Grenrør med turboflens

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Grenrør med turboflens

Post by MagnusAntony »

Image

Noen som vet om lignende turbo grenrør, som finnes til 1,6 liter?
Eller var det slik at 1,8 og 1,6 gikk overens? funnet ut dette?
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

det finnes på e-bay vet jeg, men kvaliteten er jeg usikker på..... du finner sikkert noen brukte fra greddy kittet og, men de har en tendens til og sprekke, så vær obs på det.
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

1.6 og 1.8 deler passer ikke omhverandre
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Takk for svaret. Har sett en del på grenrøret du lagde, HF.
Veldig imponert over det. Hvis jeg skal ha ett grenrør med turboflens, så kommer jeg til å gå for noe slikt, da jeg synes de grenrøra til Greddy er for små, jeg vil heller ha ett som er utformet som ditt eller lignende.
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

hmm du sa du ville ha noe lignende den manifolden det er bilde av øverst.... derfor tenkte jeg på greddymanifolden, men vil du ha et flott grenrør i rustfritt, så kan protrim sveise på bestilling, de blir polert og ser veldig flotte ut, men de er relativt kostbare....
www.protrim.no
alternativt vet jeg at det finnes firmaer i sverige som lager grenrør på bestilling også, men husker ikke navnet i farten.
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

Dette er en manifold, ikke et grenrør.......
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Beklager. Har ikke vært helt gjennomtenkt den posten der. Legger meg flat, jeg er ikke ute etter en manifold, jeg er ute etter grenrør, ett realt "ormebol" Men det var det nærmeste jeg fant det bilde, det er litt lengre rør enn Greddy. Greddy er bare korte rør og manifold. Jeg er ute etter "ormebol".

Ser ut som eneste løsning er å bygge sjæl, og det er jo.. "lett"..
Har utregninger nogenlunde klare, men det blir kanskje for vanskelig å få sveiset sammen noe selv. Selvom jeg hadde hatt flensene.

Eller er det ikke så hokuspokus?
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

flensene er den lette delen av å lage et grenrør.. er endel tilpassning og tankegang bak det for å få alt til å stemme.. . vi brukte lang tid på mitt.. det ble helt ok for å være første gang vi lagde grenrør..

Om man trenger et sånt grenrør eller ikke spørs litt på hva du har tenkt å få ut av motorn. fullt mulig med masse effekt med vanlig støpt manifold også..
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Hva er forskjellen på grenrør og manifold :oops:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

et grenrør har like lange rør..... tror det er eneste forskjellen egentlig.
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Er nok litt mere enn lengre rør. Hele rør-opplegget er gjerne litt mer gjennomtenkt.

Man kan for eksempel bruke hvor lenge eksosventilen er oppe, overlappingen på eksosventilen, hvor mange grader BBDC den åpner og hvor når den lukker ATDC. Hvilket turtall man vil dra ut mest fra og såklart hvor stor hver sylinder er.

DA får man ett helt spesielt egenlagd grenrør, som somregel koster flesk!
Man får da lengden på de forskjellige rørene, tykkelsen, hvordan collector skal være og resten av eksosen ut.

Meningen med å ha forskjellige lengde på rørene er for at eksospulsene fra en sylinder skal hjelpe til å fylle når innsug åpner. Hvis dere forstår? Man får da økt fyllingsgrad på den sylinderen som skal fylles, som betyr mere HK OG NM

Må gjerne irettesette meg hvis jeg har feil. Tar forbehold om skrivefeil, ting som mangler og ting som er feil! ;) (helgardert!)

Regnet du ut noe når du lagde dine, HF?

Image
SIKLE SIKLE
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Spør du meg så er grenrør og manifoil samme tingen.
Et grenrør er fortsatt en manifoil for å si det slik og en manifoil kan godt være et grenrør...

I USA snakker de om cast og tubular manifold.
Begge disse kan være avstemte, men for mannen i gata kan det være vanskelig å få smelteverket til å produsere en egen støpt manifoil :)

MX-5 har jo en avstemt "tubular" manifoil orginalt. Ikke dårlig...
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Kjært barn har mange navn. Kall det hva du vil, men du er jo selv enig i at det er forskjell på dem.
Hvertfall ut fra det du skriver virker det slik. Det er jo også headers i USA, så .. ;)
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

Grenrør og manifol er ikke det samme. Regner ikke med at noen vil påstå at en turbo og en kompressor er det samme heller?
Det første bildet i denne tråden er en manifold. Bildet på denne linken viser et grenrør: http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=41716

Forskjellen er temmelig åpenbar..........
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Er enig med deg at det er forskjell på ett grenrør og en vanlig eksos manifold. Men jeg forstår det som om at arildH mener at ett grenrør kan kalles manifold, og omvendt.

Det er jo ingen tvil om at det er forskjell på dem.
Post Reply