Diskusjon om kalesje-cover fra Hyper Ado sin prosjekttråd

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Diskusjon om kalesje-cover fra Hyper Ado sin prosjekttråd

Post by HansT »

Hyper Ado wrote:Da var første Ebay kjøp kommet på plass :D

Tonneau cover, flett nytt fra Ebay i england, betalt den 9. og i postkassa den 14. Ypperlig service fra selgeren "56th42ab"
Ikke for å ødelegge gleden din over et nytt Tonneau cover, men jeg var også så "dum" (unnskyld uttrykket) å kjøpe et slikt for 7 år siden... Er vel de mest bortkastet pengene jeg har brukt på bilen min. Har maks brukt det 3-4-5 ganger... og det var vel de første månedene etter at jeg kjøpte det....

Skulle vært interessant å høre hvor mange her på forumet som virkelig bruker dette..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Er rimelig sikker på at jeg kommer til å bruke dette da jeg rett og slett synets det er skikkelig stygt når cabben ligger "åpen". De få minuttene det skal ta for å ta på/av coveret er vel verd tiden synes jeg, noe annet hadde vert om det var så stress det var for meg første gangen :) Synes det var vel anvendte 700,- som det kom på totalt jeg :)

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

HansT wrote:Skulle vært interessant å høre hvor mange her på forumet som virkelig bruker dette..


Jeg, hver gang, alltid.

Derfor:
Hyper Ado wrote:da jeg rett og slett synets det er skikkelig stygt når cabben ligger "åpen"



Den første Miata'en min manglet dette, da bestillte jeg uoriginalt med integrert vindbreaker av "kalesjevindustoff"

Brukte det alltid. Også på bildet her:
(du ser bare toppen av vindbreakerdelen, men det er integrert i tonnaucoveret)
Image
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Litt oppdateringer

Post by Rudolf »

HansT wrote:Ikke for å ødelegge gleden din over et nytt Tonneau cover, men jeg var også så "dum" (unnskyld uttrykket) å kjøpe et slikt for 7 år siden... Er vel de mest bortkastet pengene jeg har brukt på bilen min. Har maks brukt det 3-4-5 ganger... og det var vel de første månedene etter at jeg kjøpte det....

Skulle vært interessant å høre hvor mange her på forumet som virkelig bruker dette..
Det ser jo mye finere ut med kalesjetrekket da ....
Trekket beskytter kalesjen og hindrer blafring når jeg kjører i 160+

Jeg bruker det derfor mye ....

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Kjører aldri uten. Synes ikke bilen er ordentlig kledd uten!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg har solgt alle mine slike trekk, så noen bruker det, men det tar for lang tid for meg å ta det på, vil ha det enkelt eg,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Enkleste er å sette på veltebøyle - da er det ikke en option lengre.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

kodvaag wrote:
HansT wrote:Skulle vært interessant å høre hvor mange her på forumet som virkelig bruker dette..

Jeg, hver gang, alltid.
Jeg har store problemer med å skjønne hvordan folk som bruker bilen daglig har tid til, eller gidder dette. Stå opp om morgenen, gå ut til bilen, ned med kalesjen, (5 sekunders jobb), deretter stå å kneppe i 5 minutter, kjøre til jobb, kneppe av (opp med kalesjen)... Hjem fra jobb, gjenta hele prosessen... osv. (5 minutter i stedet for 5 sekunder).... Stoppe på vei hjem fra jobb for å trene, kneppe av.. kneppe på.. osv..

Det geniale med MX-5/Miata kalesjen (spesielt nå etter jeg har zipperless glassbakrute) er jo nettopp det at det er så fort å slenge taket ned, eller å dra det opp igjen på et rødt lys hvis det kommer noen dråper.. I sommerhalvåret når hardtop'en ikke er på bilen kjører jeg med taket nede omtrent hele tiden.. selv om det er bygevær.. er jo så fort å slenge på taket når bygen kommer.. Har ved flere anledninger dratt taket opp i bevegelse i kø på vei hjem fra jobb når bygen kommer, og slengt det ned igjen etter en liten km når bygen var over..

