O2 sensor koblings problemer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Arne
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Status: Offline

O2 sensor koblings problemer

Post by Arne »

Kan noen hjelpe meg med farge kodene på ledningene til orginal O2 sensor. Jeg har aldri hatt denne sensoren, forrige eier mente at å fjerne den var en kjempe god ide!.
Dette gjør at jeg ikke har rette farge koder på ledningene som MX5 parts oppererer med, da de sier at jeg bare skal kutte den originale ledningen.

Ledningene inn i pluggen er
Svart
Blå mrød stripe
Svart mgul stripe
Blå mrød stripe

Hvike farger er det på korresponderende ledninger???? ned til O2sensor?

Klarer noen den fort?
Lotus Exige cup
XSubaru WRX Sti 03
XMazda MX5
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

http://www.mx5parts.co.uk/instructions/o2sensor.pdf

Men.... jeg ville ikke satt i den driten i bilen min.

Jeg testet en "O2 sensor" fra mx5parts her om dagen.
I dataloggen fra Link ECU'n viste den en stabil lambda på 14.7 i AF uansett hva jeg gjorde.
Etter litt mer testing og dobbelsjekking av koblingene viste det seg at denne saken kun simulerer en konstant A/F verdi på 14.7 med unntak av i starten hvor den også simulerer oppvarming.
Med andre ord vil denne rapportere en perfekt beinsinblanding uansett om bensinpumpa begynner å svikte eller om en dyse skulle ta kvelden.
Med turbo og motorstyring som baserer seg på A/F verdier under tuning (Link ECU) Er denne verdiløs og direkte farlig da den vil pøse på med bensin for å prøve å nå A/F på rundt 12/1 under trykk.
Jeg endte med å kjøpe en universal fra bosch på Torshovbilrekvesita. Den viser i det minste riktig.
Arne
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Arne »

Der har du den igjen! :| Probletet er at jeg kjører uten noen O2 måler i det hele tatt. Jeg har et bensinforbruk rundt 1,4 på milen og et utslipp som de knapt godkjenner på Novaya Zemlya. Jeg har ikke råd til linc... noen gode råd?... ikke dyre :cry:

Hva kostet Lincen egentlig? :?
Lotus Exige cup
XSubaru WRX Sti 03
XMazda MX5
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Neida. Ikke noe bruk for Link. Bare kjøp en orginal O2 sensor hos Mazda eller en universal hos Bosch.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Original hos mazda med en leder koster i underkant av 1900.- :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

De har her:
http://www.sumoautoparts.co.uk/engine.html

(tror det er original del også)

men spørs om det går fort nok til eikås neste søndag, siden posten i norge er så treg...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Har liggende en Bosch 4wire O2 sensor Arne - en eg kjøpte, men som eg aldri har giddet å montere. Deretter kjøpte eg bredbåndslambda - som eg heller ikkje har fått montert enda :-)

Slå på tråden i mårra om du trenger den.
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Arne
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Arne »

Da har jeg fått fingrene i Bedre en. Men mangler fremdeles info om hvilke ledninger som skal hvor. Se innledende spørsmål.... noen som kan hjelpe meg?
Lotus Exige cup
XSubaru WRX Sti 03
XMazda MX5
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis du har en Bosch universal sensor kan du bruke denne beskrivelsen:
http://www.boschusa.com/images/OxygenSensorInstall.pdf
Sjekk diagrammet på side 2.

Jeg ser du har et HKS kit og mest sansynlig en HKS F-CON Mini piggyback som fulgte med kitet.
Denne feter opp blandingen over hele registeret og driter i om du har boost eller ikke.
Det er nok litt av grunnen til at du har så høyt bensinforbruk.
Arne
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Arne »

Det har du helt rett i arildh! Jeg har boost, men kittet mitt er til 1.8 så jeg vet ikke om han som instalerte det satte i piggyback'en... må ut å lete i morgen

Takk for at dere prøver gutter, men jeg har fremdeles ikke rette farge koder. Alle skjemaene viser til ledningen som går fra pluggen og ned til O2 føleren. Jeg mangler hele denne ledningen. Ledningene som går inn i pluggen som ligger rett over fodeleren.har fargene;

Hel Svart
Blå mrød stripe
Svart mgul stripe
Blå mrød stripe

Disse går over i ledningene dere viser til, men jeg vet ikke hvilke!!
Lotus Exige cup
XSubaru WRX Sti 03
XMazda MX5
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Som fersk mx5-eier får jeg prøve å hjelpe deg, siden jeg har fått så mye hjelp og info her allerede!
--------------------------------------------

Finn rett dokumentasjon på giveren din :!:

Så zoom inn oppe til venstre på side 9 her :
http://www.madracki.com/miata/images/wiring/95sys.pdf

Godt mulig dette stemmer - tror du har bommet på den ene blå/rød lederen.. du skulle hatt én blå/svart (el. svart/blå) her...

Uansett er nok disse signalet du vil ha, og svart + svart/gul er varmeren i sensoren - behøves for lange greinrør...

*kanskje vi skulle "rappet" ALLE disse skjemaene og lagt de under downloads her?
(http://www.madracki.com/miata/wiring.html)
Håper dette flytter bensinen fra eksosen din ned til bakdekka :mrgreen:


/Lars
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

arildh wrote:http://www.mx5parts.co.uk/instructions/o2sensor.pdf

Men.... jeg ville ikke satt i den driten i bilen min.
Melder meg herved inn i O2-sensor-fra-MX5parts-er-no-dritt-klubben!

Hadde aldri noe tull med den gamle sensoren, men siden den var gammel tenkte jeg at det kunne sikkert ikke skade å bytte! Fikk ganske umiddelbart feilkode 17 med den nye sensoren, og det gjentok seg flere ganger selv om jeg slettet koden. (Kode 17=Oxygen sensor (output not changing)).
Satte i den gamle sensoren, og alt har deretter vært i skjønneste orden.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Dette bekrefter jo bare hva jeg fant i dataloggen.
Biltema har faktisk rimelige O2 sensorer som fungerer. Hvor lenge er usikkert :mrgreen:
Arne
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Arne »

Jeg er ikke verdensmester på elektronikk kan dere hjelpe meg med dekodingen? Jeg leser ikke koblingssjemaer! :oops:

Svart blå er det jord?

Any one......

Må jo bare ta av meg hatten for hvor mye folk gidder å hjelpe en Bergenser. :D :D :D
Lotus Exige cup
XSubaru WRX Sti 03
XMazda MX5
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Arne wrote:Jeg er ikke verdensmester på elektronikk kan dere hjelpe meg med dekodingen? Jeg leser ikke koblingssjemaer! :oops:

Svart blå er det jord?

Any one......

Må jo bare ta av meg hatten for hvor mye folk gidder å hjelpe en Bergenser. :D :D :D
Synes vestlendinger stort sett er greie jeg :D

Er bare å følge strekene på skjemaet.. - svart/blå er IKKE jord, SVART fra/til varmeelemtet går til jordforbindelse "JC-02" nederst til venstre i skjemaet..
Svart blå er bare en fellesleder fra pin.13 i en multiplugg før ecu'en, denne ser du komme tilbake på høyre side på side 8 og gå til pin. 2D på ecu'en.

Som du ser på side 9 er denne lederen (svart/blå) delt av O2, luftmengdemåler, vanntemp., EGR ventilsensor og gass posisjon.
Jorder du denne, vil ikke ecu'en "se" mye av det som foregår hos disse giverene..
Godt mulig kan du ta knekken på deler av ecu'en også..

Svart/blå er altså signal felles for disse giverene, rød/blå er AF/O2 verdien du er ute etter fra giveren.
Av skjemaet inneholder O2 sensoren kun en fast + en variabel motstand, og det skal ikke skje noe galt om disse ledningene blir byttet om..

På varmeelement-siden kan du muligens blåse en sikring hvis du bytter om ledningene, OG svart leder og gjengene i O2 sensoren begge er jording.

Lykke til!
Post Reply