Luftmengdemåler i fra RX7

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Luftmengdemåler i fra RX7

Post by EspenAndre »

Hva kan dette gi av effekt..? eller er det ikke særlig hensiktsmessig i nesten originale biler (uten luftpresse av noe slag..)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftmengdemåler i fra RX7

Post by Vidar »

Lurer på om det gir ca 5 Hk ved 6500 rpm.
Står på Miata.net.
EspenSort92 wrote:Hva kan dette gi av effekt..? eller er det ikke særlig hensiktsmessig i nesten originale biler (uten luftpresse av noe slag..)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftmengdemåler i fra RX7

Post by Vidar »

Her ser du forskjellen :

Image
EspenSort92 wrote:Hva kan dette gi av effekt..? eller er det ikke særlig hensiktsmessig i nesten originale biler (uten luftpresse av noe slag..)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Dette stemmer med de artiklene jeg også har lest om emnet. MEN ! ! Legg også merke til at disse ekstra HK først kommer ved ca. 6000 omdreininger og opp... RX7 luftmengdemåleren gir faktisk nesten 5 HK MINDRE i området 4500 til 5000...

Jeg mener og tror ikke det er verd jobb og pengene med en slik mod., hvis du da ikke har en RX7 måler liggende, eller får tak i billig. For ca. 2 år siden ringte jeg til en høgger her i Norge og spurte etter pris på luftmengdemåleren til en RX7 86 modell de hadde inne.. (det er kun luftmengdemåleren fra RX7 86-88 som funker).. men de skulle ha ca. kr.1500,- for den. I noen tilfeller må en også justere spennet på fjærene i måleren, og dette er langt i fra ren plankekjøring. Mao. kan bli noe arbeid og penger for 5 HK ekstra på "rødmerke-kjøring"...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Men du vil vel merke det godt. Først mister du 5 Hk, så får du 5 Hk. differanse på 10 Hk
Er vel størst behov for de med respirator.
HansT wrote:Dette stemmer med de artiklene jeg også har lest om emnet. MEN ! ! Legg også merke til at disse ekstra HK først kommer ved ca. 6000 omdreininger og opp... RX7 luftmengdemåleren gir faktisk nesten 5 HK MINDRE i området 4500 til 5000...
Jeg mener og tror ikke det er verd jobb og pengene med en slik mod., hvis du da ikke har en RX7 måler liggende, eller får tak i billig. For ca. 2 år siden ringte jeg til en høgger her i Norge og spurte etter pris på luftmengdemåleren til en RX7 86 modell de hadde inne.. (det er kun luftmengdemåleren fra RX7 86-88 som funker).. men de skulle ha ca. kr.1500,- for den. I noen tilfeller må en også justere spennet på fjærene i måleren, og dette er langt i fra ren plankekjøring. Mao. kan bli noe arbeid og penger for 5 HK ekstra på "rødmerke-kjøring"...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Men du vil vel merke det godt. Først mister du 5 Hk, så får du 5 Hk. differanse på 10 Hk
Er vel størst behov for de med respirator.
Selvsagt vil en merke det, men jeg tror nok en likevel blir litt skuffet hvis en legger ut mye penger og noe arbeid i denne mod'en. Jeg justerte tenninga på min bil fra 10 grader til 14 grader fortenning, og gikk over til 98 oktan, noe som er DYNO målt til å gi 2 HK ekstra. Jeg skiftet hele eksosanlegget bakover til 2,5" noe som er DYNO målt til 5-6 HK ekstra. Jeg skiftet til Free-Flow katalysator fra Jackson Racing, noe som er DYNO målt til å gi 2 HK ekstra... Selvsagt syntes og "følte" jeg at bilen ble friskere, men alle disse ekstra HK ble helt latterlige etter jeg fikk montert kompressoren modifisert til å gi ca.8PSI. Først da kunne jeg faktisk kjenne ekstra HK. Alt det andre var bare små nyanser...!
Last edited by HansT on 03 Apr 2004, 01:10, edited 1 time in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Mest Hk/Krone er nok greddy kittet..
HansT wrote:
Vidar wrote:Men du vil vel merke det godt. Først mister du 5 Hk, så får du 5 Hk. differanse på 10 Hk
Er vel størst behov for de med respirator.
Selvsagt vil en merke det, men jeg tror nok en likevel blir litt skuffet hvis en legger ut mye penger og noe arbeid i denne mod'en. Jeg justerte tenninga på min bil fra 10 grader til 14 grader fortenning, noe som er DYNO målt til å gi 5 HK ekstra. Jeg skiftet hele eksosanlegget bakover til 2,5" noe som er DYNO målt til 5-6 HK ekstra. Jeg skiftet til Free-Flow katalysator fra Jackson Racing, noe som er DYNO målt til å gi 2 HK ekstra... Selvsagt syntes og "følte" jeg at bilen ble friskere, men alle disse ekstra HK ble helt latterlige etter jeg fikk montert kompressoren modifisert til å gi ca.8PSI. Først da kunne jeg faktisk kjenne ekstra HK. Alt det andre var bare små nyanser...!
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Mest Hk/Krone er nok greddy kittet..
Sant nok, men likevel...... det er noe med kompressoren som tiltaler meg VELDIG, og jeg kan forstå at "ærverdige" bilmerker som Mercedes og Jaguar går kompressor veien. Du skjønner, det føles ikke som en "overtrykksmotor"..... Det føles bare som om en har slengt en STOR motor under panseret... Ikke noe lag av noe slag.. bare et deiligt dreiemoment... Men, selvsagt, her spiller både pris og smak inn.

PS, jeg rettet litt på mitt forrige innlegg. Justering av tenning fra 10 grader til 14 grader fortenning er DYNO målt til 2 HK.
Last edited by HansT on 03 Apr 2004, 01:29, edited 1 time in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Vet at kompressor gir litt ekstra fra bunn til topp..
Hadde jeg valget mellom komp og turbo, så hadde jeg valgt kompressor.
Pga at du ikke får den trimma moped effekten..
Har tenkt å bruke skattpengenett i år på enten nye felger eller Turbo (greddy). Og valget faller nok på et sett nye lette felger..
HansT wrote:
Vidar wrote:Mest Hk/Krone er nok greddy kittet..
Sant nok, men likevel...... det er noe med kompressoren som tiltaler meg VELDIG, og jeg kan forstå at "erverdige" bilmerker som Mercedes og Jaguar går kompressor veien. Du skjønner, det føles ikke som en "overtrykksmotor"..... Det føles bare som om en har slengt en STOR motor under panseret... Ikke noe lag av noe slag.. bare et deiligt dreiemoment... Men, selvsagt, her spiller både pris og smak inn.
PS, jeg rettet litt på mitt forrige innlegg. Justering av tenning fra 10 grader til 14 grader fortenning er DYNO målt til 2 HK.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

hadde skrukompressor som ladet drøye 1.1 bar i min golf rallye,, sinnsyk følelse å gi full gass ut av svinger med, bang.. kjentes ut som det satt en stor turtallsvillig 4liter sugemotor eller no frami der :D

kompressor er gøy..
Post Reply