Muligens noen har bilen i lukket garasje med taket nede og trekket på gjennom natten, og forlater bilen hele dag på jobb uten kalesjen oppe... vel.. lykke til.. jeg gjorde også det... "tøff som jeg var"... i begynnelsen... en gang fant jeg bilen min helt gul innvendig av pollen fra en busk i nærheten.. En annen gang hadde en jæ¤%/ måke lagt igjen visitkortet sitt i setet..

Det er 4 stk i firmaet mitt som kjører MX-5/Miata, og INGEN driver å knepper av og på dette... INGEN har det med seg i bilen engang... Selvsagt... er det en fin søndag og en skal ut å lufte bilen...så kanskje... men i det daglige???
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Dette er noe jeg ikke bruker alltid, men noen ganger. Det kler bilen godt. Hvis jeg skal kjøre en hel dag åpent, eller skal på tur blir det brukt.

Det tar ikke fen minutter å ta på. Jeg begynner på den ene siden, knepper det fast inne i bilen og setter skinna inn i slissa si bakpå. Så går jeg rundt bilen og gjør det samme fra den andre siden. Da er trekket på.

Kona orker ikke å glide ned vinduet. Hun bruker alltid det sorte røret i vinduet, men hvis været er slik at man ikke setter opp taket i løpet av dagen, setter også hun på trekket.

Kjekt å ha.

Vi kjører ikke miata for at det er bare praktisk gjør vi vel??
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg har slips ....
Men bruker det ikke hele tiden ..
(Og jeg har ikke tenkt å selge det)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Kan dere være litt greie og huske på at dette er en tråd om Hyper-Ado sin bil, ikke en tråd om hvorvidt cab-trekk er pent, nyttig eller praktisk.

Jeg syns det blir for mye OT her, og at disse innleggene enten bør slettes eller flyttes over i en egen tråd.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

John_91BRG wrote:Kan dere være litt greie og huske på at dette er en tråd om Hyper-Ado sin bil, ikke en tråd om hvorvidt cab-trekk er pent, nyttig eller praktisk.

Jeg syns det blir for mye OT her, og at disse innleggene enten bør slettes eller flyttes over i en egen tråd.
helt enig ;) tenkte tanken og handlet så fort en annen viste det samme :D

Jeg bruker trekket så ofte jeg føler det svarer seg, det vil si når jeg tar litt lengre turer, på en time eller mer...
skal jeg bare ut til en butikk og kjører omvei for å komme dit, en tur som tar langt mindre enn en time bruker jeg ikke trekket

Jeg har aldri brukt MX-5 jevnlig til og fra jobb, og aldri siden første bilen,
men synes det ikke går an å bruke det som argument til IKKE å ha coveret...

på lange turer med solskinn så bevarer det fargen på innsiden av top'en :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

EspenSort92 wrote:tenkte tanken og handlet så fort en annen viste det samme :D
Great minds think alike :D



Jeg bruker alltid trekket på lengre turer, men gidder som regel ikke sette det på for en 5-minutters tur til båthavna.

Det er to grunner til at jeg bruker trekket:

1) Syns bilen ser rotete og halvferdig ut når taket ligger synlig.
2) Det hindrer at det kommer støv og dritt inn i alle mulige kriker og kroker.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Folkens: Det er en enorm forskjell på Tonneau cover og kalesjetrekk.
Et Tonneau cover dekker hele cockpiten mens et kalesjetrekk beskytter kun kalesjen når den er nede.
Bruker som oftest kke kalesjetrekket på kortere turer, men alltid på langturer.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hei !

Dette er en tonneau.
Den beskytter mot kulde, regn og snø.

Image

Men jeg advarer, den er fryktelig upraktisk.
Mye lurere å ha oppe kalesjen eller hardtoppen hele tiden.
(Eller kanskje ha bilen i garasjen og kjøre buss i steden)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply