Mx5 lekkasje
Moderator: Styremedlemmer
Mx5 lekkasje
Regner med at det er ganske mange som har dette problemet
Mx5'en min lekker ganske mye ved toppen av vinduene. Jeg bruker hardtop om vinteren, og den lekker minst like mye da.
Er det noen som har noen gode råd her.. Smører silikon på gummikantene jevnli, og dette hjelper noe, men det lekker fortsatt.
Mx5'en min lekker ganske mye ved toppen av vinduene. Jeg bruker hardtop om vinteren, og den lekker minst like mye da.
Er det noen som har noen gode råd her.. Smører silikon på gummikantene jevnli, og dette hjelper noe, men det lekker fortsatt.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
-
- Status: Offline
Jeg har softtop på bilen i vinter og det lekker litt vann inn øverst ved vindu på passasjersida. Dette er ved høytrykk spyling eller så er det fort å trykke snø inn der når jeg børster av bilen. Det virker ikke direkte åpent, men skal ikke mye press til. Må kikke på en annen mx5 og se om det skal være så lett.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Nei mener å ha vinduene lukket...EspenSort92 wrote:jeg liker heller å ha vinduene nede.. men det kan være vi mener det samme..glaibilenmin wrote:kjører med soft topp hele året og bilen min tar ikke inn en dråpe vann...
bare husk at du må ha vindua oppe når du spenner på hardtopp/softtopp
for da blir paknigene presset helt korrekt på plass
Har ved noen få anledninger hatt litt lekkasje - alltid på passasjersiden! Ser ut som det er avhengig av vind/hastighet etc for plutselig har det vært borte igjen. Når det gjelder hardtop har jeg brukt det hver vinter på mange forskjellige MX5 i 6 år nå, og synes det funker topp. Monteres på under ett minutt, og har alltid vært tett og fin. Men den må settes rett på og strammes samtidig på begge sider både oppe og nede, ellers blir det fort galt, med påfølgende vindsus og lekkasje.
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Lekkasje ved vinduspakningen skyldes som oftest to ting;
1. Pakningene er tørre, dvs. de har ikke blitt smurt opp tilstrekkelig. Når vinduspakningene smøres lønner det seg å brette taket halvveis opp slik at man også får smurt skikkelig på de flatene som ligger mot hverandre når toppen er lukket. Bruk Armor All eller silikonspray og ei fille og smør ekstra godt på de delene av lista som er "svampaktige".
2. Pakningene i overkant har glidd fra hverandre i skjøten midt over vinduet. Ta tak i begge pakningene og trekk de mot hverandre.
En tredje mulighet er selvfølgelig at pakningene er så gamle og deformerte at du ikke har nok trykk mot ruta, da er eneste mulighet å bytte de. Husk at ved å smøre opp pakningene rikelig så utsetter du aldringsprosessen betraktelig, og beholder mye av spensten i pakningen.
Uansett så skal det vel ikke så mye tankevirksomhet til for å skjønne at en slik konstruksjon som dette ikke tåler direkte høytrykksspyling?
1. Pakningene er tørre, dvs. de har ikke blitt smurt opp tilstrekkelig. Når vinduspakningene smøres lønner det seg å brette taket halvveis opp slik at man også får smurt skikkelig på de flatene som ligger mot hverandre når toppen er lukket. Bruk Armor All eller silikonspray og ei fille og smør ekstra godt på de delene av lista som er "svampaktige".
2. Pakningene i overkant har glidd fra hverandre i skjøten midt over vinduet. Ta tak i begge pakningene og trekk de mot hverandre.
En tredje mulighet er selvfølgelig at pakningene er så gamle og deformerte at du ikke har nok trykk mot ruta, da er eneste mulighet å bytte de. Husk at ved å smøre opp pakningene rikelig så utsetter du aldringsprosessen betraktelig, og beholder mye av spensten i pakningen.
Uansett så skal det vel ikke så mye tankevirksomhet til for å skjønne at en slik konstruksjon som dette ikke tåler direkte høytrykksspyling?
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
- Ole BRG 91
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Hmmm... hva var det den kosta igjen da? Bytta ut den i framkant på venstre side, men husker ikke hva jeg betalte. Var ikke spesielt billig minns jag...
Glemte å ta med en siste ting: Vinduet kan stoppe for høyt! Hvis du bruker vinduet som dørlukker fra utsida vil du etterhvert merke at ruta siger gradvis oppover. Den skal aldri gå lengre opp enn "lomma" i vinduspakningen i framkant. Hvis den gjør det bør du plukke av dørtrekket og justere vindusstopperen til riktig posisjon.
Glemte å ta med en siste ting: Vinduet kan stoppe for høyt! Hvis du bruker vinduet som dørlukker fra utsida vil du etterhvert merke at ruta siger gradvis oppover. Den skal aldri gå lengre opp enn "lomma" i vinduspakningen i framkant. Hvis den gjør det bør du plukke av dørtrekket og justere vindusstopperen til riktig posisjon.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport