Grenrør med turboflens
Moderator: Styremedlemmer
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Grenrør med turboflens
Noen som vet om lignende turbo grenrør, som finnes til 1,6 liter?
Eller var det slik at 1,8 og 1,6 gikk overens? funnet ut dette?
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
hmm du sa du ville ha noe lignende den manifolden det er bilde av øverst.... derfor tenkte jeg på greddymanifolden, men vil du ha et flott grenrør i rustfritt, så kan protrim sveise på bestilling, de blir polert og ser veldig flotte ut, men de er relativt kostbare....
www.protrim.no
alternativt vet jeg at det finnes firmaer i sverige som lager grenrør på bestilling også, men husker ikke navnet i farten.
www.protrim.no
alternativt vet jeg at det finnes firmaer i sverige som lager grenrør på bestilling også, men husker ikke navnet i farten.
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Beklager. Har ikke vært helt gjennomtenkt den posten der. Legger meg flat, jeg er ikke ute etter en manifold, jeg er ute etter grenrør, ett realt "ormebol" Men det var det nærmeste jeg fant det bilde, det er litt lengre rør enn Greddy. Greddy er bare korte rør og manifold. Jeg er ute etter "ormebol".
Ser ut som eneste løsning er å bygge sjæl, og det er jo.. "lett"..
Har utregninger nogenlunde klare, men det blir kanskje for vanskelig å få sveiset sammen noe selv. Selvom jeg hadde hatt flensene.
Eller er det ikke så hokuspokus?
Ser ut som eneste løsning er å bygge sjæl, og det er jo.. "lett"..
Har utregninger nogenlunde klare, men det blir kanskje for vanskelig å få sveiset sammen noe selv. Selvom jeg hadde hatt flensene.
Eller er det ikke så hokuspokus?
-
- Status: Offline
flensene er den lette delen av å lage et grenrør.. er endel tilpassning og tankegang bak det for å få alt til å stemme.. . vi brukte lang tid på mitt.. det ble helt ok for å være første gang vi lagde grenrør..
Om man trenger et sånt grenrør eller ikke spørs litt på hva du har tenkt å få ut av motorn. fullt mulig med masse effekt med vanlig støpt manifold også..
Om man trenger et sånt grenrør eller ikke spørs litt på hva du har tenkt å få ut av motorn. fullt mulig med masse effekt med vanlig støpt manifold også..
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Er nok litt mere enn lengre rør. Hele rør-opplegget er gjerne litt mer gjennomtenkt.
Man kan for eksempel bruke hvor lenge eksosventilen er oppe, overlappingen på eksosventilen, hvor mange grader BBDC den åpner og hvor når den lukker ATDC. Hvilket turtall man vil dra ut mest fra og såklart hvor stor hver sylinder er.
DA får man ett helt spesielt egenlagd grenrør, som somregel koster flesk!
Man får da lengden på de forskjellige rørene, tykkelsen, hvordan collector skal være og resten av eksosen ut.
Meningen med å ha forskjellige lengde på rørene er for at eksospulsene fra en sylinder skal hjelpe til å fylle når innsug åpner. Hvis dere forstår? Man får da økt fyllingsgrad på den sylinderen som skal fylles, som betyr mere HK OG NM
Må gjerne irettesette meg hvis jeg har feil. Tar forbehold om skrivefeil, ting som mangler og ting som er feil! (helgardert!)
Regnet du ut noe når du lagde dine, HF?
SIKLE SIKLE
Man kan for eksempel bruke hvor lenge eksosventilen er oppe, overlappingen på eksosventilen, hvor mange grader BBDC den åpner og hvor når den lukker ATDC. Hvilket turtall man vil dra ut mest fra og såklart hvor stor hver sylinder er.
DA får man ett helt spesielt egenlagd grenrør, som somregel koster flesk!
Man får da lengden på de forskjellige rørene, tykkelsen, hvordan collector skal være og resten av eksosen ut.
Meningen med å ha forskjellige lengde på rørene er for at eksospulsene fra en sylinder skal hjelpe til å fylle når innsug åpner. Hvis dere forstår? Man får da økt fyllingsgrad på den sylinderen som skal fylles, som betyr mere HK OG NM
Må gjerne irettesette meg hvis jeg har feil. Tar forbehold om skrivefeil, ting som mangler og ting som er feil! (helgardert!)
Regnet du ut noe når du lagde dine, HF?
SIKLE SIKLE
Spør du meg så er grenrør og manifoil samme tingen.
Et grenrør er fortsatt en manifoil for å si det slik og en manifoil kan godt være et grenrør...
I USA snakker de om cast og tubular manifold.
Begge disse kan være avstemte, men for mannen i gata kan det være vanskelig å få smelteverket til å produsere en egen støpt manifoil
MX-5 har jo en avstemt "tubular" manifoil orginalt. Ikke dårlig...
Et grenrør er fortsatt en manifoil for å si det slik og en manifoil kan godt være et grenrør...
I USA snakker de om cast og tubular manifold.
Begge disse kan være avstemte, men for mannen i gata kan det være vanskelig å få smelteverket til å produsere en egen støpt manifoil
MX-5 har jo en avstemt "tubular" manifoil orginalt. Ikke dårlig...
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Grenrør og manifol er ikke det samme. Regner ikke med at noen vil påstå at en turbo og en kompressor er det samme heller?
Det første bildet i denne tråden er en manifold. Bildet på denne linken viser et grenrør: http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=41716
Forskjellen er temmelig åpenbar..........
Det første bildet i denne tråden er en manifold. Bildet på denne linken viser et grenrør: http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=41716
Forskjellen er temmelig åpenbar..........
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline