registerreim skifting
Moderator: Styremedlemmer
registerreim skifting
Hei å Hå
om det er noen som vet om det er vanskelig å bytte registerreim på mx5 na?
for meg så ser det ut som om du må av med toppdekselet pga masse deksler å slikt som er på den,ser ut som om reimen er innebygd
om det er noen som vet om det er vanskelig å bytte registerreim på mx5 na?
for meg så ser det ut som om du må av med toppdekselet pga masse deksler å slikt som er på den,ser ut som om reimen er innebygd
Om det er vanskelig eller lett kommer an på om du har skrudd før eller ikke. Har man det litt i fingrene er det ikke værre enn å følge instruksjonene i manualen, Haynes eller Enthusiast manual.
Husk å bytte strammehjul og fjær samtidig og trippelsjekk at remhjul på veiv og kamdrev står riktig i forhold til hverandre.
Husk å bytte strammehjul og fjær samtidig og trippelsjekk at remhjul på veiv og kamdrev står riktig i forhold til hverandre.
registerreim
Men om der er nødvendig å bytte motor tetninger fordi det skal følge med i settet,eller er det bare strammrullen å fjæren?
-
- 2000 RPM
- Posts: 302
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Hordaland
- Status: Offline
Strengt tatt trenger du ikke skifte noe annet enn reimen, og gamble på at alt annet holder til neste skifte.
Jeg skiftet kun reim på 100.000, og er nå på 160000 uten at strammehjul, vannpumpe og annet mikkmakk har tatt kvelden. Svetter litt olje i forkant av motoren, men ikke no' big deal.
Men vil du være på den sikre siden (og slippe å gjøre jobben to ganger), bør du skifte alt siden det er demontert likevel.
Jeg skiftet kun reim på 100.000, og er nå på 160000 uten at strammehjul, vannpumpe og annet mikkmakk har tatt kvelden. Svetter litt olje i forkant av motoren, men ikke no' big deal.
Men vil du være på den sikre siden (og slippe å gjøre jobben to ganger), bør du skifte alt siden det er demontert likevel.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Ja, det anbefales. Vannpumpa mi røyk 6 mnd etter jeg skifta reg reimmx5babe wrote:ok takk for svar jeg tar like så greit vannpumpen og siden det er samme jobb
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
er på høy tid å bytte reg.reim på NB'n min, og lurer på følgende:
MÅ jeg, eller er det bare lurt å bytte vannpumpa i samma slengen?
(ser det er nevnt noe om O-ringen, bare den som MÅ byttes?)
hvor er det evt. billigst å kjøpe?
har fått no priser på jobben til en kamerat.
vannpumpe - 894,-
reg.reim - 348,-
spennrulle - 584,-
fjær - 81,-
løperuller - 639,-
+MVA
MÅ jeg, eller er det bare lurt å bytte vannpumpa i samma slengen?
(ser det er nevnt noe om O-ringen, bare den som MÅ byttes?)
hvor er det evt. billigst å kjøpe?
har fått no priser på jobben til en kamerat.
vannpumpe - 894,-
reg.reim - 348,-
spennrulle - 584,-
fjær - 81,-
løperuller - 639,-
+MVA
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Du må ikke bytte vannpumpa og simringen.. Men som det ble til meg, kort tid etter jeg hadde bytta regreim. Røyk vannpumpa.. Og da må du av med like mye som om du skulle tatt et reg reimskifte..DrHolm wrote:er på høy tid å bytte reg.reim på NB'n min, og lurer på følgende:
MÅ jeg, eller er det bare lurt å bytte vannpumpa i samma slengen?
(ser det er nevnt noe om O-ringen, bare den som MÅ byttes?)
hvor er det evt. billigst å kjøpe?
har fått no priser på jobben til en kamerat.
vannpumpe - 894,-
reg.reim - 348,-
spennrulle - 584,-
fjær - 81,-
løperuller - 639,-
+MVA
Samme delene (+toppdekselpakning) koster £102,33 (ca 1250kr) inkl frakt til norge hos mx5parts.co.uk ca halv pris av det kameraten din klarer..
Du kan nok få delene enda billigere her : http://www.jagspares.co.uk/MX5/company.asp Men da med litt mere usikker betalingsmetode.. Men jeg har bestilt derifra en gang uten problemer.
evt her : http://www.store.partsdinosaur.com/
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
takker for raskt svar, som vanlig vidar.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Spørsmål angående dette, skal gjøre dette nå jeg også, men på verksted da jeg ville ha akkurat dette i serviceheftet. Så da lurer jeg på om det vil være mye ekstra jobb for dem å ta av K&N Typhoon greia og sette på standard luftboksen min. Hvis jeg forstår det rett så må dette av samtidig som man skifter regreima eller? (har lite peiling, som dere skjønner). Jeg gidder ikke gjøre dette nå hvis jeg må betale masse ekstra for det liksom.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
må nok regne med å betale litt, vanlig timepris kanskje?!biXen wrote:Spørsmål angående dette, skal gjøre dette nå jeg også, men på verksted da jeg ville ha akkurat dette i serviceheftet. Så da lurer jeg på om det vil være mye ekstra jobb for dem å ta av K&N Typhoon greia og sette på standard luftboksen min. Hvis jeg forstår det rett så må dette av samtidig som man skifter regreima eller? (har lite peiling, som dere skjønner). Jeg gidder ikke gjøre dette nå hvis jeg må betale masse ekstra for det liksom.
kan jo høre om du kan få tak i deler sjøl, og at de gjør jobben?
slipper billigere unna da.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
noen som veit om no "how to" for bytte av regreim?
har ikke fått handla meg no manual enda..
har ikke fått handla meg no manual enda..
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Denne f.eks..?
http://www.miata.net/garage/timingbelt.html
Var denne eg brukte i fjor når eg skifta - samt Enthusiast boken.
http://www.miata.net/garage/timingbelt.html
Var denne eg brukte i fjor når eg skifta - samt Enthusiast boken.
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Skifta nettopp reg reim på min, men ikke vannpumpe, men får satse på at den holder. Det som er gledelig er at bilen føles merkbart kjappere. Gammel reima var nok strukket ganske så mye.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife