godkjenning av turbo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mx5babe
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 04 Jan 2007, 01:00
Status: Offline

godkjenning av turbo

Post by mx5babe »

Hei og hå

da var det på tide å få godkjent turbo,
det som biltilsynet sier jeg trenger er papirer på hvor mye karosserier tåler og bremsene tåler.

hvor finner jeg slike papirer når verken orginalforhandleren ikke vil hjelpe og mazda norge ikke vil hjelpe :cry:

har noen her slike papirer eller er det noen som har peiling på hvor eller hvem jeg bør snakke med? :)
Herbie er en rød na med en spesiel frontfanger.
Pelle er min baby som er blå med turbo.

Ingenting er umulig,det umulige tar bare litt lengre tid:P
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis det er det eneste de ba om bør dokumentasjonen for BBR Turbo utgaven av 1.6 NA som ble solgt i England være midt i blinken. Har en utprintet versjon men det er sikkert mange her som har den på pdf og kan sende den til deg.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ligger ikke denne saken på download på hovedsidene da, har selv vurdert å prøve dette, men skulle eg få avslag så er all tuning i fremtiden desverre umulig, pga eg bor i en bygd der alle kjenner alle, og ville da blitt stoppet å sjekket av bt om eg hadde montert dette,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mx5babe
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 04 Jan 2007, 01:00
Status: Offline

Post by mx5babe »

arildh wrote:Hvis det er det eneste de ba om bør dokumentasjonen for BBR Turbo utgaven av 1.6 NA som ble solgt i England være midt i blinken. Har en utprintet versjon men det er sikkert mange her som har den på pdf og kan sende den til deg.
eneste di ba om var at jeg kunne dokumentere hvor mye karosseriet tålet og bremsene.

ellers så hørtes det ikke ut som noe mer han ville ha
Herbie er en rød na med en spesiel frontfanger.
Pelle er min baby som er blå med turbo.

Ingenting er umulig,det umulige tar bare litt lengre tid:P
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mx5babe wrote:
arildh wrote:Hvis det er det eneste de ba om bør dokumentasjonen for BBR Turbo utgaven av 1.6 NA som ble solgt i England være midt i blinken. Har en utprintet versjon men det er sikkert mange her som har den på pdf og kan sende den til deg.
eneste di ba om var at jeg kunne dokumentere hvor mye karosseriet tålet og bremsene.

ellers så hørtes det ikke ut som noe mer han ville ha
Om papirene til bbr godkjenner dette så bør da det vera bra nok til å godkjenne chassiet og bremsene, eg bruker mazdaspeed bremser så eg kunne jo prøvd å fått vist dette frem til de,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Det er bare å prøve, men husk at det er xxxxx antall stk som har prøvd dette uten hell. dog har noen fått det til, men ikke bare bare.....
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Fred93LE wrote:Det er bare å prøve, men husk at det er xxxxx antall stk som har prøvd dette uten hell. dog har noen fått det til, men ikke bare bare.....
Ja er det så mangen så har testet dette med god dokumentasjon, eller har de faket ut som eg gjør, når det er forum så er det ofte mangen så sier hva de har hørt, og legger til litt. så det gjerne høres umuligt ut,, Om noen kan skrive en god søknad for meg å gjerne med gode vedlegg så kan eg prøve eg, men når eg er full av dysleksi ,så sliter eg med å forklare meg godt nok i en slik søknad der alt skal legges frem forståeligt.. Tror nok man får det godkjent om man har gode ord å fremlegge.. både b6 og bp motoren er opprinnelig bygd opp ifra en turbomotor, bremser kan man bruke ifra andre mx5, feks mazdaspeed som har originalt turbo..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Unødvendig å begynne ny diskusjon om godkjenning og drivverk/bremser,
når de fleste vet at det er avgassene som stopper det...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

EspenSort92 wrote:Unødvendig å begynne ny diskusjon om godkjenning og drivverk/bremser,
når de fleste vet at det er avgassene som stopper det...
Er ikke alle som får problem med avgasser,, :roll: fristende å prøve bare for å høre hva de sier til meg,,

Er det noen så sitter på papirene ifra bbr, ser de er vekke ifra siden nå, så skal eg skrive en lett søknad å sjekke, fort gjort å få ett svar tenker eg, får eg ja så er det da bare positivt,, kan gjerne sende de til meg på mailen min,

soppi@broadpark.no
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Jeg skulle akkurat til å nevne det.... Slik jeg har forstått den siste utvikling i disse sakene har nå Veidirektoratet vært ute og presisert at det er avgassene som må dokumenteres...

Her har tydligvis Mx5Babe fått en annen informasjon fra en trafikkstasjon, og det overrasker meg IKKE.... Min erfaring med trafikkstasjonene er at det er mange amatørere som ikke kan brukes andre plasser i arbeidslivet.. :evil: Jeg har eksempelvis ofte lurt på hvorfor det ikke er folk med INTERESSE for bil som faktisk har gått den yrkesveien??? Jeg mener... hvis en søker seg jobb ved en TRAFIKKSTASJON for å jobbe f.eks. med godkjenning og inspeksjoner av BIL, har en ikke da ofte bilmekaniker bakgrunn og IHVERTFALL en interesse for bil? Skulle tro det, men sånn har jeg ALDRI opplevd en person på noen trafikkstasjoner..

....og selvsagt i tilfellet til Mx5babe har noen her ikke fått med seg at det er nye krav... Det hadde ikke forundret meg en plass om hun også får godkjent med turbo, enda 15-20 stk har fått avslag ved andre trafikkstasjoner som har lest de nye forskriftene som er sendt ut...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Mitt inntrykk er at det er 15-20 stk. som winer om at det er umulig å få godkjent men ikke har prøvd. Jeg foreslår at mx5babe prøver så ser vi hva som skjer. Hører jo om folk som får godkjent litt av hvert. De jeg skrur bil med får jo godkjent gamle Impalaer med 640 hesters crate motor på orginale bremser.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg prøvde, men fikk vite så konkret hva som gjaldt at jeg følte det ikke nyttet å fortsette,
når det gjelder de gamle bilene skal det være reglene fra den tiden som gjaldt... etter hva jeg har fått vite...

Men så klart, har man nok info ang. det man ønsker.. så går det,
om det tilfredsstiller kravene...

Alle vil høre om de som får det til, så er kjekt om det skjer... :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
mx5babe
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 04 Jan 2007, 01:00
Status: Offline

Post by mx5babe »

eneste kravet di hadde om avgassen var at den var under 0.5co som var kravet i 1989.

men er det noen her som sitter med disse papirene?
hadde vert gøy å prøvt og sett om jeg fikk det godkjent :)
og slippe og ver redd di bilene med sån blått lys på taket :wink:

han på trafikkstasjonen var en veldi hyggelig fyr som vist nok hadde drevet med godkjenning av bil ganske lenge så han ville hjelpe meg med det som trengs ved godkjenning.
Herbie er en rød na med en spesiel frontfanger.
Pelle er min baby som er blå med turbo.

Ingenting er umulig,det umulige tar bare litt lengre tid:P
User avatar
speedy86
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 125
Joined: 27 Mar 2008, 01:48
Location: stavanger
Status: Offline

Post by speedy86 »

ostfold er tingen for godkjenninger av biler...

har hatt en del kompiser som har regge ombygde biler gjennom en god stund...

om du har alt p[ ditt t;rre s[ kan dem faktisk ikke nekte deg...

grunnet ombygg er for bedre ytelse av motoren [ tryggere ferdsel langs veien vil jeg tro :lol:
mx-5 miata 1989 mod drift prosjekt
foto/film.
sponsorer:
www.ghostextreme.no
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Nå har eg skrevet en enkel søknad til biltilsynet og lagt ved denne utskriften ifra bbr, tenkte eg skulle levere denne i morgen,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply