Bytte av bakrute

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Bytte av bakrute

Post by Demandred »

Har nå klart å få en diger sprekk/revne i bakruta (GRRRRRRRRR), er det mulig å kun bytte den bakerste delen av softtopen (den delen som bakruta sitter i), eller må jeg fleske til og kjøpe en helt ny softtop? Hvis det er mulig å bare bytte den bakerste delen, hvor mye jobb er det?
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by Husbyaune »

Får skiftet bare ruta på toppen ja, tror de fleste her inne bestiller fra http://www.cabrioworld.com/

Jeg har aldri skiftet men det tror ikke det er så masse jobb. Kommer sikkert andre innlegg iløpet av dagen fra noen som har mer peiling enn meg på det området. Har sprekker i ruta selv så jeg vurderer å skifte snart selv :)
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Du kan også gå til ett firma som fikser båt kalesjer å få satt inn nytt vindu. der kan du også selv velge tykkelsen på plasten du ønsker i vinduet. Det er bare å høre med noen som har båt om hvilket firma de bruker, så kan du høre pris der.... skulle ikke bli mamge hundre lappene for dette....
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

ny soft top? nei nei.... slapp av... :) i fjor gikk mitt vindu opp i sømmen.. hvis du har enusiast manualen går det hele greit. det jeg gjorde var å ta ut den delen vinduet sitter i (står godt forklart i boken) og levere det til en kalesjemaker.. kostet 200,- å få ny skikkelig søm. Jeg fikk også pris på å bytte vinduet men siden dette tok litt mer tid og det var båtsesong og MX-sesong orket jeg ikke vente på det.... mener prisen var 700.. tips er altså å gjøre det nå, så slipper du å havne i køen blant båtgutta...

Det som trengs er en hjelper, borr og nye pop-nagler!

Lykke til!

Ole
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Post by Demandred »

Har nå snakket med et salmakerverksted og de kunne lett fikse det. Var bare å ta av den delen av softtopen som vinduet sitter i så fiksa de det lett, var snakk om ca en times arbeid + vinduet. Var snakk om en totalpris på ca 6-700 kroner + jobben for meg å ta ut softtop-delen da seff. Men er mer enn overkommelig det så lenge jeg slipper å handle inn ny del fra England eller skifte hele softtopen. Eneste som da blir litt jobb for meg er å plukke ut den delen der vinduet sitter :(
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

Får håpe for din del det er enklere enn på min da.
Jeg har også glidelås i toppen min, men jeg må ut me hele toppen og levere inn.
Glidelåsen går bare nesten helt ned. siste 10-15 cm er sydd.
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
User avatar
tor340
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 223
Joined: 06 Mar 2007, 01:00
Location: Horten
Status: Offline

Post by tor340 »

Hvis det skal gjøres riktig så må hele toppen av pga regnrenna er poppet fast i nederste del av kalesja. Dette kan også gjøres på en lettvint måte som er raskere uten at toppen demonteres, men da fungerer ikke regnrenna og vann lekker inn i bilen med rust til følge. De som sier att det kan fikses lett gjør det nok ikke riktig.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Hvis det skal gjøres riktig så må hele toppen av pga regnrenna er poppet fast i nederste del av kalesja. Dette kan også gjøres på en lettvint måte som er raskere uten at toppen demonteres, men da fungerer ikke regnrenna og vann lekker inn i bilen med rust til følge. De som sier att det kan fikses lett gjør det nok ikke riktig.


Ikke for å kverulere, men det lar seg gjøre uten å ta av hele... Det står beskrevet i boken... popnagler er bare å borre pent ut med et godt stålbor... og så sette i nye... bare sørg for å sette naglene i de rette hullene... da blir det nok tett... :)
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvorfor er det viktig å poppe regnrenna ?

Ser ikke noen annen hensikt enn at det er lettere å montere.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Noen som vet av en Salmaker i Oslo omr..

Gjerne en som har tonet rute.

Etter ett års mishandling har jeg fått sprekk i ruta. Og nå kan jeg endelig sette inn en slik rute jeg hadde før.. Like myk som resten av kalesjen..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Er jo bare piss at det lekker inn i bilen. Det kan jeg skrive under på, gjor det for 2 uker siden . Å det REGNER i ålesund. Tett som f***, renner jo rett ned i rainrailen uansett om det er poppet eller ei. Jeg betalte 600,- med seilmaker. Fikk den myke sorten, veldig fornøyd.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Vidar wrote:Hvorfor er det viktig å poppe regnrenna ?

Ser ikke noen annen hensikt enn at det er lettere å montere.
Mulig Vidar har rett der.

Holder på å skifte kalesje på min 1990 modell nå, og på den var alle popnaglene boret ut, kalesjen stod på plassen sin, det var knusktørt i hattehylla og bagasjerommet, ikke spor etter rust overhodet.

Så det er mulig jeg monterer igjen uten å poppe kalesjen fast.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Kan bekrefte at det er unødvendig å poppe på nytt. Det anbefales i Enthusiast Manual å la være. Det blir IKKE problem med regnvann.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Post Reply