hjernen :D
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

Med luftmengdemåleren rett frem kommer den under røret som går til innsuget da jo. Bror skal flytte radiatoren frem i toppen for å føre røra til IC over den. Kommer ikke filteret til å krasje i radiatoren da? Vi tenkte å lage en ny 180 grader bue som er en del større slik at LMM kommer nærmere skjermen og står i bilens lengeretning, og ikke på skrå.

Egentlig er det ikke noe problem, hvis en bare tar seg tid til å få lage et nytt rør, men når han skal få motoren i gang "nå" i dag blir det bare knot. Hehehe. :) Han er ikke så tolmodig av seg, blir litt overivrig og det bare klør i fingra hans hvis han ikke skrur bil.. :D :D Han reiste kl 0700 i går fra larvik, og ved 1000 tiden ringte han Asim og vekka han. Da skulle han ha turboen sin...
t_huseby ---> Redrider
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

Noe så RÅTT!!! Vi fikk startet bilen om søndagen, og tatt en prøvetur. Ladda 0,25 bar. Rimelig bra forskjell fra å kjøre suge 1,6 motor skal jeg si. Da er det bare å få laga rør til IC og montere nytt eksos, for så å ladde ca 0,7 bar tenker jeg. Eksos kommer nok ikke før ut mot soommeren. Da blir det spesiallaga anlegg på et eksosverksted helt fra turbo.

Men, det er alltid et men, det blir noe sykt varmt på panseret og bremserøra/pumpa. Nå ble det ikke no hard kjøring på oss, men det ble rimelig varmt fordi. Brant meg på panseret til og med. Må nok prøve å lage til no skjerming.
Flere som har laget en fin patent på det???


Spørs om ikke bror snart tar meg igjen gitt, når han får opp trykket vel å merke. Jeg har vel rundt 200hk nå.. ladder 1,1 med eksos, filter, chip og dump. Greddy IC og walbro pumpe monteres snart da... :D :D
t_huseby ---> Redrider
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

mener jeg så dere kjøre ut fra sandefjord? kjørte desverre fiat.. i vente av sommerdekk og felger.. vi får møtes engang...
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg skal ta litt av nr det gjelder skjerming tenkte jeg
mistenker at det blir varmt i min, skal lade nærmere 1 bar i mx5en. da er jeg rett og slett redd for å smelte lakken på panseret osv
User avatar
CrazyTuning_Asim
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 01 Mar 2004, 01:00
Status: Offline

Post by CrazyTuning_Asim »

Hei

Det er et kjent problem med varme under panseret på MX5 med turbo. En ting som kan hjelpe er å ta bort den gummi lista som ligger mellom panseret og torpedoveggen, og den som sitter mellom panser og frontplate, dette åpner for litt luft gjennomstrømming.

Den beste måten er å ha hull med gitter for å slippe varmen ut, men det krever jo litt mer jobb. :)

En annen ting som hjelper er å ta på eksos bandage på frontrøret.

NB! Har dere husket å stille tenningen? Viktig at den blir senket til 6-7grader mener jeg å huske det er. Hvis ikke blir det tenningsbank når det blir litt ladetrykk.

Asim...
www.crazytuning.com Norden eneste autoriserte TRUST forhandler. Over 10års erfaring. Har du noen spørsmål kan vi kontaktes på 67909890 eller mail@crazytuning.com
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

asim, det der funker ikke på min mer(tenninga), skal settes til en gitt verdi når jeg fyrer den første gang, så styres den av linken etter det...

lekt litt med tanken på lufting rett opp av panser, men det får blir absolutt siste utvei
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

HF-mx5T wrote:asim, det der funker ikke på min mer(tenninga), skal settes til en gitt verdi når jeg fyrer den første gang, så styres den av linken etter det...

lekt litt med tanken på lufting rett opp av panser, men det får blir absolutt siste utvei
Jeg kjører med tenninga på base setting 16 grader, og retarderer nå 10 grader vha. av Bipes ACU'en. Er super fornøyd, og er jo litt billigere en full ECU bytte da :D

En stor fordel med Link ECU'en er vel at du kan kjøre uten luftmengdemåleren, kan du ikke HF-mx5T?

Med kompressoren har jeg heldigvis ikke disse varmeproblemene som "turbogutta" har, men har "eksos bandasje" fra Termotec underveis i posten for ytterligere senking av temperaturen under panseret for kaldere innsugsluft.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

Brutter'n kjøpte noen isolerende matter som tåler varme og monterte de opp under panseret, også monterte han en stålplate over turbo'n for å hindre at lakken blir stygg. Skal si fra om det med de listene, Asim. Det var ikke noen dum ide. :) På jobben min har vi liggende et mx-5 panser...spørs om ikke brutter skal starte et lite prosjekt på det etter hvert....

Tenningen ble justert til 6 grader, ja. Hva koster sånn "bipes acu" ?? Hva gjør den? Samme som en chip?



Pacmania: Ja, vi var i sandefjord om søndagen, på besøk hos tante. Hvis du kjører forbi gjermundsen bilsenter så kan det hende du ser brutter's bil. Han jobber der nemlig... Han pleier å kjøre en blå toyota eller sin hvite miata. :D Tenker det blir miata fremover nå...hehe :o
t_huseby ---> Redrider
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

ACUn justerer tenningen etter turtall og div temp.. Koster 200 USD
t_huseby wrote:Brutter'n kjøpte noen isolerende matter som tåler varme og monterte de opp under panseret, også monterte han en stålplate over turbo'n for å hindre at lakken blir stygg. Skal si fra om det med de listene, Asim. Det var ikke noen dum ide. :) På jobben min har vi liggende et mx-5 panser...spørs om ikke brutter skal starte et lite prosjekt på det etter hvert....
Tenningen ble justert til 6 grader, ja. Hva koster sånn "bipes acu" ?? Hva gjør den? Samme som en chip?
Pacmania: Ja, vi var i sandefjord om søndagen, på besøk hos tante. Hvis du kjører forbi gjermundsen bilsenter så kan det hende du ser brutter's bil. Han jobber der nemlig... Han pleier å kjøre en blå toyota eller sin hvite miata. :D Tenker det blir miata fremover nå...hehe :o
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:ACUn justerer tenningen etter turtall og div temp..
og videre bl.a. signal fra luftmengdemåleren.

Les mer her:

http://frontiernet.net/~bipesauto/BipesACU/
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Vil også anbefale dere å ta en titt på Greddy E-manage. Den blir en mellomting mellom Link & Bipes. Emanage er en piggyback og kobler seg på bilens orginale ecu, og kan i tilegg til timing justere innsprøytning og masse annet moro direkte fra en laptop. Får da mye bedre kontroll og kan finstille tennig/bensin gjennom hele registeret... Kan evt. kobles til display-uniten Profec E-01 som da i tilegg også kan styre boost. Gir også muligheter til å bruke større injectorer - opptil 315cc. Bipes funker fint, men er igrunn litt for dyr for det lille den gjør. Hadde tenkt å kjøpe Bipes, men kjøper nå Emanage etter å ha lest mye lovord på Miata- og Greddy-forum i USA... Koster ca.450$ inkl. wireharness og kabel til laptop.

Mer info her:
http://www.mohdparts.com/emanage/
Greddy forum: 211rwhp/290nm
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Var det ikke slik at det bør skjeres to spor i manifoilen til greddy kittet slik at det ikke blir ødelagt ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply