Fikse ratt til NB

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Fikse ratt til NB

Post by Miatapowers »

Er det noen firma så tar på seg å fikse gamle nb ratt, altså nytt skinn og eventuelt gjøre det litt mer sportslig og tykkere, eg har nå prøvd 3 forskjellige momo ratt og kommet frem til at det originale er bedre. og ikke minst så er det da med airbag.. men det er slitt og eg vil gjerne ha det litt tykkere, Vet det finnest slikt for nc da eg holdt på å handle det når eg hadde nc :)
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by Rudolf »

Disse kan hjelpe deg.
Multibil.
http://www.multibil.no/

Hils

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by Stalfa »

Jeg har også planer om bedre ratt enn båt-rattet på 370mm som kommer med bilen.
Jeg vil også beholde airbag-funksjonaliteten.

Derfor sikler jeg litt på =>http://www.carnewal.com/Raid

Det i kombinasjon med denne adapteren fra IL er der jeg vil sette pengene mine.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by Hauk »

Er det så enkelt at enten har et ratt airbag eller ikke?

Eller er det en sjanse for at ingeniørene som designer bilen må ta stilling til styrke/hastighet/vinkel/høyde på airbaggen, kombinert med setebelte-oppsett når de bygger bilene?

...så når man setter inn et random airbag ratt i en bil så er det bingo hvorvidt dette hjelper eller i aller verste fall; bare gjør ting verre?

Jeg har ingen aning, derfor spør jeg.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by Sunnmøring »

Hauk wrote:Er det så enkelt at enten har et ratt airbag eller ikke?

Eller er det en sjanse for at ingeniørene som designer bilen må ta stilling til styrke/hastighet/vinkel/høyde på airbaggen, kombinert med setebelte-oppsett når de bygger bilene?

...så når man setter inn et random airbag ratt i en bil så er det bingo hvorvidt dette hjelper eller i aller verste fall; bare gjør ting verre?

Jeg har ingen aning, derfor spør jeg.
Eg trur du er inne på noko der. Der er forskjell på min svensksolgte mx5 uten airbag, og miataen min med airbag. Airbag rattet er ca 2cm lenger inn mot setet, samtidig er det senka lenger ned, ca 1cm.
Der er også litt forskjellig innfesting på rattstamma, men samme prinsipp.

Det er også forskjell på selane. Selane i bilane utstyrt med airbag, har ein fold som vil revne ved høg belastning. Dette er slik at du skal bli dempa av airbagen og ikkje berre selen ved kolisjon.
Eg har lest at dersom du montera ratt uten airbag så bør desse foldane på setebelta skjerast ut.

Redigering: men det bør vel gå fint å bytte eit airbag ratt med eit anna? I alle fall så lenge airbaggen ikkje skyt noko meir oppover eller nedover. Right? Rein spekulasjon frå mi side.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by Stalfa »

Vil nå tro at et nytt moderne ratt med airbag iallefall ikke fungerer dårligere enn et ratt uten airbag, og hvem vet om en 20 år gammel airbag fungerer den dagen det er behov.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by Legendary »

Sunnmøring wrote: ...Det er også forskjell på selane. Selane i bilane utstyrt med airbag, har ein fold som vil revne ved høg belastning. Dette er slik at du skal bli dempa av airbagen og ikkje berre selen ved kolisjon.
Eg har lest at dersom du montera ratt uten airbag så bør desse foldane på setebelta skjerast ut.
Dette er riktig. I alle fall når det gjelder Miata. På min '95 sveitsisk-importerte MX-5 derimot, med airbags, er det setebelter uten denne folden.

Airbags i en NA er unødvendig vekt, det blir ikke en sikker bil uansett. Kjør NA for hva den er; ræserbil! :mrgreen:
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by Hauk »

Stalfa wrote:Vil nå tro at et nytt moderne ratt med airbag iallefall ikke fungerer dårligere enn et ratt uten airbag, og hvem vet om en 20 år gammel airbag fungerer den dagen det er behov.
Hvis f.eks timinga er 1/100 sekund off, så funker det dårligere enn et ratt uten airbag:

http://www.mirror.co.uk/news/technology ... ow-5318038

Poenget er at slike tredjeparts ratt er mye bingo.

Ytterpunkt, beste fall: De har lagt ned 50 årsverk i denne biten. Samt samarbeidet med Mazdas ingeniører rundt dette, og de har krasjtesta X antall MX-5 for å få testa implementeringa.

Ytterpunkt, verste fall: De vil bare ha pengene dine. Tar en random enhet fra ei hylle og kaller det en dag. Tilfeldigvis er denne merket med Takata og man kjører i praksis rundt med en claymore som deployer etter at tenna dine sitter fast i ratt-ringen.

"Gulost er gulost"... eller er det kanskje forskjell på gulostene?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by Rudolf »

Jeg tror du tar den "litt" langt nå Hauk.

I følge din teori vil posisjonen på setet, vinkelen på seteryggen, vekt av fører og ikke minst hva føreren har spist til middag være helt avgjørende om han/hun skal overleve en kollisjon med utløsning av kollisjonspute.

Jeg tror nok kjøttkaker til middag er det mest utslagsgivende her.
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by Hauk »

Rudolf wrote:Jeg tror du tar den "litt" langt nå Hauk.
Selvsagt.

Setets posisjon og vinkel har noe å si. Høyde på fører/passasjer også. Det er jo derfor man deaktiverer airbag når man har små barn/dverger i setet - ellers går airbagen for høyt og knekker nakken på dem.

Det er også fullt mulig å justere et OEM-sete utenfor sweet-spoten for airbagen.

Men saken var hvorvidt en tredjeparts airbag duger, og ikke bare huke av for airbag; check! Som den Honda-videoen viser. Jeg har aldri sett noen tester på slikt. Sannsynligvis ikke noe folk tenker på.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
EndreL
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 251
Joined: 30 Aug 2014, 16:37
Medlemsnummer: 1271
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by EndreL »

Nå var vel dette en tråd om å fikse ett orginalt NB ratt, ikke en diskusjon om Stalfas gode ide om å kjøre med en uorginal airbag.
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by Lloyd »

Back on topic da!

Snakk med Ove Mr. Oppistov! :-)
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Fikse ratt til NB

Post by Miatapowers »

Har fått tips av han Ove allerede :) Så tar en prat med han når eg er på Jæren neste gang, må innom med noe deler til han..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply